Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven oogsten


Lowie

Aanbevolen berichten

Hey!

 

Dit jaar wil ik voor het eerst wijn maken.

Volgend jaar staat de aanplant van wijndruiven gepland, maar dit jaar wil ik het toch eens proberen met onze zoete blauwe eetdruiven uit de tuin.

 

De druiven zijn al lekker, maar zijn nog iets te zuur, suikergehalte mag nog net iets hoger.

 

Volgende week voorspellen ze hier veel regen, dus twijfel ik om nu al te oogsten.

 

De druiven hebben lichtjes afgezien van de warmte, en hier en daar zit een verdroogde druif.

Ik ben een beetje bang dat deze slecht zullen worden door de regen, en de rest van de tros zullen doen bederven.

 

Wat stellen jullie voor?

Nu al oogsten of kan ik gerust nog een weekje wachten?

 

Alvast bedankt!

Lowie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gezonde druif is ook in deze tijd van het jaar goed bestand tegen regen al is veel regen kort voor de oogst voor de kwaliteit van de wijn niet gewenst (is mij ooit verteld door een wijnproducent in Frankrijk). Zijn de druiven nog niet helemaal rijp dan kun je ze beter nog wat laten hangen. Zelfs lang wachten hoeft geen probleem te zijn getuige de productie van de zogenaamde Eiswein. De druiven voor deze wijn blijven lange tijd aan de ranken hangen en worden pas in de winterperiode geoogst nadat ze door de eerste nachtvorst bevroren zijn.

 

Wat de verdroging van enkele van jouw druiven betreft kan dat op een probleem wijzen zoals bijvoorbeeld lamsteligheid. Bij een normaal aangeplante druif wijst zoiets niet op een tekort aan water.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt!

 

Ik dacht dat de verdroging van enkele

druiven kwam doordat ik net voordat het in Belgie hier 2 weken hittegolf geweest is, enkele bladeren van voor de trossen heb weggesnoeid.

 

Dus de druiven zijn gewoon 'verbrand' door de felle zon denk ik... Of kan dat niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...