Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

nieuw op dit forum, maar vorig jaar begonnen met een volkstuin.

Sinds januari dus een stuk grond op een volkstuinencomplex van ongeveer 380 m2. De tuin is voor het grootste gedeelte veengrond en is zo'n 5 a 6 jaar niet in gebruik geweest. Dit voorjaar hebben we het hele stuk vrijgemaakt van bramenstuiken enz. en met veel pijn en moeite een stukje omgespit om wat aardappels en ui op te zetten. Voor de rest wat vierkantemeter bakken met verschillende groenten verbouwd en een prima resultaat gehad voor het eerste jaar.

Nu willen we van de bakken af en een aanzienlijk stuk grond bewerken om in volle grond groenten te verbouwen. Aangezien de grond een tijd onaangeroerd is gebleven is het helemaal volgegroeid met onkruid en grassen inclusief bijbehorende dikke laag wortels. Nou lees ik meerdere dingen op internet met betrekking tot omspitten/afdekken/frezen en weet niet wat ik er mee aan moet.

Mijn vraag is dus hoe en wanneer ik het beste zo'n stuk grond kan bewerken om het klaar te maken voor het volgende seizoen.

Groet!

Geplaatst:

Welkom hier Niels.

380 M2 ontginnen is een flinke klus. Het is voor mij als buitenstaander moeilijk om in te schatten wat de juiste aanpak is.

Een foto zou al veel duidelijk maken.

Er zijn veel verschillende manieren om zo iets aan te pakken, maar zelf zou ik gaan voor de traditionele manier.

Bij erg dikke wortels in de grond is frezen geen optie, het moet dan eerst met zwaarder materieel aangepakt.

Zelf zou ik het spitten met spade of steekvork en dan een of twee steken diep, En ondertussen van alle hardnekkige onkruiden als braam en kweek de wortels zo veel mogelijk verwijderen. Na het spitten blijven schoffelen om het gespitte deel schoon te houden. Ook alles wat al geschoffeld kan worden blijven schoffelen.

Het eerste jaar vroege of middelvroege aardappels er op of kort staande gewassen om zo het onkruid de baas te blijven.

Zeker geen vaste gewassen, die pas zetten als het echt schoon is. En deel voor deel aanpakken en ruim werken geen tegels etc maar zo leeg mogelijk en meters maken, zelf begin ik dan bij het slechtste deel. Gewoon heel de winter de tijd nemen, het is niet in een jaar vervuild en hoeft niet in een week schoon, tenzij je met machines aan de slag kunt.

In mijn Blog heb ik een stukje staan hoe ik dit gedaan heb maar deze tuin was nog snel op te knappen.

Succes alvast en de kop is er al af begrijp ik.

Geplaatst:

weer goede info. ter aanvulling:

wij huren iemand met een gravertje die gooit de hele tuin goed om: alle narigheid zit dan op 60 cm onder, middagje werk, kosten ong 100-120 euro

dan door de bovenste 25 cm met een spitvork om wortelonkruid weg te halen, in losse grond maar toch veel werk; is wel een investering voor jaren

daarna goed bijhouden om de nieuwe kiemende plantjes weg te schoffelen en een mooie teellaag opbouwen met compost etc.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik zit/zat met hetzelfde probleem.Nieuwe tuin, jarenlang overwoekerd en hoe krijg je daar "grip"? Ik heb eerst met een goede trimmer alles afgesneden. Daarna iemand met een grote frees alles laten frezen. Het gedeelte waar ik groentetuin wil hebben ben ik nu voor de 2e keer aan het omspitten om alle giga onkruidwortels uit de grond te krijgen.

Het is een hele klus, maar nu heb je nog mooi tijd om het voor het nieuwe seizoen voor te bereiden. Ik doe er wat foto`s bij van voor, tijdens en nu.IMG20190805162730resized2019091606523853593471568649965.jpgIMG20190817142818resized2019091606532380054011568649987.jpgIMG20190929131203resized2019093007560844231281570203139.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...