appelvrouw Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Zojuist kijkend naar de boerenprotesten op het journaal dacht ik aan wat een van de boeren van ons dorp ons vertelden vorige week..Nederlandse boeren kopen hier stro en nemen in de lege wagens mest mee hiernaar toe..wij hebben hier op de velden dus kippen of koeienmest uit Nederland liggen, ik ben vergeten te vragen welke. Lachend zei de boer: ja jullie hebben teveel mest in Nederland, je kunt er misschien wel het land mee ophogen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Eigenlijk bizar, zoveel er gesleept wordt met mest. De boeren krijgen nogal wat voor de kiezen, terwijl er zonder boeren geen eten op je bord komt. Natuurlijk kan er altijd beter geboerd worden, maar Nederland is al voorloper op het gebied van diervriendelijkheid en efficient produceren. Wees blij dat al die boeren zoveel produceren kunnen, zodat eten betaalbaar blijft en dat de mensen genoeg te eten hebben.In Duitsland klaagt men ook dat er teveel nitraat in de grond zit, wordt daar in Frankrijk niet moeilijk over gedaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 1, 2019 Author Share Posted October 1, 2019 Volgens mij kraait er geen haan naar..in ieder geval hier niet. Ik heb het vanavond nog eens nagevraagd aan de buurboer hoe dat nu zat met die mest bij zijn collega. Hij vertelde dat zeker twee maanden lang de wagens uit Nederland met mest af en aan reden bij een grote boer aan t begin van het dorp hier. Hij vertelde dat het veel gier was, vloeibare stinkmest. Hoe dat zit en of dat zomaar kan, och zei hij en hij haalde zijn neus op in een gebaar van wat niet weet wat niet deert. Ik denk dat ze bij jou in Duitsland veel strenger zijn op de regels.Mijn buur vind ook dat er veel te veel gewezen wordt naar de boeren en veel te weinig naar de bedrijven die allerlei bestrijdingsmiddelen maken, pushen en verkopen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Ja, dat idee heb ik ook. In Duitsland zijn de regels wat strenger en heb je ook meer mensen die er geen moeite mee hebben om de ander aan te geven bij een "overtreding". Er zou veel meer onderzoek moeten komen naar milieuvriendelijkere bestrijdingsmiddelen. Ik snap best dat mensen dat gebruiken, maar het is allemaal korte termijndenken. Een landbouwer gebruikt het, omdat die anders niet rendabel kan produceren. Als de groente hier te duur wordt, dan wordt er massaal groente ingekocht uit landen waar men het niet zo nauw neemt met het gebruik van landbouwgif. Dat is een onmogelijke spagaat voor de landbouwers in Europa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts