PKR Posted November 2, 2019 Share Posted November 2, 2019 Al jaren trouw lezer maar nu toch ook een vraag: Ik heb sinds kort een tuinkas en daarin heb ik een nectarineboompje gezet.Deze heeft ruim 20 vertakkingen aan de hoofdstam en daarvan moeten er maar enkele overblijven. Buiten heb je kans op loodglansziekte als ik nu zou snoeien, maar hoe zit het in de kas?Kan ik hem nu al in vorm snoeien of ook wachten ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 2, 2019 Share Posted November 2, 2019 Ik heb zojuist op Facebook op deze vraag uitgebreid geantwoord. Daar staat een foto bij en dat is wel zo duidelijk. Dit is wat ik daar schreef: Ja...deze moet zeker gesnoeid worden om een bruikbare vorm te krijgen. In kas is risico op loodglans, maar ook allerlei andere schimmelziektes waarschijnlijk minder. Maar ook daar is het vochtig (en warmer!) waardoor risico aanwezig blijft. Tot mei is geen groei boven de grond (wel wortels) te verwachten, dus lijkt het me veilig om als het kan te wachten tot dan en dan vrij rigoureus alles wegsnoeien (sterkere en betere hergroei is gevolg!!) dat vorming van het gestel dat jij wenst in de weg staat. Ik zou deze zeker leiden in een vrij vlakke vorm, gewoon omdat ze anders erg in de weg zal staan en veel ruimte van je kas zal opeisen, zonder grotere opbrengst. Een rek van bamboestokken maken, waarlangs je de hoofdtakken in een vrij plat vlak laat groeien en als de dracht echt begint jaarlijks kunt terugsnoeien zodat er steeds jong hout ontstaat...want perzik/nectarine draagt vrijwel alleen op dat jonge hout. Op deze manier heb je een hanteerbare boom die niet te veel ruimte vraagt en relatief veel goede vruchten draagt. Ik hoop alleen dat je een exemplaar koos dat ook zelfbestuivend is en een niet te sterkgroeiende onderstam. Het eerste om vruchten te krijgen en het tweede om van de snoei die nodig is om een boom passend te houden in de kas geen bijna onmogelijkheid te maken. Mocht bestuiving het probleem zijn, dan zou je een ander ras perzik/nectarine erbij kunnen (laten) enten in dezelfde boom Ik overwoog om op Facebook te verwijzen naar dit forum en wel naar WindindeWilgen. Die heeft een kwekerij van perzik = nectarine en abrikozen en een groot aantal goeddragende bomen in een kas staan op een klein oppervlakte. Hij bereikt dit vooral door zeer goed te snoeien en leiden, is hierin een kunstenaar. Als je de kans hebt, moet je daar zeker eens naar gaan kijken in Lelystad. https://www.windindewilgen.nl/perziken-nectarines/Ergens op dit forum moet er - naar aanleiding van een bezoek aan hem van een aantal mensen van enkele jaren geleden - een beknopte handleiding staan over zijn wijze van snoeien.....maar ik kan dat nu niet direct vinden helaas (weet iemand die link?). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Hier snoei ik ieder jaar rond deze tijd mijn nectarine en perzik boompjes in de kas en nooit problemen gehad. Misschien dat het soort afhankelijk is maar dat weet ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 In de kas wordt regen buiten gehouden, hetgeen de kans op direct nat worden klein maakt. Alle prunus-steenfruit (kers, perzik, abrikoos enzovoort) dat buiten staat kun je beter niet meer snoeien tussen oktober en eind april omdat het risico op schimmelziekten erg groot is. (Snoeiwonden sluiten zeer langzaam af) Echter zag ik onlangs ook beelden van wegrottende perzikboompjes in een kas, hetgeen ik alleen maar kan verklaren door de hoge vochtigheidsgraad daar in de winter. De ene kas is de andere niet...oppervlakte, standplaats, materiaal waarvan ze is gemaakt....kan allemaal grote invloed hebben op het klimaat binnen. Al dit fruit heeft overigens ook een hoeveelheid koude (lager dan ca. 7 graden) nodig om vruchtbaar te zijn. Toch lijkt het me nodig om te zorgen voor een lage relatieve luchtvochtigheid en ook geen zeer natte bodem als je perziken e.d. in de kas kweekt. Ventileren zoveel dat kan!? Het risico op loodglans en andere schimmelziekten zal dan klein zijn en snoeien kan dan ook veilig gebeuren in de winter. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sluipwesp Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Ik moet wel zeggen dat de ramen van de kas alleen bij vorst gesloten zijn, ventilatie is wel heel belangrijk. De grond hou ik in de winter ook zo droog mogelijk. Water krijgen de bomen weer als ze goed uitgelopen zijn in maart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts