Lies Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 Hoi allemaal, Ik heb een paar maanden terug een blauwe druiven stek gekregen van een collega van mij. De stek doet het prachtig en ik heb 'm op het zuiden tegen het huis geplaatst. Nou zijn de al wat oudere bladeren bruin geworden aan de randen en ik ben gaan zoeken op internet wat het dan kan zijn. Ik ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk een magnesiumgebrek is. We hebben hier zandgrond. Mijn vraag is nu, kan het kwaad voor de plant? Hoe zit het met de vruchten (die hebben we dit jaar nog niet)? Kan ik het laten gaan en is het alleen een raar gezicht (de plant groeit verder goed en er komen steeds meer nieuwe bladeren aan) of raden jullie aan om de plant toch te behandelen met magnesium? Dank Annelies Quote
Jorg Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 Een tekort is nooit goed en uiteindelijk zal de plant er toch last van krijgen (afvallen bladeren bijv). Ik weet weinig van fruit dus geen idee wat en of je nu iets mag toedienen (bitterzout geloof ik). Even wachten op antwoord van Frank Houweling of iemand anders. Quote
aardbeijim Geplaatst: 7 augustus 2011 Geplaatst: 7 augustus 2011 Magnesium had dacht ik ook invloed op de fotosynthese dus dat zal door gebrek aan magnesium minder zijn. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Frank Houweling Geplaatst: 8 augustus 2011 Geplaatst: 8 augustus 2011 Magnesiumgebrek kan resulteren in een vertraagde groei. Dit komt omdat Magnesium o.a. nodig is voor de productie van bladgroen (ook stuurt het andere processen aan), en zonder bladgroen is er geen fotosynthese. Kalk toevoegen kan met Kieseriet of een magnesiumhoudende kalksoort. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Lies Geplaatst: 9 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 9 augustus 2011 Dank voor de info! Ik zal goed voor 'm gaan zorgen en ik hoop volgend jaar een goede oogst te kunnen hebben. Maar als die niet komt, vind ik de plant ook al heel mooi! GroetAnnelies Quote
aardbeijim Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Magnesiumgebrek kan resulteren in een vertraagde groei. Dit komt omdat Magnesium o.a. nodig is voor de productie van bladgroen (ook stuurt het andere processen aan), en zonder bladgroen is er geen fotosynthese. Kalk toevoegen kan met Kieseriet of een magnesiumhoudende kalksoort. Ik wist dat het zoiets was maar dan moest ik weer in de boeken duiken en het is nu vakantie.Ik zat in de buurt. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.