Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Jeutje wat een poten al voor zo’n klein kuikentje

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Er liggen nu nog eendeneieren in onze broedmachine, maar volgend weekend wil ik weer wat eieren inleggen van de 3 hennen en 1 haan die we nu bij elkaar hebben lopen. De kuikens die uit zijn gekomen een tijd terug, lijken allemaal toch wel heel erg op deze vleeskippen. Dus de haan heeft alleen die dames goed kunnen dekken en de Veldkippen niet? 

Na deze week wil ik van de haan af, en keert de rust weer wat terug. Niet dat hij niet rustig is, maar hij kukelt en dekt en ik stap toch minder makkelijk even de ren in als er een haan loopt. Hij heeft nog niets geprobeerd hoor, daar niet van. Maar toch. 

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De 1e kuikens van dit jaar zijn nu dus 4 maanden oud, en ik vond van de week al een keer een windei (of alleen het hoesje dan, niet de inhoud) en later een keer alleen de inhoud en geen schaal...? En vandaag vond ik een echt ei! Dat vinden we toch wel bijzonder vroeg. We houden weer een paar hennen voor de fok voor volgend jaar dus daarom hebben we ze ook wel goed vroeg uitgebroed met de broedmachine. Dan gaan ze voor de winter nog leggen en leggen ze tenminste een beetje door. 

• 4 weeks later...
Geplaatst:

We hebben weer 3 dames uitgezocht om volgend jaar mee te fokken:

IMG_1390.jpg

Weinig tot geen verschil met de 3 hennen van vorig jaar. Die lopen hier trouwens nog steeds, en leggen best heel aardig door. 

We hebben dit voorjaar ook wat kuikens aan vrienden gegeven (nou ja, geruild voor bevruchtte eendeneieren) en daar willen we dan een haan van terug zodat we weer een mooie fokgroep hebben. 

Geplaatst:

Beste dikke theetantes van hennen, zeker vroeg met leggen. Hoewel hybriden "normaal" vroeg zijn, daarvoor leggen ze ook minder jaren dan (oude) raskips. 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

We hebben de haan opgehaald, en hij loopt nu sinds een paar dagen bij 6 hennen:

IMG_5069.JPG

IMG_5073.JPG

Hij had nog wel even wat moeite met de loopplank om uit het hok te komen, maar vanmorgen ging dat al een stuk beter. Grappig om te zien hoe hij dan naar de voerbak loopt om daar de dames te roepen om te laten zien wat hij voor ze gevonden heeft :lol: En zij komen dan ook kijken en eten, waar ze hiervoor echt geen haan voor nodig hadden ;) 

Ik wil begin februari al wat eieren in de broedmachine leggen zodat we komend najaar een aantal hennen hebben die dan al gaan leggen. De wat grotere lading eieren leg ik dan zo rond eind maart/begin april in.  

Geplaatst:

Dan ben je er vrieg bij met een mooi vooruitzicht.

Geplaatst:

@jorieke, je bent dus broertje met zusjes aan het paren? In-line fokken? Weet je al welke eigenschappen je wilt vastleggen in de lijn?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

We houden steeds een aantal mooie dikke gezonde hennen en een haan die niet de kleinste maar ook niet de grootste is. En dan bruinrode hennen en een wit-zwarte (met roodbruine vegen/vlekken) haan. Want ik heb het idee dat de (meeste?) haantjes daarna wit-zwart zijn en de hennetjes roodbruin. En dat je dan dus al heel snel kunt zien welk kuiken wat voor een geslacht heeft. Zonder daadwerkelijk aan de hand van hun gaatje te hoeven seksen ;) 

We zouden eens een haan uit een andere lijn moeten nemen, maar zie daar maar eens aan te komen. 

Geplaatst:

Heeft iemand een adres hoe ik aan wat broedeieren zou kunnen komen?

Tot nu toe doen we het thuis met marans/cream legbar/marans/barnevelder maar dit lijkt me een mooie toevoeging

Geplaatst:

Super! Kan je ze eventueel ook opsturen? Het is een behoorlijk stuk rijden richting jou helaas.

heb je er afgelopen jaar nog dieren uit deze lijn geslacht? 

een andere haan vinden zal niet heel makkelijk zijn. Weet je het oorspronkelijke ras nog of niet?

Geplaatst:

Wie weet ben je een keer in de buurt :thumbup: 

Ha, ik acht de kans zeer klein dat ze aan particulieren leveren, laat staan in kleinere hoeveelheden :) Maar wie weet! Er staan nu trouwens ook wel wat vleeskuikens te koop op Marktplaats zie ik. Het zullen meestal van die witte kippen zijn/worden, maar best geschikt om eens te proberen of het wat voor je is. Zo zijn wij ook begonnen, met een stuk of 20. Die deden het boven verwachting goed buiten. 

Geplaatst:

Ik heb in 2020 een 40 eieren van de ross308 uitgebroed en daar 16 kuikens van opgefokt. Prima vlees maar ze zakken toch snel door de poten heen helaas.

Omdat ik naast gezond en eerlijk vlees diervriendelijkheid toch ook mee tel was ik opzoek naar iets anders wat zich beter houd en eventueel toe te voegen is aan de groep marans/barnevelder/creamlegbar/welsumer.

Zodoende kwam ik weer bij dit topic uit via Google.

Geplaatst:

Ik heb hendrix genetics een bericht gestuurd of die voor particulieren ook wat kunnen betekenen.

Die zitten op 10 min rijden afstand.

Dan is er voor jullie lijntje misschien ook vers bloed.

Geplaatst:

Dat zou mooi zijn, een nieuwe haan voor de fok. Maar we houden sowieso ook weer een eigen haan aan, want er waren bij anderen nog wel wat problemen met lompe oversekste hanen die de hennen terroriseren. En daar hebben wij met onze dieren (nog) geen problemen mee gehad. Dus een nieuwe haan gaan we zeer goed in de gaten houden. En we gaan er niet mee fokken als het een idioot is :)  

Geplaatst:

😂😂😂

Nou, híer krijg ik nu beelden bij, Jorieke! 😂

Geplaatst:
  • Auteur

Hoooi,

Tijd niet heel actief geweest, lees net dit topic door.

Ja ik heb nog steeds jou haan Jorieke.

De dames zijn inmiddels in de vriezer en heb er via barchem een paar zwarte vlees kipjes.

De haan heeft zich ontfermt over alle kippen en zit met stuk of 6 orpinghtons en 3 vleeskippen en dat gaat prima.

Wil je hem terug? Kan hoor ben even klaar met slachten. En gun hem je van harte. Mooi haantje, heel relaxt naar mens en soortgenoten.

Geplaatst:

Wat zijn dat voor een vleeskippen dan, die zwarte? 

Nee, we hoeven de haan niet terug, tenzij onze haan niet goed blijkt te dekken natuurlijk :roll:

Ik was gewoon even benieuwd of jij er nog mee bezig was. 

Geplaatst:
  • Auteur

Nee niet echt. De zwarte vleeskippen komen uit dezelfde import lichting. Zal binnenkort een foto maken en posten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic