marzman Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Dat viel me ook op van de warmte (ik heb 1 lamp en het verschil is 1 graadje), en de lamp maakt een beetje geluid (bzzzz). Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 (aangepast) 4 minuten geleden, marzman zei: en de lamp maakt een beetje geluid (bzzzz). Ahh toch, dacht al wat te horen, maar dacht dat dat mijn tweede koelkast was. Is dat constant of met interval. (Dat zou eventueel de wattage schommeling kunnen verklaren) 17 februari 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marzman Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Constant, ik kan de lamp niet meten. Ik heb wel een p1 meter voor het live-verbruik te zien maar kleine fluctuaties van 1 Watt kan ik niet op een lamp pinnen. Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Ok! Nou ik ga vanavond nogmaals luisteren. Om verbruikt te meten, gebruik ik een apparaat vergelijkbaar als dit: Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 @rorror je oude battens waren dan al heel efficiënte ? 8000+ Lumen 55 W = 147 Lumen/watt , de nieuwe 120 Lumen/watt, de driver die gebruikt is, is misschien bij dat merk niet van zo'n goede kwaliteit, vandaar fluctuaties (zorgen misschien ook voor het gezoem) en lager dan verwacht verbruik, de totale geleverde Lumens zullen dan ook niet 2400 zijn maar eerder in de orde van 2000 als hij geen goede gelijkspanning of constante stroom kan voorzien. Als ik de prijzen vergelijk zal wel ergens bespaard zijn. Gezoem is me nog niet opgevallen bij mij, maar zal dit weekend nog eens extra opletten, alsook de eventuele schommelingen over een wat langere tijd meten. Voor zover ik me herinner was het verbruik 61Watt over de vier battens van 15Watt. Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Oude waren geen battens, maar gewoon e27 led lampen van philips. Heb er daarvan weer 2 bij gehangen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 @rorror je kunt de lichtopbrengst van E27 niet helemaal met een batten vergelijken, een E27 verlicht vanuit een punt en een batten geeft meer gelijkmatig licht. Precies onder de E27 is er meer licht dan iets verderop, terwijl onder de batten meer gelijkmatig licht is.(Er van uitgaande dat je een spot hebt en niet eentje die uit meer naar links en rechts licht geeft zoals een LED filament lamp, er zijn verschillende soorten E27 lampen.)Maar als de E27 vlak bij elkaar staan, dan wordt het verschil grotendeels opgeheven. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 (aangepast) Bulb of spot ? e27 verwijst naar de fitting. een spot gaat veel gerichter zijn als die battens en dus krijg je een veel hogere Luxwaarde op een bepaalde afstand, maar over een kleiner oppervlakte (ook bij die bulbs is de hoek beperkt en alle Lumens vertrekken uit 1 punt). Het zijn ook vaak hogere vermogens leds maar ik zie maar een opbrengst van max rond de 100 lumen/watt bij die philips lampen in tegenstelling tot die battens die de som zijn van een pak meer leds. Ik begrijp niet dat je minder verbruikt met die e27 led lampen, tenzij je ergens wel een heel efficiënte gevonden hebt en in dat geval kan je beter die gebruiken. Nogmaals als je wil vergelijken moet je evenveel lumens voorzien, bv 4 battens t.o.v je oude opstelling, Lumens bepalen je lichtopbrengst en samen met de stralingshoek bepalen deze je Lux op een afstand. (hoe kleiner de hoek, hoe hoger je de lamp moet hangen bij eenzelfde aantal lumens), de nuttige oppervlakte voor plantjes zal evenwel afhangen van het aantal lumens en voor beide formaten hetzelfde zijn. juist op dezelfde moment @acpronk 17 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
redzebra Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 (aangepast) Ik ging ervan uit dat het geen classic is met Led filament, daar heb je niks aan voor plantjes, die zijn meer voor de sfeer, straalt rond en de efficiëntie is lager. 17 februari 2022 aangepast door redzebra Quote
rorror Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 (aangepast) Quote Maar als de E27 vlak bij elkaar staan, dan wordt het verschil grotendeels opgeheven. Dit is ie zo het geval + alle 6kanten van de propengator voorzien van reflectie matriaal. De battens zijn uiteindelijk bedoelt om bij te lichten in de huiskamer als de pepers te groot zijn voor de propengator, zijn dus niet ter vervanging voor daar. Reken som met met 4battens is het aantal lumen 8000 en dan 64tot70watt . ervanuit gaan dat de 2battens 11.000lux hadden op plant hoogte, verdubbelt is dat 22.000. Oude situatie 8000lumen, 55watt. en op plant hoogte +/- 45.000lux.. Hoe? Zo ie zo blij met de extra verlichting, de plantjes straks ook! 17 februari 2022 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Daarom @rorror welke Philips lampen zijn dat met zo'n hoog rendement ? Die presteren beter als die battens. Quote
rorror Geplaatst: 18 februari 2022 Geplaatst: 18 februari 2022 4 van deze, maar niet daar gekocht: https://www.123led.nl/Signify-Philips-LED-lamp-E27-Peer-Mat-4000K-10-5W-100W-i7109-t475.html Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 18 februari 2022 Geplaatst: 18 februari 2022 (aangepast) De lichtopbrengst per watt van deze is inderdaad een pak hoger dan van je nieuwe battens, maar het is een filament led, dus straalt rond, er gaat maar een deeltje naar beneden ( eigenlijk vergelijkbaar met de oude tl lampen ,geen professionele gaat zoiets gebruiken zonder reflector vanwege te veel verlies) , wat jij o.a; compenseert met 6 vlakken reflectie ( daar win je ongeveer max 30% van de verloren lumens, als je een gerichte reflector gebruikt ), bij een batten met dezelfde lichtopbrengst zou er relatief meer licht richting plantjes gaan, die batten leds hebben meestal een stralingshoek van 120 graden, zo'n filament 360. Als testje nog even gemeten met een gelijkaardig metertje van jou, 4 battens van 15Watt samen 61/60Watt, het metertje varieert inderdaad met 1 watt, nog even een ordinaire ander genomen van 17 Watt, die varieerde ook 1Watt, Ik heb de indruk dat die metertjes niet goed kunnen omgaan met harmonische gecreëerd door de led drivers. En daar kom je terug op een powerfactor, alhoewel qua verbruik ons dat worst zal wezen, zit daar naast phaseverschuiving ook een stukje vervorming in bepaald door de kwaliteit van de driver. Maar als een batten als 120 lumen/watt (netto vermogen) gespecifieerd wordt en 2400Lumen levert verwacht ik ook +/- 20Watt verbruik voor die, en niet lager want dat betekend dat de gebruikte leds bij deze specificatie niet voldoende van stroom voorzien worden. Ondertussen even balen bij thuiskomst een invasie van luizen op alle plantjes onder lampen. 18 februari 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Ronald7 Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Op 17-2-2022 om 20:28, rorror zei: De battens zijn uiteindelijk bedoelt om bij te lichten in de huiskamer als de pepers te groot zijn voor de propengator, zijn dus niet ter vervanging voor daar. Ik begrijp hieruit dat de battens niet voldoende belichten om als enige lichtbron in een propagator te gebruiken. Dan is mijn vervolgvraag: heeft iemand een suggestie voor belichting dat wél als enige lichtbron in een propagator kan worden gebruikt. Het gaat om zaailingen (peper, paprika) totdat ze de onverwarmde kas in kunnen en wat exoten. Ik zou hier erg mee geholpen zijn. Quote
henkg Geplaatst: 19 februari 2022 Auteur Geplaatst: 19 februari 2022 @rorror, @redzebra, @marzman, @Qwerty, @henkg Jullie hebben inmiddels allemaal ervaring met deze LED-battens. En veelal ook met andere soorten van verlichting. Mijn vraag aan jullie: Wat zou je nu adviseren aan mensen die voor het eerst hun zaailingen willen gaan bijlichten. Met de uitgangspunten: goed genoeg, simpel te installeren, goedkoop (niet te duur). 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 1 uur geleden, Ronald7 zei: Ik begrijp hieruit dat de battens niet voldoende belichten om als enige lichtbron in een propagator te gebruiken. Nee voor de zaailingen als deze op juiste hoogte hangt is voldoende voor de propagator tijdens deze donkere dagen. Het punt is dat ze groeien en er straks niet meer in passen. b.v. als je 20planten hebt en verpot ze groter, dan heb je meer licht nodig voor een groter oppervlak. Dus als ze de propengator uit gaan, komen ze ze voor het raam in de huiskamer te staan. Omdat we dan al verder in het seizoen zijn, heb je ook al meer licht van buiten. Overdag gaan de lichten er dan dus extra voor bij aan. @redzebra Ik had de e27 lampen als reserve gekocht voor in huis, want ik gebruik die lampen in plafonds. (niet als sfeer verlichting). En ik had nog die verbouwings e27fittings liggen. En daarmee 2jaar terug de groeidoos/propengator gemaakt. Maar zodra ze uit die doos zijn, kan ik die e27 niet ophangen in huiskamer, omdat je er dan inkijkt, vandaar de battens. @henkg De battens voldoen voor mij aan het topic title. "Led groeilamp voor zaailingen simpel en goedkoop". Wat ik trouwens wel gemerkt hebt tijdens testen van lampen kelvins, is dat mijn peper bonsai op die lichten verschillend reageerd. 2700k/3000k kleuren, geeft binnen twee weken inmens veel bloemen. 4000k meer blad groei, kortere internoden, redelijk wat bloemen. de 6500k verwacht in veel blad groei, nog kortere internoden(minder strekken), en na genoeg geen bloemenknoppen (benieuwd of dat zo is) Nog een vraag, ik las dat er naast photosynthesis1, ook een photosynthesis2 bestaat. De eerste gebruikt alleen zichbaar licht. Versie 2 alleen infarood. Iemand ervaring daar mee? 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Blauw licht is meer voor de groei, en rood licht meer voor de bloei van planten.Waarom hebben jullie zo veel licht? Mijn planten (hoofdzakelijk vijgenstekken en zoete aardappels) krijgen 1000 (ver) tot 2000 Lumen (recht onder de lamp). Temperatuur was rond de 19 graden, maar door de wind was dat vanmiddag gedaald tot 14-15 graden.De peper en paprika zaailingen staan daar ook tussen... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Ronald7 Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Is waterdichtheid (IP65) geen issue bij gebruik van battens in een propagator? Quote
rorror Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 1 minuut geleden, Ronald7 zei: Is waterdichtheid (IP65) geen issue bij gebruik van battens in een propagator? Volgens mij leg je die ledbalk boven op de kap van de propagator. Er even vanuit gaande dat je een doorzichtige kap hebt. De Ledbalk in de propengator met de ontluchtingsgaten dicht, dan wordt de omgeving te vochtig van het condens, dat kan inderdaad gevaarlijk zijn. Maar zodra je de ontluchtingsgaten open zet, zal je geen condens vorming meer hebben. Ontluchtingsgaten zijn meestal alleen tijdens het kiemen dicht. Tijdens het ontkiemen heb je trouwens geen licht nodig, maar pas als de blaadjes zichtbaar worden. Ik denk dat je er zo wel omheen kan werken? 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ronald7 Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Bij mij hangt het licht in de bak. En gezien de vochtigheidsgraad ga ik veiligheidshalve dan maar voor IP65. Quote
acpronk Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Ik heb hier 2 meter led strips met 72 LEDs per meter formaat 8520 (is 0,85mm*0,20mm). De strips zijn toch wel 5 jaar oud.Op 10cm ongeveer 12000 lux. Beneden 1000-2000 lux.Sommige pepers en paprika's zijn wat gerekt, maar dat komt omdat die in het donker ontkiemt zijn, de nieuwe zijn een stuk korter.Edit: bijna 7 jaar geleden gekocht.Volgens de specificaties produceert elke LED 40-45 Lumen bij 18W.72 * gemiddeld 42,5 Lumen : 18W is 170 Lumen per Watt. 4000 Kelvin. Ik weet niet of dat klopt, klinkt veel, zeker voor die tijd.Edit 2: Ik heb er hier eentje op Alibaba, ook 8520, LEDs geven 55-65 Lumen per stuk, strip zelf geeft 120 Lumen per Watt bij 22 Watt vermogen.LED rendement en lamp rendement liggen dus een stukje uit elkaar. Maar dit is een dubbele rij LEDs. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 @acpronk dat van 170 lumen/watt geloof ik niet direct kan je die specs even doorsturen ? Ik zou ook verwachten dat er bij die aantal lumens er een koellichaam achter die leds zat 7 jaar geleden. Quote
acpronk Geplaatst: 19 februari 2022 Geplaatst: 19 februari 2022 Helaas niet, kan alleen de factuur vinden.Maar op basis van die 120 lumen per Watt van die op Alibaba, denk ik dat de mijne 80-90 Lumen per Watt is. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Maar om op de vraag van @henkg terug te komen, wat zou je adviseren? Dit wordt een heel verhaaltje, waarbij ik terugval op deze topic en vroegere topics rond dit onderwerp op dit Forum. Het is een combinatie van ervaringen van allen met helaas ook een technisch kantje. Ik heb een vrij dure propagator aangekocht inclusief groeilampen (zoals altijd, elke hobby kost geld en vooral, het is ook een afweging van investering van tijd wat ik niet veel heb, dat was toen voor mij op korte termijn de gemakkelijkste oplossing). De groeilampen die erbij zaten zijn deze : waterdichte leds, aluminium reflectie frame 6500 Kelvin, koppelbaar. 90cm. maar duur : ik schat toen ongeveer 80€ per lamp, en ze geven ongeveer 110 lumen per watt En versta me niet verkeerd, ik ben ontzettend tevreden van die propagator, werkt ontzettend goed voor enten, zaaien enz, ik ben blij dat ik hem heb. Maar zoals @rorror hier aanhaalt, je planten worden groter, als er pakweg 80 erin pasten en ze worden groter kan je de volgende week er minder in zetten, en de week erop nog minder. Als je dit niet zou doen gaan de planten in elkaars schaduw staan en gaan ze alsnog opschieten. Dus grotere planten, meer licht, grotere oppervlakte die je moet belichten. Daarom ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in dit topic en dit met dank aan @henkg, hij was de eerste die deze battens naar voor bracht, dit heeft mij ook getriggerd en met als achtergrond ing. electronica en mijn slechte eigenschap om alles te doorspitten heb ik ook alle topics doorgelezen van vroeger op deze en andere. Er zijn een paar afwegingen, - Op de hoogte van je zaailingen wil je tussen 7000 en 10000 Lux zitten (om dit even in te schatten, dat is het minimum, dit vertegenwoordigd een donkere bewolkte dag buiten). Vroeger met een tl lamp zat je nog lager. @Frans gebruikte toen o.a. 2 lampen in parallel voor een hoger licht opbrengst, hij geeft ook in al zijn onderwerpen heel goede beschrijvingen hoe alles verloopt. ( voor nieuwe op dit forum, er zit een schat aan informatie verborgen in de oude topics) Dat was ook het probleem met die tl lampen, 2/3 van de lichtopbrengst (lumens) was je kwijt daar kon je ongeveer 30% van recuperen door achter die tl een reflector te zetten. Een tl straalt 360 graden en je plantjes hebben er niks aan wat naar boven of zijkant gaat , in die orde zitten ook die filament leds. In deze topic heeft @Erny ook een link van een professionele verdeler van lampen voor serres en wat interessant is, is het volgende: Suggested light levels. Cloning and seedlings - 5000 – 10 000 lux (71 – 142 μmols) Vegetative growth - 15 000 - 25 000 lux (214 – 357 μmols) Flowering - 25 000 - 50 000 lux (357 – 714μmols) maar hangt ook af van zoals @donaldk zegt hoe een lamp opgebouwd is je kan zomaar niet lux naar μmols omzetten, dat hangt af van het spectrum plaatje., en dar gaan we naar het volgende puntje. - kleurtemperatuur Voor zover ik weet zorgt de orde boven 6000k voor een compacter groei, dit omdat in verhouding tot de rest er meer blauw aanwezig is. Professionele lampen steken daar soms nog een ultraviolet component bij. 3000k of 6000k, die bevatten alle componenten, de verhouding blauw/rood of andere is gewoon verschillend. Ook al gebruik je een +6000k lamp te weinig licht gaat je plantjes laten strekken. Meer rode componenten gaan zoals @rorror zegt de bloemaanmaak extreem bevorderen, zet maar bevoordeeld eens een citrusboompje onder rode leds, die staat in mum van tijd met witte bloempjes. Een tomaat plantje of paprika gaat gewoon zijn bloem aanmaken op de bedoelde plaatsen ook bij die 6000k, dit is dus ook afhankelijk van de soort of type plant. Het is wel zo zo dat bij professioneel alles zoveel mogelijk geoptimaliseerd wordt naar opbrengst/groei per plant en dit een beetje tegenstrijdig is met wat wij willen : de plant zo compact mogelijk houden. Voor de verder opgroei van planten is evenwel een lagere kleurtemperatuur aangeraden. deze minibel staat onder 6500k battens en je ziet in het midden al het geel van de bloem die opengaat. - oppervlakte Je hebt verschillende lampen ze kunnen dezelfde lumens geven maar bij de 1 is dit verspreid over een grotere oppervlakte als de andere. In extremisme bv een spot van 2400 Lumen (1punt) en een led panel 25x 60 cm bv. Het led panel moet je dichter bij de plantjes hangen maar je kan er meer onder zetten, de spot is gericht en krijg je er maar een paar onder of je moet hem hoger hangen en dan zit je weer met de kwadratische afname per afstand, er zit ergens een optimum in en ik heb de indruk dat die battens momenteel nu een beste keuze is. In mijn geval gebruik ik op een oppervlakte van 70 op 120 cm vier battens 2400 lumen (9600 lumen) daar krijg ik 60 p11 potjes onder kwijt, zolang de plantjes klein genoeg blijven. Ik heb er ook een aantal gewone tomaten onder staan , sub artic en siberian om deze even de proberen die zouden bij minimum temperaturen van 3 graden ook al vruchtzetting kunnen doen, de smaak zou helaas niet zo fantastisch zijn en ondanks de namen deze kunnen voor de duidelijkheid ook niet tegen vorst. Maar ook al zijn dit tot tegenstelling van de minibels, middelgrote tomaten, de hoogtegroei onder die battens blijft ook beperkt. - lumens die wil je zoveel mogelijk, en liefst tegen een zo laag mogelijk verbruik en laag mogelijk prijs. De beste in de markt voor goedkope zitten rond 160Lumen/watt. Voor die battens denk ik gewoon dat ze de opbrengst van de leds als referentie nemen. Maar alles verandert, ik zie nu ondertussen al 220Lumen/watt, dat wordt binnen een paar ook gemeengoed. Een 120 lumen/watt was klasse A++ , ondertussen na aanpassing van de standaarden is dit klasse D voor verbruik. Je wil ze ook richting plantjes hebben, dus kijk naar een stralingshoek van max 120graden. Maar @henkg bewijst met zijn opstelling 83Lumen/watt al voldoende is. Heb je een spotje van 500 Lumen en gebruik je dat voor een paar plantjes, dan gaat dit ook werken. -veiligheid Die battens zijn plastic dus geen aarding nodig, je moet er wel nog op een veilige manier een stekkertje aan hangen. Hang je ze in een gesloten propagator kan je eventueel een doorzichtig tussenschot maken om condensatie te vermijden. Een ander optie is eventueel een ledpaneel die ga ik volgend jaar proberen of dat werkt, daar is de driver niet geïntegreerd en kan je die buiten de propagator hangen, wat binnen in zit is dan laagspanning. conclusie voor mij: voor 6 Euro heb je al een geschikte batten waar je al een redelijk aantal plantjes onder kan zetten, ik denk niet dat je op dit moment goedkoper kan gaan, tenzij je rechtstreeks via China gaat , een aantal jaar geleden was dit niet denkbaar. Nadeel, het zijn goedkope producten en de drivers zijn navenant, enig gezoem moet je erbij nemen. 2 Quote
marzman Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 (aangepast) 15 uren geleden, henkg zei: Mijn vraag aan jullie: Wat zou je nu adviseren aan mensen die voor het eerst hun zaailingen willen gaan bijlichten. Met de uitgangspunten: goed genoeg, simpel te installeren, goedkoop (niet te duur). Ik heb niet zo veel ervaring met lampen. Deze batten is mijn eerste poging daar wat mee te doen omdat ik niet een maandje kon wachten met zaaien. Maar ik denk dat ik de lamp al bijna niet meer nodig heb (gisteren was het al niet nodig), ik heb verschillende grote ramen op het zuidoosten Maar de batten is wel ok. Hij was niet duur, makkelijk in gebruik, verbruikt niet te veel energie (al denk ik dat er wel verbetering mogelijk is omdat er nog steeds wel wat warmte vanaf komt). De meegeleverde connector (kliksysteem, het zag er wel handig uit als het goed zou werken) om het snoertje te bevestigen was een brol, gelukkig had ik zelf nog wat liggen. Het zoemen is niet hinderlijk (wel hoorbaar, maar zacht en geen hinderlijke toon, de fan van mijn kacheltje maakt meer geluid), maar als de Samsung dat niet doet (ik weet niet of dit zo is) voor een paar euro extra, dan zou ik achteraf die gekocht hebben. 20 februari 2022 aangepast door marzman Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.