Ga naar inhoud

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
9 uren geleden, donaldk zei:

Ik zal morgen kijken of ik ze weer kan vinden. WIl je de wit licht of de groeilamp versie met beetje rood erbij (660nm) en de beschermende coating? Dergelijk kun je ook vinden op Ali en ebay, uit China. De General lighting versies met enkel wit licht niet.

Dank! Het gaat om pepers die ik na half mei of begin juni buiten wil zetten. Ze moeten tot die tijd vooral groot en sterk worden en hoeven dus nu nog niet meteen te bloeien en vruchten te geven. Dus ik denk zoveel mogelijk wit. Ik gebruik nu 6400K led.

aangepast door Sander moestuin
Geplaatst:

@sander moestuin zie je berichtenbox, heb de email reactie die ik ontving even gekopieerd. De groeilamp versies, met blauw en rood naast wit vind je dan zelf wel op die site. Ik zocht naar 3500K voor een grote tafellamp, die ik dan eerst voor plantjes kon gebruiken. Ik meen dat ze op iets van 20 euro per stuk uitkwamen, voor 98 LEDs. Voor hogere stroom en dus lichthoeveelheid moet je wel op zoek naar aluprofielen voor de afvoer van de warmte. op de lagere amperages kun je ze volgens leverancier ook passief gebruiken, zonder externe koeling.

• Thanks 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Oh ja letnop dit zijn echte LED strips, niet die goedkopere waarbij menstroom weggooit via weerstanden, dus jebt wel een constant current voeding/driver nodig, geen constant voltage.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Die Samsung LM 301B PCB+HEATSINK RUBOL SAMSUNG LM301B LED STRIP 70W - Rubol groothandel in led verlichting voor horticultuur 3500k versie kan je hier ook blijkbaar krijgen als DIY, maar ik zie dat die leds ook tot 5700k verkrijgbaar zijn en ik ben nog niet overtuigd dat  3500K het best is voor alleen groei, als je alles compact wil houden.  

Over groen heb ik ondertussen wel mijn mening bijgesteld, blijkbaar bevordert een groen/geel component alhoewel die niet direct bijdraagt tot fotosynthese  wel de groei en en het volume van o.a. sla.

Geplaatst:

De hoeveelheid is micromol photonen in de Photosyntectically Active Range (400-700 nanometer, al is er inmiddels ook extended naar IR 730-760 en UV ronde de 300) per vierkante meter per seconde. De efficiacy is umol per Joule.  De Photosynthetic Photon Flux Density, is de moderne aanduiding en dat maal 3600 seconden per uur en maal uren per dag is de de Daily Light Integral. De totale hoeveelheid fotonen die de plant(en)  per dag krijgt.

Onze ogen zien verschil in licht niet zo scherp. In een van die Bruce Bugbee video'slaat hij twee lampen zien 300 en 3000 umol me2/s. Je denkt maal twee, maar was gemeten maal 10.

Er zijn omrekentools voor Lumens naar 'PPFD, maar is wel afhankelijk van de temperatuur en vooral kwaliteit van het licht. CRI 70 geeft minder umols dan CRI 90.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Bij LED-tech gaat het zelfs door tot en met 6400K. Daar staat dan niet bij of het de 70, 80 of 90 CRI versie betreft, laat staan welke binning. Top binning maakt meer verschil tussen de B en de H(orticulture) versie. Dat zou je moeten navragen.

De 3500 (of 3000/5000 mix) wordt voor echte groeilamp versie dan wel aangevuld met rood en blauw. Niet zoveel dat het blurple wordt het blijft wit rond de 3500K.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ja blijkbaar tot 6500K, ik was naar de spectrum plaatjes aan het kijken in de datasheet voor die led (CRI 90 dan op de Samsung site ) en had niet ver genoeg door gescrold. De Rubol is een 80 CRI met geen extra binning vermeld, Bij Led-tech is het ook de  80 CRI (althans die datasheet wordt meegegeven), Samsung selecteert al zelf op CRI waarde en dan nog heb je 4 binning mogelijkheden op verschillende parameters. Of dat dat voor een hobbyist interessant is ? De meerkost voor een paar procent extra ?,

Ja, Lumen is wat een mens als helder ervaart, niet de energie in de vorm van fotonen en hangt af van de kleur (nm). Blauw en rood met dezelfde energiewaarde ervaren we minder fel als geel en groen bv. en dat kan een factor 10 in Lumen verschillen terwijl zoals je zegt dat juist wel belangrijk is voor planten. 

Natuurlijk als je met zoiets begint, moet je het wat uitrekenen, welke stroom je er door wil sturen, welke driver/koeling je nodig hebt enz.

Maar het ging over simpel en goedkoop (huis en tuin middelen), in die optiek gebruikt jij de LSC 17W 3000K 2500Lm + F519  , ik wou eerst die van @henkg  bestellen, maar na de tip, de andere genomen omdat die in verhouding nog minder verbruikt, voor de rest is die gelijkaardig.

Het enige wat we thuis kunnen meten (zonder speciale meettoestellen) is Lux (Lumen per vierkante meter), dus hoe beter je Lumen/watt en gerichter je stralingshoek (eventueel door gebruik van een reflector)  hoe hoger je Lux op een bepaalde afstand. (er bestaan inderdaad wel wat conversie tabellen naar umol per type lamp en kleur), maar uiteindelijk is dit een testje om te kijken of je met die goedkope lampen ook je gewilde resultaat kan bereiken en henkg is best al tevreden en dus hoop ik het ook te zijn, en hetzelfde wens ik jou toe.

Geplaatst:

Eens met @redzebra. Dit topic gaat om goedkoop (niet te prijzig) en zeker ook om simpel. Met toch een goede lichtopbrengst voor zaailingen.

Weinig moestuinders willen (kunnen) aan de slag met losse onderdelen waar nog een koeling (heatsink of ventilator) en stroombron (LED driver) bijgezocht moet worden. Iets aanschaffen waar alleen nog een snoer met stekker aan gemonteerd moet worden is een stuk makkelijker.

Ik ben benieuwd naar de meetwaarden van Redzebra. Zowel Lux op 10,0 cm afstand (met app) als energieverbruik (energiemeter).

Aan de andere kant, ik ben soms ook een 'nerd', uitzoeken wat de 100% perfecte oplossing is. Als aparte hobby. Maar voor de doorsnee moestuinder schrikt dat eerder af dan dat het helpt.   

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oh ja ik wist dat ikeen binning had gezien bij rubol, of dat de goeie is weet ik niet, maar er staat:

Deze kit bestaat uit de volgende onderdelen.

1x Rubol Samsung LM301B LED strip met 128 LM301B (SL & AZ bin) 3500K 80CRI diodes

1x Rubol WLS heatsink LxBxH=56 x 5,5 x 10 mm

Home of the Turbo.

@henkg , had een klein probleempje met de sensor op mijn gsm, klipte op 17000 ( is al wat een oudere), dus die van de dochter ingeschakeld, op 10cm 18400. (was even curieus hoever die kan meten, tegen lamp +90k , dus vrij zeker dat die relatief accuraat is, voor een gsm).  Plantjes staan  wat lager dan 10cm, ongeveer 10/11k op top bladeren, ook op de bodem gemeten was rond 5k. Het verbruik voor 4 lampen (zijn samen gesoldeerd)  was 61 watt, exact in de buurt van 15watt per lamp.

Ook zeer tevreden, kleine hoogtegroei, stam stevig verdikt en wortels zijn al zichtbaar onderaan na verpotting na 6 dagen , ik denk dat ik de lichttijd iets ga verminderen.

maar @WK275 komt ook best in deze buurt met zijn lampen Qua kost/verbruik en zijn plantjes lijken ook goed te gaan.

@donaldk deze https://www.lightexpert.nl/led-batten-samsung-60cm-6400k.html van @Sander moestuin

Misschien toch even wat verduidelijking : Lux is Lumen per vierkante meter: hoe kan dan die waarde hoger zijn dan de Lumens die een lamp uitgeeft ?

Je moet je een denkbeeldig vlak van 1 vierkante meter op bv 10cm onder je lamp voorstellen. Je sensor is maar een paar vierkante millimeter groot en dit wordt dan geëxtrapoleerd naar een oppervlakte van 1 vierkante meter alsof elke paar vierkante millimeter van dit oppervlak hetzelfde ontvangt (dit geldt natuurlijk alleen voor buiten, de zon straalt overal, bij een lamp op 50cm zijdelings van je gerichte lamp is de Lumen 0 . (dus  om correct te zijn, de echte Luxwaarde dat op dat oppervlakte valt kan nooit groter zijn dan de Lumens  die de lamp uitstraalt, het geeft je alleen een indicatie wat op die paar millimeter van de sensor valt )

aangepast door redzebra
aanpassing info
Geplaatst:

Echt er zijn oled panelen van 5000 nits, blijven ze een diagonaal van een inch of minder te hebben;-).

Nits kunnen ook hoger zijn dan lumens vanwege lage etendue. Ofwel fractie van m2. Vooral bij LASER en LED bronnen.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

??? Het ging over de definitie van Lux en weten/interpreteren wat je meet. Stel je sensor is 1cm2 en je meet 10000 Lux dan wil dit zeggen dat er maar 1 Lumen op die sensor valt.

Je hebt bv een gerichte led lamp van 1 Lumen en je meet vlak onder de led, je sensor meet 1 lumen dus, de Lux zal dan 10000 zijn ( 10000 Lumen/m2) en dit komt omdat je gsm/meetapp ervan uitgaat de Lumens uniform verdeeld zijn over het gehele vlak van 1m2. Hij vermenigvuldigt dus lumens maal 10000, dit is echter niet zo voor een puntbron dichtbij, wel voor buiten bv omdat de zon veraf staat.

Nits en Lumens verschillen in elkaar door definitie, we meten Lumens voor Lux geen Nits.

• 3 weeks later...
Op 11-3-2021 om 15:30, Sander moestuin zei:

Leuk idee! Volgens mij zijn er inmiddels zelfs weer betere lampen van dit type op de markt. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik kwam deze tegen: https://www.lightexpert.nl/led-batten-samsung-60cm-6400k.html

Ik denk dat ik deze ga bestellen voor mijn jonge pepers.

Ik heb een paar van deze Batten 60 cm lampen gekocht voor 12 euro per stuk, en ben er erg blij mee. Mijn peperplanten hebben het nog niet eerder zo goed gedaan. Zocht wel een nette oplossing voor ze omdat ze bij me in de woonkamer staan. Dus ik heb een houdertje ontworpen om 3D uit te printen. Nu kan je de lamp aan een stuk draadeind bevestigen. Wellicht kunnen anderen hier ook iets mee.

Het is een simpel houdertje waar je een kant van je lamp insteekt. Vervolgens kun je de lamp vrijelijk over 10mm draadeind naar boven en beneden schuiven. Doordat ie naar één kant hangt, klemt ie vast zodra je de lamp loslaat. Het houdertje compenseert voor het doorhangen door hem een beetje naar boven te laten wijzen. Resultaat is dat de lamp gewoon netjes horizontaal hangt, en zodra je hem licht optilt kun je hem verstellen. Het ziet er nu een beetje uit als een soort lantaarnpaal.  

Voor geïnteresseerden: 3D bestand kun je hier vinden: https://www.thingiverse.com/thing:4833995

IMG_20210420_094630.jpg.2f5670acc5998a56fbbd239247e10afc.jpg

\

IMG_20210420_094719.jpg.37bfab1cffc34fdfdbcc49ae7d8fe35c.jpg

aangepast door muls80
thingiverse link toegevoegd
  • Like 8

Mijn voedselbos onder dit topic

• 2 maanden later ...

Hebben jullie tips voor kweeklampen voor Avocado planten?

Ik zat bij Bol.com te kijken, maar ik weet niet hoe 'krachtig' lampen moeten zijn voor Avocado (Hass)

aangepast door Gerlof
  • 5 maanden later ...
Geplaatst:

Nieuwe ronde: zaaiseizoen 2022.

Hoe bevielen mij die LED-balkjes de afgelopen twee jaren? (Zie beginpost van dit topic):

In één woord: Uitstekend!

Voldoet volledig aan mijn wensen. 

T.o.v. een verlichte én verwarmde propagator mis je de verwarming, nodig voor zaden die een hogere kiemtemperatuur vereisen dan kamertemperatuur. Maar dat is maar voor de eerste 5 tot 12 dagen. Kiemen op de vensterbank boven de CV, op de router of kabelbox en zo gaat ook prima. 

Net zoals bij een propagator moet je wel een plek hebben voor je zaailingen die groter worden, maar nog niet naar buiten kunnen.

Een raam op het zuiden (of oosten, iets liever westen) voldoet ook prima.

Het wordt nu tijd om zo een plek voor te bereiden. Plankjes voor het raam of zo. Als je niet mag (of wilt) schroeven in het kozijn dan is er wel een losstaand rek te verzinnen. Strak tegen het raam, want daar is het meeste licht.

En, naar gelang de soort: zaai niet te vroeg. Als je b.v. tomaten al zaait begin maart, dan zit je half april al met planten van >= 40 cm. Die je nog een maandje binnen moet houden ...

O ja: Dit topic gaat over zaailingen, simpel (en niet te duur). Goedbedoelde adviezen over specifieke RGB kleurtjes, het jaarrond telen onder kunstlicht, en zo meer: Die zaaien alleen maar verwarring bij de beginnende "voor"zaaier. Dat soort adviezen kunnen beter in een apart topic: "Fine tuning for nerds" of zo. Think big, act small.

• Like 1

Geplaatst:

ik twijfel heel erg om de een of andere lamp aan te schaffen... vraag me af of ik in de action ook geen lamp zou kunnen vinden die 'compatibel ' is ... das namelijk niet ver van de deur :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Alle langwerpige lampen in koud wit zijn compatibel.
Liever geen spots, die geven slechts (veel) licht op 1 plek. Gloeilampen of andere soortgelijke lampen schijnen van 1 plek, waardoor je snel schaduwen krijgt, en dus ongelijke lichtverdeling.
Langwerpige lichtbalken of die vierkante of rechthoekige plafondplaten (die je veel in kantoren ziet, ben de naam even kwijt) geven een meer uniforme lichtverdeling.

Zelf heb ik 2 harde led strips van 1 meter elk opgehangen in koud wit, met zelfs een licht paarsige gloed. Op 10cm afstand geeft de telefoon ongeveer 8000 lux aan. Planten groeien er goed onder.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 6-1-2022 om 08:51, henkg zei:

Nieuwe ronde: zaaiseizoen 2022.

Hoe bevielen mij die LED-balkjes de afgelopen twee jaren? (Zie beginpost van dit topic):

In één woord: Uitstekend!

Voldoet volledig aan mijn wensen. 

T.o.v. een verlichte én verwarmde propagator mis je de verwarming, nodig voor zaden die een hogere kiemtemperatuur vereisen dan kamertemperatuur. Maar dat is maar voor de eerste 5 tot 12 dagen. Kiemen op de vensterbank boven de CV, op de router of kabelbox en zo gaat ook prima. 

Net zoals bij een propagator moet je wel een plek hebben voor je zaailingen die groter worden, maar nog niet naar buiten kunnen.

Een raam op het zuiden (of oosten, iets liever westen) voldoet ook prima.

Het wordt nu tijd om zo een plek voor te bereiden. Plankjes voor het raam of zo. Als je niet mag (of wilt) schroeven in het kozijn dan is er wel een losstaand rek te verzinnen. Strak tegen het raam, want daar is het meeste licht.

En, naar gelang de soort: zaai niet te vroeg. Als je b.v. tomaten al zaait begin maart, dan zit je half april al met planten van >= 40 cm. Die je nog een maandje binnen moet houden ...

O ja: Dit topic gaat over zaailingen, simpel (en niet te duur). Goedbedoelde adviezen over specifieke RGB kleurtjes, het jaarrond telen onder kunstlicht, en zo meer: Die zaaien alleen maar verwarring bij de beginnende "voor"zaaier. Dat soort adviezen kunnen beter in een apart topic: "Fine tuning for nerds" of zo. Think big, act small.

Hoi HenkG,

ik heb met veel interesse jouw eerdere topic gelezen over TL lampen (had even niet door dat het weer van zoveel jaren terug was ;) ). “Fun”fact, die gamma TL-lampen zijn inmiddels verdubbeld in prijs!

Vraagje: waarom heb je eigenlijk niet gekozen voor led-panelen? Als je bijv gelijk een paneel koopt van 120x30 is dat qua oppervlakte vergelijkbaar met 4x60cm TL-buizen of LED balken (uit het eerste bericht). Qua prijs scheelt het bijna niks maar je hebt beter verdeeld licht en je hebt aan 1 snoer genoeg.

Geplaatst:
6 uren geleden, Qwerty zei:

waarom heb je eigenlijk niet gekozen voor led-panelen?

- Die waren er toen nog niet (althans niet voordelig te verkrijgen).

- Zo een 120 x 30 cm paneel past niet in mijn boekenkasten, die zijn bruto 80 cm breed (en bruto 28 cm diep, de Ikea Billy).

- Dat 120 x 30 cm paneel is in totaal 40 Watt. Geeft daarmee in totaal 2x zoveel licht als een batten van 60 x 10 cm. Over een 2x zo grote lengte. Op elk plantje valt dus evenveel licht. Je kunt op 120 cm lengte natuurlijk wel 2x zoveel plantjes kwijt. Met twee battens van 60 cm, in elkaars verlengde, heb je hetzelfde resultaat.  

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties! In dat geval ga ik ook voor de battens :) . Wellicht dat de panelen volgend jaar beter lichtopbrengst hebben en in prijs zakken (LED paneel voor je zaailingen: 2023).

@rorror ja dat is al een  mooie 140Lumen/Watt,  en je hoeft er weinig aan te doen, gewoon in stopcontact steken, driver wordt blijkbaar geleverd met aansluitsnoer en eurostekker.

edit: @Qwerty toch ook even opletten bij die battens, daar heb je ook verschillende uitvoeringen, het is altijd wat afwegen van ofwel  goedkopere aanschafprijs of minder verbruik, het is wat je verkiest.

Zie vroeger in dit topic:

oorspronkelijke battens  Henk   20 Watt / 1660 Lumen   83 Lumen/Watt Dus als Henk tevreden was met de resultaten, ga je dat ook zijn met dat ledpaneel van 90 Lumen/Watt dat geeft in verhouding tot de oppervlakte evenveel licht als zijn battens.

battens Sander  : 15 Watt /  2400 Lumen  160 Lumen/Watt  : die heb ik vorig jaar gekocht  (en een aantal andere in deze thread) , ze hebben het voordeel dat ze 25% minder verbruiken en 44 % meer Lumens geven, maar zijn ook wat duurder . Idem als Henk  ben ik ook zeer tevreden van deze.

/- 15 euro maar muls80 had ze blijkbaar ergens voor 12 Euro gevonden.

aangepast door redzebra
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...