Roelie Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 Ik heb verleden voorjaar een perzikboompje in de kas geplant. Deed niet veel, liet wat afsterven, maakte wat takjes bij. Heeft voldoende water gehad, staat in mooie compostgrond. Tot mijn verbazing staat het boompje in volle bloei. Ik tel 103 bloemen. Aangezien ik nog niet eerder een perzik heb gehad vraag ik nu wat wijsheid is. Alles laten zitten of het grootste deel van de bloemen weghalen? Ik bedoel, het is nog maar een kleuter....🍑 Quote
Amrutten Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 Ik heb ook een fanatiek bloeiende platte perzik in mijn kas. Maatje puber. 95 bloemen, die ik met de hand bestoven heb.( hoop ik !) Ik wacht de vruchtzetting af, en besluit dan of er stevig gedund moet worden. Quote
weknow Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 @RoelieIk heb geen hard antwoord op je vraag en denk even hardop wat mij verstandig lijkt en waarom: Achtergrondinformatie: Typisch voor perzik dat ze vooral/bijna alleen bloeit op jong hout. Dus ook een boom die zelfs als zaailing al na 4 of 5 jaar bloeit en kan dragen i.t.t. bijna alle andere fruitbomen waar veel langer de regel is. Betekent ook dat je als de basisvorm er is door voortdurende verjongings-snoei best probeert om steeds vruchthout te laten aanmaken. Bovendien een harde groeier, een perzik. Tel ik dat allemaal bij elkaar dan zie ik voor de ontwikkeling van de boom geen enorme problemen als ze al wat vruchten heeft (waar bij andere bomen je zegt...beter enkele jaren eerst geen fruit zodat de basisgroei goed is...kun je hier wel wat smokkelen, aangezien je de twijgen die gedragen hebben toch gaat verwijderen of verminderen). Regelt het boompje het zelf? Kan wel, hoeft niet! Veel kans dat het boompje veel rijker bloeit dan draagt...dat kun je in april /mei wel zien...dan is evt. vruchten wegnemen nog altijd een optie...hoeft nu nog niks te verwijderen dus. Vruchtjes zijn dan nog zeer klein. Ook regelen veel bomen hun kunnen enigermate met de zogenaamde juni-rui....een deel van de vruchten, vaak de wat mindere, het te veel (maar het ene ras is daarin verstandiger dan het andere) wordt dan vanzelf afgeworpen door de boom. Ik zou op 2 dingen letten en gaandeweg het seizoen op grond hiervan beslissen: 1. Wat kunnen de nog jonge takken van het boompje goed dragen? (Gewicht van enkele vruchten kan zelfs helpen om de vorm te krijgen die je wilt, door natuurlijk uitbuigen van de takken). Dit kun je gedurende het seizoen in de gaten houden. 2. Waar zitten vruchten die de goede vormgroei, het gestel dat je graag wilt, in de weg gaan zitten? Die zou ik zeker niet laten gaan en daar kiezen voor doorgroei van het gestel. Maar de kleinere takjes die in de late zomer toch weggesnoeid gaan worden hoeven niet verder te groeien...daar kunnen wat vruchten geen kwaad...en zo erg zul jij een kleine opbrengst vast ook nog niet vinden dit jaar. 😋 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Roelie Geplaatst: 17 maart 2020 Auteur Geplaatst: 17 maart 2020 @Amrutten @weknow...Allebei bedankt voor de uitleg, ik ga het afwachten.... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.