Jump to content

Rettich/Rammenas zaden oogsten

Liesje

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Na lichtelijk teleurgesteld te zijn over het formaat van mijn rettich, heb ik maar besloten om ze toch maar te gaan oogsten. Het zijn kleine iele dingetjes geworden, met veel te veel loof (weet niet wat daar nou precies fout is gegaan :-S, maar los daarvan...). Nu wilde ik van de nood een deugd maken en eens kijken of ik zaadjes kon verzamelen uit het opgeschoten loof . Maar, waar vind ik die zaadjes? De bloemetjes lijken niets van zaadjes in zich te hebben ofzo. De rettich draagt ook een soort peultjes, ze zien er bijna uit als sperziebonen (weet iemand of die eetbaar zijn?). Zijn had misschien de zaadjes?

Groetjes, Elise

... Na lichtelijk teleurgesteld te zijn over het formaat van mijn rettich, heb ik maar besloten om ze toch maar te gaan oogsten. ....

Als ze zo tegenvallen in jouw tuin, is het dan niet handiger een ander ras te proberen?

Zomaar een idee.

Hai , dank voor de reacties!

De peultjes zijn dan nog niet rijp denk ik. Ze zijn nog groen en sappig.

Het kan van alles zijn waarom ze het niet zo goed deden: te weinig water gehad, slechte bodemomstandigheden, etc. (Terwijl je natuurlijk je uiterste best doet om goede omstandigheden te creeeren, door goed om te spitten, water te geven, etc :-S) Maar ik weet niet of het speciaal aan de rettich ligt. Mijn radijsjes en bietjes (allemaal op een andere plek in de tuin) hebben ook veel loof en weinig tot geen knol. Misschien dat ik nog een keer winterrammenas ga proberen ofzo, want ik vind rammenas op zich wel leuk genoeg om het nog een keer te willen proberen