Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallohallo,

Dit weekend heb ik me gewaagd aan het maken van een bijenhotel. Zelf vind ik het er wel kunstig uitzien, maar ik ben benieuwd of mensen met ervaring denken dat dit enige kans van slagen heeft en of ik nog aanpassingen kan doen.

- Het houten frame komt uit een oude stoel. Ik ben bang dat dat misschien geïmpregneerd/bewerkt is en insecten afschrikt. In de constructie heb ik klein beetje lijm gebruikt.

- De geboorde gaatjes zijn tussen de 4 en 8 mm

- Het riet heb ik zelf verzameld en voorzichtig gesneden (veel werk! hoe netjes moet dat?). De achterkant van de stengels is altijd dicht.

- Telkens 10-15 rietstengels aan elkaar gemaakt met schilderstape. Moet het steviger vast zitten tegen de vogels?

- Hij hangt op een balkon (3e etage) op het zuiden. Maar door andere gebouwen alleen in de zon tussen 1 en 4 uur

- Op het balkon staan (steeds meer) bijenvriendelijke planten

- Het middelste vlak is nog leeg

Ik hoor graag jullie overdenkingen!

Met vriendelijke groeten van Sander

spacer.png

Geplaatst:

Ziet er mooi uit! Ik heb altijd begrepen dat je er voor moet zorgen dat de gehoorde gaatjes goed glad zijn i.v.m. anders mogelijk beschadigen van vleugeltjes oid.

Geplaatst:

Mooie vormgeving!

Misschien een afdakje erboven, en een achterwandje? Gaat wel ten koste van de mooie vorm.

Gaatjes in het hout diep genoeg, en toch niet doorboord, of afgekit met b.v. klei?

Meer info: https://www.bestuivers.nl/bijenhotels

En het complete verhaal: https://www.bestuivers.nl/publicaties/gasten-van-bijenhotels

Als je geluk hebt, zie je ongeveer 12 maanden na nu iets als dit:

https://youtu.be/LW7EGhTX8rs

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bedankt voor de tips!

Ik heb nooit zo goed begrepen waarvoor dennenappels dienen in een bijenhotel. Hebben jullie die wel is gebruikt zien worden?

Heb geprobeerd de gaatjes zo net mogelijk te boren. Hoop dat het goed genoeg is! En inderdaad niet helemaal door. Afhankelijk van de diameter zijn ongeveer 4 tot 8 cm diep.

Ben vooral bang dat de vogels het riet gaan stelen en dat hij door regeninslag soms een beetje nat kan worden.

En mooi filmpje, een drukte van jewelste!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik had een wilde bij in mijn bloempot wonen. Er lag een mulchlaag van gedroogd gras op de aarde en daar kroop hij onder. Ik weet niets van insectenhotels. Maar als ik naar de tuin kijk dan zitten de meeste insecten dicht bij de grond. Ik denk omdat het daar koel en vochtig is. Zo'n ding hoog aan de muur in de zon hangen is waarschijnlijk een slecht idee.

Geplaatst:

Geen heel slecht idee, is mijn ervaring. Bij mijn vorige huis had ik een insectenhotel aan de voorgevel hangen, op ooghoogte. Het hing in de ochtendzon, en er waren veel hotelkamers in gebruik. 

Geplaatst:

Wat leuk! Ik ga dan ook maar eens kijken naar een insectenhotel. Ik dacht dat ze al tevreden waren met de rommelhoekjes en mulch in mijn tuin.

Geplaatst:

@pabswanders, mooi bijenhotel hoor!

ik heb de ervaring dat vogels het erg leuk vinden om mijn bamboestokjes eruit te halen. Ik probeer dus altijd om de stokjes zo stevig mogelijk in de omkasting te duwen. Omdat de vogels bleven komen, heb ik op het dakje (waarop de vogels gaan zitten) een reep gaas gemaakt. Maar op het balkon heb je misschien geen last van vogels.

Bijenhotels hebben warmte nodig. Zon tussen 1 en 4 uur lijkt me minimaal, maar het lijkt voldoende want ik zie in het rechterdeel al wat dichtgeplamuurde rietjes?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...