muls80 Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Beste mensen, Ik heb twee vijgen in de volle grond geplant in het vroege voorjaar: een bornholm diamond en een Firoma. Misschien te vroeg want ze zijn beschadigd door droogte? of nachtvorst? Wellicht nog niet goed geworteld? (Had ze van een kweker) Er zitten onderaan nog wat groene knopjes dus helemaal dood zijn ze niet. Hoe kan ik het ze zo aangenaam mogelijk maken? Veel water? Weinig water? Zon? Schaduw? Ik hoop heel erg dat ze in leven blijven! Quote Mijn voedselbos onder dit topic
Myrtlefruit Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Ik denk dat de groene knopjes wel weer uit zullen lopen. Totdat er nieuwe bladeren gevormd zijn verdampt de boom weinig water, dus je hoeft er met water geven alleen voor te zorgen dat de grond niet echt uitdroogt, maar veel water zullen ze nog niet nodig hebben. Quote MyrtlefruitSubtropische vruchten voor het Europese klimaat
Flup Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Je vijgen lopen weer uit, dat komt wel goed. De bamboe groeiondersteuning zou ik weghalen, dat hebben vijgen totaal niet nodig. De dode toppen aan de tak zou ik nog laten zitten (niet snoeien dus!), eerst maar eens kijken hoe de vijg nog meer uit gaat lopen. Vijgen houden veel van zon, ze doen het het beste op een hele zonnige plek uit de wind in de tuin. Veel gieten hoeft bij oudere planten niet, dan zijn de wortels al diep genoeg geworteld. Vijgen houden van schrale grond, bemesten is eigenlijk niet nodig. Gieten hoeft nu inderdaad niet veel, dat is in de eerste paar jaar eigenlijk alleen nodig als het wat langer heel droog en warm is + als de vijg bladeren heeft. Je hebt 2 vijgensoorten die het ook in Nederland goed doen (wat gematigder klimaat). Bornholms Diamont of Bornholmvijg is een soort en Firoma is bij mijn weten een leuke naam voor Brown Turkey. De vijgen worden zo'n 3 tot 4 meter hoog en breed. Vijgen groeien het liefst in struikvorm, al kun je ze ook in boomvorm laten groeien. Als boom zijn ze wel gevoeliger voor vorst. Quote
muls80 Geplaatst: 23 mei 2020 Auteur Geplaatst: 23 mei 2020 Ok, dank allebei voor deze geruststelling. Ik wil ze inderdaad als struiken laten groeien. Ik heb ook een brown turkey staan, die is een jaartje ouder en doet het goed. Ik dacht dat ik met Firoma nog weer een ander klimaatbestendig ras te pakken had, maar ik heb nu dus gewoon twee dezelfde? Quote Mijn voedselbos onder dit topic
Flup Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Het is een variant van de Brown Turkey, iets verschil zal er wel zijn, maar groot zal dat niet zijn. Goede, klimaatbestendige rassen zijn bijvoorbeeld de Ronde de Bordeaux, Madeleine des 2 Saisons of Longue d'Aout. Maar er zijn natuurlijk veel meer soorten die het hier goed doen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.