Jump to content

Myrtlefruit

Members
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • LOCATION
    Zuid Holland
  • OCCUPATION
    Beeldend kunstenaar

Converted

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Het lijkt me dat het een geënt boompje betreft en dat de ‘diepe wond’ links gewoon de plaats is waar de onderstam is afgesnoeid. Dit lijkt me het meest waarschijnlijk en zou betekenen dat je inderdaad de hele twijg onder op de stam weg moet snoeien en alleen de dikke tak die omhoog groeit moet houden. Dat snoeien kan in het voorjaar of in de zomer in een week waarin het warm en droog is.
  2. Dank je voor de tip! Dat ziet er uit als een interessante site. Ik ga volgend jaar ook wat tomaten enten en deze site heeft erg veel keuze In hoeveelheden die interessant zijn voor de amateur! Veel succes!
  3. Ik denk dat de groene knopjes wel weer uit zullen lopen. Totdat er nieuwe bladeren gevormd zijn verdampt de boom weinig water, dus je hoeft er met water geven alleen voor te zorgen dat de grond niet echt uitdroogt, maar veel water zullen ze nog niet nodig hebben.
  4. Ik weet niet precies of dit is wat je met je vraag bedoelt, Maar je vraagt hierboven: Waarom zou het nodig zijn om van de takken het laatste stuk te toppen? En het idee daar achter is: Je wil die fruitknoppen permanent zo laag in de boom en op die plek behouden - als je die eenmaal wegknipt of in de schaduw van de hogere takken laat komen verdwijnen ze en zullen je appels elk jaar hoger in de boom te vinden zijn... Maar je kan het ook niet doen hoor, dat is niet schadelijk voor de boom. Je zal dan in de komende jaren wel sneller een ladder nodig hebben om de appels te plukken. In de kwekerij hebben ze de boom zo gesnoeid dat hij vier of vijf sterke takken heeft die uit het centrum weg groeien. Je kan nu die lange takken die van daaruit weer naar het centrum toegroeien wegknippen. Dat doe je niet om andere takken dikker te maken, maar om zonlicht en lucht in het midden van de boom toe te laten, wederom zodat je fruit goed licht krijgt. Anders zit over een paar jaar het fruit alleen aan de buitenkant en aan het uiteinde van lange, hoge takken. Het is geen probleem voor de boom om die takken in het centrum te laten doorgroeien, maar je zal sneller een ladder nodig hebben voor de pluk.
  5. Het lijkt er op dat beide bomen naar een ‘open vaas’ vorm zijn gesnoeid. Als je die vorm door wil zetten dan zou ik alleen de één of twee verticale takken in het centrum van de boom die naar binnen wijzen er uit snoeien. De andere lange rechtopstaande takken die naar buiten wijzen zullen dit jaar waarschijnlijk verder naar buiten buigen onder het gewicht van de appels en zo de kroon mooi spreiden. Je kan van deze takken wel het laatste stuk toppen tot op een knopje dat naar buiten is gericht. Pas hierbij op dat je geen vruchtknoppen wegsnoeit, want die wil je behouden. In de laatste twee foto’s zie je op de tak rechts die wat grotere knoppen, die op kleine pijltjes lijken - die wil je houden en daar komen dit jaar al bloemen en daarna appels aan. Je wil die knoppen permanent zo laag in de boom en op die plek behouden - als je die eenmaal wegknipt of in de schaduw van de hogere takken laat komen verdwijnen ze en zullen je appels elk jaar hoger in de boom te vinden zijn...
  6. Ik sluit me ook aan bij hetgeen wat Roeier en Weknow al gezegd hebben. Met inderdaad de kanttekening dat als je geen 'controle-groep" hebt om te vergelijken, dat je dan misschien net zo goed de planten aan het selecteren bent, die op het vruchtbaarste stukje grond staan, de meeste zon krijgen of meer water. Als je volgend jaar van zaden van alle verschillende ouders één deel in een bed in de zon plant en een ander op een andere plaats in de tuin, dan kan je vaak beter zien wat de effecten van de genen en wat de invloed van de plaats in de tuin is. Citrus en Mango hebben inderdaad een ongebruikelijk mechanisme van ontkieming waardoor je niet de standaard genetische overerving krijgt. Maar ondanks dat dat regelmatig voortkomt is dat een uitzondering onder de planten. Ik zou zeker de soort even Googlen voordat je aan een lang kweektraject begint om het overervingsmechanisme te begrijpen. Verder is het handig om te begrijpen dat recessieve eigenschappen een generatie overslaan. Dus als je op zoek bent naar een bepaalde eigenschap en je kruist een ouder die die eigenschap heeft (mooie bloemen) met een ander die die niet heeft, maar bijvoorbeeld wel een andere eigenschap die je ook wil (lange stengels), dan kan het dat de hele complete volgende generatie lelijke bloemen en korte stengels heeft. Je zou dan kunnen denken dat je experiment mislukt is en dat je alles weg moet gooien, maar als het twee recessieve eigenschappen betreft, dan zou je er juist beter aan doen het zaad van die generatie (de F1) te bewaren en het jaar daarna weer te planten, want pas in die generatie daarna (de F2) recombineren de twee exemplaren van de recessieve genen zich en zul je planten in alle soorten en maten krijgen, waaronder je mooie bloemen met lange stengels. In de eerste generatie van kruisingen (de F1) wordt dus over het algemeen geen selectie gedaan. In een notendop: omdat je geen vergelijkingsgroep hebt is de methode die je in je hoofd hebt inderdaad de beste strategie op dit moment.
  7. Dank je wel allemaal, ik ben alles nog een beetje aan het uitvinden, maar ik zal m'n resultaten graag op dit forum delen!
  8. Ik heb al een jaar op dit forum rondgekeken en nu ook een account aangemaakt. Ik verzamel en kweek subtropische vruchten en heb ook een moestuin. Ik ben er mee begonnen als hobby, maar de verzameling en de planten daarin groeien snel. Mijn interesse ligt voornamelijk in het kruisen en uitproberen van nieuwe soorten en varieteiten. En m'n grootste interesse ligt bij de vruchten van de Myrtaceae familie zoals Guava en Feijoa. Aangenaam kennis te maken!

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...