Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik kan aan een ibc container 1000 liter komen waar olijfolie in heeft gezeten. De container is niet gespoeld en op mijn tuin is dat ook niet echt mogelijk.

Nu twijfel ik heel erg of ik dit wel moet doen. Kan iemand mij advies geven?

Geplaatst:

Hey Caroline, 

Ik ben de laatste tijd ook aan het kijken om te investeren in IBC containers. Eerder zocht ik ook wat info over het reinigen van gecontamineerde containers.

Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee, maar dit vond ik op het internet:

Je IBC gedeeltelijk vullen met water en dan flink wat afwasmiddel om de olie te verwijderen. Goed schrobben (misschien kan je ergens een hogedruk lenen?), eventueel je IBC afsluiten en een op zijn verschillende kanten leggen. Proces desnoods een paar keer herhalen. Afvalwater dan in de riool.

Ik las op internet dat er ook iemand een IBC van plantaardige olie gereinigd had met natronloog, om de olie te verzepen.

Kan je proberen, maar direct heel wat moeilijker, omdat chemische reacties een juiste verhouding olie/natronloog vereisen om veilige resultaten te bekomen.

Veel succes!

Lowie

Geplaatst:

Ik  denk (met mijn boerenverstand), wat olijfolie kan weinig kwaad. Het is een natuurlijk product.

Ook is olie lichter dan water dus als het vat zich vult zal het boven het water blijven blijven. 

Is het vat (ooit) vol dan zit het boven in en kan je er gemakkelijk bij...😉

Of bij het leeg laten lopen komt het er als laatste uit en wil je het niet op je tuin kan je het opvangen.

Ik had dit voorjaar lang gier in mijn IBC zitten en heb er wat gieters water ingegooid en het vat toen gerold, het meeste kwam er uit, maar er zat ook vastgekoekt.

Ik heb het laten zitten want er zit een grote kraan op (1 inch ofzo ?) 

Ik kijk wel weer ls het vat straks leeg is.

Geplaatst:

Ik heb zelf al enkele jaren een aantal ibc's in gebruik waar raapzaadolie in heeft gezeten. Ik heb deze destijds goed schuin gezet om er zoveel mogelijk uit te laten lopen en vervolgens een paar emmers water achteraan gegooid.
Meeste krijg je er zo wel uit.
Wat dan nog achterblijft kan niet echt kwaad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...