Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pruim Reine Claude

jaapencarolien

Recommended Posts

Welke Reine Claude soort is het? Er zijn er vele waarvan een handvol vrij veel voorkomende en bekende soorten Reine Claude. Die verschillen ook in hoeveelheid en manier van dragen. RC dÓullins is bijvoorbeeld veel vruchtbaarder (want ook deels zelfbestuivend) dan bijvoorbeeld de zeer moeilijke RC Verte of de roodpaarsvruchtige RC DÁlthan. 

Hoewel bij pruimen een echt "beurtjaar" zoals bijvoorbeeld bij appels en peren niet echt bestaat, is het zeker niet abnormaal dat een boom niet elk jaar enorm draagt. Kunnen allerlei redenen voor zijn...vorst, groeistoring, wind.... Het zou de boom ook erg afmatten. Ook hier zou uitdunnen bij te veel dracht zeker kunnen helpen om toch iets meer regelmaat en beter fruit te krijgen en zeker ook om brekende takken e.d. te vermijden waaraan pruimen nogal gevoelig zijn.

Droogte zal zeker een rol spelen, maar een oudere en grotere boom (en met 1400 pruimen kan dat haast niet anders) zou op zich een wortelgestel moeten hebben dat dat wel aankan. Tenzij er ingrijpende dingen gebeurt zijn in de omgeving (bijvoorbeeld in grondwaterbeheer of bouwwerken e.d.) is mijn verklaring eerder dat in de voorbereiding van de vruchtzetting verleden jaar de oorzaak ligt. De overdaad aan dracht en ook zeker de droogte van toen, en vermoedelijk een combinatie van beide,  hebben invloed op de groei en bloei van dit jaar. Op zich is een pruim een boom die relatief veel warmte en droogte goed verdraagt en dat geldt zeker ook voor de meeste van de groep RC's. Een acuut watergebrek zou zich eerst laten zien in verdorrend en hangend blad en is niet zo heel waarschijnlijk. Appels of kersen zouden daar veel eerder last van hebben.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.