Posted June 1, 20205 yr Dag Iedereen, Ik heb een jonge kerselaar staan +- 2 jaar geleden geplant. Vorig jaar toch al enkele kersen gehad, maar dit jaar ziet hij er enorm slecht uit. Weinig blad, en de bloesems en vruchten zijn bijna allemaal verdort. Ik vermoed dat hij bloesemmonilia schimmelziekte heeft. Kan iemand dit bevestigen ? Zie foto's. De boom lijkt volledig aangetast te zijn. Ik lees dat je deze moet terugsnoeien tot op het gezonde hout, maar dat wil zeggen dat letterlijk alle takken er af moeten. Eigenlijk kan ik hem dan beter volledig verwijderen ? Wat denken jullie? Alvast bedankt.
June 1, 20205 yr Dat klopt. Terugsnoeien is wel nog een optie - genoeg tijd om nieuwe takken te laten groeien...
June 1, 20205 yr Author Bedankt Dan snoei ik hem helemaal kaal wel. Alleen hoop ik dat die schimmel nog niet verder zit in de hoofdstam.
June 1, 20205 yr Helemaal kaal zou ik niet doen. minstens paar takken met bladeren moeten blijven om het boompje in leven te houden.
June 1, 20205 yr Author Ik ga er morgenvroeg nog eens goed naar kijken en zien of er iets gezond over is.
June 2, 20205 yr Als er geen gezonde scheuten zijn, dan wel, het rooien is de enige oplossing... Helaas.