Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi vraag


Tuintjes

Aanbevolen berichten

Bij kiwi's heb je vaak een mannelijke plant en een vrouwelijke nodig. Als je één kiwi hebt staan en die bloeit en geeft vruchten (niet eetbaar), dan is deze zelfbestuivend? Dus dat is dan geen mannetje of vrouwtje? En als de vruchten klein en hard blijven (honderden ieder jaar), is daar wat aan te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij stond er al toen we hier kwamen wonen. Zeker al meer dan 20 jaar oud. En klein is ter grootte van een flinke kers, vaak in trossen van meer dan 5. Geen foto's van vorig jaar en nu is hij pas net uitgebloeid (gigantisch veel gele bloesem weer, hommelparadijs). Heb je dan wat aan een foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan dat het ras niet zo geschikt is voor ons klimaat. Kiwi is (in tegenstelling tot kiwibes) een subtropische plant die hier maar net kan rijp worden, tenminste enkele rassen die daarvoor speciaal zijn geselecteerd. Maar dan moeten ze veel warmte en licht krijgen op de bladeren en vruchten. (De voet mag  wat koeler). Een zuidmuur is echt nodig voor succes dan.....daar komt veel zon op geeft beschutting tegen koudere winden e.d. uit noord en oost en geeft bovendien nog uren lang wat warmte af als de zon al onder is. 

 

Het kan dat je een ras of eigen zaailing hebt die niet tot de minder licht en warmte-vragers behoort, die hier net wel kunnen.

 

Wat een verschil kan maken is om de takken zo mogelijk te leiden dat ze meer licht en warmte vangen. Tijdens het seizoen bovendien gaan dunnen (ik denk vanaf juli best, maar weet dat niet 100% zeker) zodat er minder vruchten grootgebracht moeten worden en ook snoeien van de vele en lange takken kan al zeer veel helpen. Als de vruchten in trossen hangen, laat je er 1 of 2 per tros staan. Afhankelijk van de breedte van je struik, is een 30 a 40 per strekkende meter breedte van de struik naar mijn schatting (geen harde kennis!) iets wat zo een klimmer aankan. Is de struik dus 6 meter breed in totaal, dan hou je uiteindelijk een 150 a 200 vruchten hooguit aan, die je laat hangen. Die zullen wat dikker worden en beter rijpen. 

 

Ook kan het zijn dat kruisbestuiving grotere en betere vruchten gaat geven....dan dus toch een ander mannetje erbij (of in-enten?) overwegen misschien. Je moet er dan een hebben die tegelijk bloeit.

 

Je weet natuurlijk wel dat je kiwi's tot eind december mag laten hangen en ze nog kunt laten (na-)rijpen na de pluk? Als je dat nog niet doet, is dat te proberen zeker het overwegen waard! 

 

Edit: Omdat je spreekt van gele bloesem, toch even twijfel of je wel een kiwi hebt...? Kiwi en ook kiwibes bloeit wit of creme-kleurig. Als je dat geel noemt, prima....maar als je echt een intensere kleur geel bedoelt twijfel ik of je wel een kiwi hebt. Plaats dan eens een foto van bladeren en ranken misschien?

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij groeit over een pergola heen en hangt de hele dag vol in de zon. Ik haal sowieso de grote nieuwe takken er altijd helemaal uit, anders wordt ie veel te groot. Hij bedekt nu een stuk van 4x3 meter. Dus dat is een flinke struik. Het is geen kiwibes, maar een kiwi met harige vruchten zoals een echte. Maarrr.... toen ik net even de struik bekeek zag ik dat er totaal geen beginnende kiwi's in hangen nu alle bloesem gevallen is. Dus vreemd genoeg helemaal niks bevrucht?

IMG_1834.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad kiwi. Zal dan niet de beste soort zijn voor hier bij ons.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik vermoed ook dat 'late nachtvorst' de hoofdschuldige is. Wat dit jaar ook meespeelt: omdat we in januari en februari nauwelijks winterweer hebben gehad komen de planten al vroeg uit de winterrust. Krijg je dan nog nachtvorst in april dan kunnen de bloemknoppen geraakt worden (ook al zijn ze dan nog niet te zien).

 

Wat je kunt doen: als er in april/mei nachtvorst wordt voorspeld de planten afdekken met doek o.i.d. Als je heel fanatiek bent: zodra 's nachts / 's morgens zeer vroeg de temperatuur onder nul gaat de planten beregenen. Hierdoor bevriest het water op de plant waardoor de knoppen beschermd zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...