Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei bladeren worden rood!


Aanbevolen berichten

Ik vermoed dat dit gewoon veroudering van het blad is.

Heb je helemaal geen aardbeien gehad?

De aanleg van bloemen / vruchten bij aardbeien gebeurd het jaar daarvoor van medio augustus tot einde groeiseizoen.

Misschien is daar wat fout gegaan?

 

Ook lijken de planten wat dicht op elkaar te staan, maar ik mis een overzichtsfoto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dorinesmoestuintje, kun je aangeven welk ras aardbei dit is? Kun je ook aangeven hoe lang deze planten op deze plek staan? Ik heb dit ook gehad bij mijn Elsanta's.

Elsanta is erg gevoelig voor schimmelziekten en hierdoor eigenlijk niet geschikt voor de biologische teelt. M.a.w. voor een probleemloze langdurige teelt zul je fungiciden moeten gebruiken. 

Je geeft aan dat deze symptomen zich zeer snel hebben ontwikkeld. Daarom denk ik aan een schimmelziekte. Het zou Verticillium kunnen zijn. Je kunt veel plaatjes vinden op internet maar onderstaande is een goed voorbeeld. De symptomen worden inderdaad nogal eens toegeschreven aan versnelde veroudering. Als het Verticillium is, dan heb je een probleem, want de schimmel zit volledig in de houtvaten. De bladeren krijgen eerst 'herfstkleuren' en gaan later ook verdrogen. Van deze zieke planten moet je dus geen uitlopers nemen, want die zijn ook al besmet. Verticillium microsclerotia zitten in de grond en kunnen hier jaren lang overleven.

 

Niet zeker natuurlijk - je foto's geven een beperkt beeld en wellicht pas de eerste aantastingsfase - dus je kunt het nog even aankijken. Maar als de symptomen zich snel uitbreiden, dan zou ik het persoonlijk snel ruimen. Uiteindelijk is het nu niets (geen bloempjes dus geen aardbeitjes) en als het Verticillium is, wordt het ook niets meer.

 

Je kunt het best volgend voorjaar nieuw uitgangsmateriaal kopen bv. frigo stekken.

Nieuw uitgangsmateriaal op een vers stukje grond zetten, waar geen aardbeien of aardappelen hebben gestaan.

 

 

VERTDA_2142.thumb.jpg.ffa96260135a1fe004029e1fd261e50b.jpg

aangepast door oscardevos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...