appelvrouw Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 (aangepast) Mijn kolen uit de Savoi hebben nogal een kleur en groei verschil. De mooiste/ achterste staan het dichtst bij de asperges, zouden die daar invloed op uitoefenen? En wat zou ik kunnen doen om de andere kolen wat beter te laten groeien? Het is nogal een aardige rij die het slechter doet. Ze hebben allemaal een week of twee geleden verdunde gier gehad. De aarde in die bedden is vrij drogig, en omdat het erg droog is ligt er een 5 cm dikke laag stro. 15 juli 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 wat gedachten: - in de schaduw van de asperge is het iets minder droog - asperges krijgen wellicht wat extra kalk, heeft invloed op de kool ernaast die de stikstof beter opneemt Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 juli 2020 Auteur Geplaatst: 17 juli 2020 Mmm de zon komt van de andere kan..de kool kant zeg maar en dit zijn jonge asperges. Dus die schaduw is er wel maar heel miniem. Met het tweede zal je wel gelijk hebben, niet met kalk want dat geven wij amper in deze kalkrijke streken maar dan misschien wel met de extra compost gift in het voorjaar. Ik vind het verschil nogal behoorlijk en dacht waarschijnlijk te ver Richting een mooi huwelijk tussen beide soorten.. het Ik ga de voorste kolen maar even wat culterra en water geven eens kijken of dat uit gaat maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2020 Auteur Geplaatst: 22 september 2020 De kolen staan er ondertussen een stuk mooier bij, maar er zal nog flink wat regen moeten vallen voordat het echt mooie volle kroppen worden. Het geven van culterra en gieten half juli heeft ze wel opgeknapt zeg maar. Nu dan wachten op de beloofde regen die deze week gaan komen⛈🌧 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Hier hetzelfde beeld. De kolen bij mij zijn erg klein gebleven. zowel de savooien als de spruitkool. Het is hier op de arme zandgrond altijd een gok en ik vermoed dat ze voldoende te eten hadden maar de droogte en knolvoet ze klein gehouden hebben. Verderop waar de grond kleiiger en vochtiger is staan ze bij anderen mooier. Spruitkool zet ik eigenlijk niet meer, daar is de grond veel te licht voor, Maar ze waren me geschonken als zijnde witte kool.... Hier staan ze toevallig ook vlak bij een rij jonge asperges, er staat nog een rij prima snijbiet tussen. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 hier niet: de kool die vrij in de zon stond groeide als.. de kolen die in de halfschaduw stonden blijven klein, ondanks dezelfde verzorging, KKK (handje kalk, hand koemest, vingertopje kali), kolenhok van fijn gaas Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.