appelvrouw Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 De madeleine of petit madeleine is een traditionele kleine cake uit Commercy, dat is een grote stad hier in de buurt, in de MeuseWe krijgen het hier vaak bij de koffie.Op de najaarsplantenbeurs vorig jaar werden er madeleines met pompoen geserveerd bij de koffie..heerlijk! Schil 500 gram pompoen, en verwijder de zaden en draden. Snij het vlees in kleine blokjes.Doe deze in een pan met 20 gram boter en doe er water bij zodat de blokjes bijna onderstaan.Let er vooral op niet te veel water te gebruiken, beter te weinig en dan nog wat bijvullen. Laat 30 minuten koken op zacht vuur, roer van tijd tot tijd.Als de pompoen gaar is mix dan het mengsel tot puree. Laat afkoelen.Klop in een grote kom 4 eieren en 230 gram suiker tot het schuimig wordt. Meng er 150 gram van de pompoenpuree door, 20 gram droge gist en 300 gram gezeefd bloem. Roer goed met behulp van een houten lepel totdat je een glad deeg verkrijgt. Laat 1 uur op kamertemperatuur rusten.(De rest van de puree kan je invriezen voor de volgende keer, of soep van maken, of met peterselie en boter gemengd als bijgerecht enz..)Verhit de oven op 200 graden.Smelt 230 gram boter op een zacht vuur en voeg het bij het deeg. Goed vermengen!Beboter de madeleine vormpjes, of muffinvormpjes met behulp van een kwast, bestuif met wat meel, en vul tot tweederde met het deeg.Bak de madeleines ongeveer 8 minuten, afhankelijk van de grootte van je vormpjes. De madeleines moeten goed gerezen en goudkleurig zijn.Herhaal het bakken tot al het deeg gebruikt is. PS de foto heb ik van internet "gepikt"... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 kwijijijll Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Nou dat gaan we binnenkort dan maar eens proberen! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 lijkt me leuk maar vooral lekker, leuk recept weer. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Hmmmmmmmmmmmmmm, lijkt me heerlijk alleen geen pompoen hier.Hij woekerde de hele tuin door.Heb het ding er uit gehaald van de week kwam alleen blad aan en bloemen geen pompoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Dat wordt even langs de andere tuinders lopen Greetje, en als je bij iemand mooie pompoenen ziet liggen ga je gewoon net zo lang over het hek hangen tot je er 1 krijgt, gooi je vrouwlijke charme in de strijd Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Ga ik doen, maar ik weet niet welke eetbaar zijn.Krijg ik straks van die sierdingen.Zie nl geen verschil tussen eetbare en die sierkalebassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Meestal de grote zijn de eetbare, de kleindere voor sier, maarja daar zijn wel uitzonderingen op.Een grote oranje is vrijwel altijd eetbaar. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Moet het vruchtvlees niet ook (bijna in alle gevallen) eetbaar zijn bij een eetbare soort? De siersoortjes hebben vaak geel vruchtvlees. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Wauw, ik ben heel benieuwd, dat ga ik één dezer dagen maken (als het weer eens regent). Ze zien er vast ook prachtig uit (op de foto in ieder geval wel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Moet het vruchtvlees niet ook (bijna in alle gevallen) eetbaar zijn bij een eetbare soort? De siersoortjes hebben vaak geel vruchtvlees. Eh, een wat lastige vraagstelling. Ik denk dat je niet ziek word van de kalebasjes, maar dat het vruchtvlees te droog, bitter of hard is. Geel vruchtvlees zegt niet perse oneetbaar, de soorten met oranje vruchtvlees zijn wel lekkerder-zoeter.Ik heb pas een boekje van Vicky Stork gekregen, het Complete Pompoenboek heet het, daarin wordt goed uitgelegd wat de verschillende pompoensoorten en rassen zijn.Zo is courgette ook een pompoen( zomerpompoen of mergpompoen).Maar kalebassen zijn over het algemeen nogal afwijkend van vorm, die herken je wel, je zult eerder een kleine pompoensoort voor een kalebas aanzien dan andersom. En sommige pompoensoorten smaken maar vaag en waterig, zoals de Halloweenpompoen die gekweekt wordt voor zijn zachte schil en grootte, zodat hij gemakkelijk bewerkt kan worden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 De madeleine of petit madeleine is een traditionele kleine cake uit Commercy, dat is een grote stad hier in de buurt, in de MeuseWe krijgen het hier vaak bij de koffie.Op de najaarsplantenbeurs vorig jaar werden er madeleines met pompoen geserveerd bij de koffie..heerlijk! Schil 500 gram pompoen, en verwijder de zaden en draden. Snij het vlees in kleine blokjes.Doe deze in een pan met 20 gram boter en doe er water bij zodat de blokjes bijna onderstaan.Let er vooral op niet te veel water te gebruiken, beter te weinig en dan nog wat bijvullen. Laat 30 minuten koken op zacht vuur, roer van tijd tot tijd.Als de pompoen gaar is mix dan het mengsel tot puree. Laat afkoelen.Klop in een grote kom 4 eieren en 230 gram suiker tot het schuimig wordt. Meng er 150 gram van de pompoenpuree door, 20 gram droge gist en 300 gram gezeefd bloem. Roer goed met behulp van een houten lepel totdat je een glad deeg verkrijgt. Laat 1 uur op kamertemperatuur rusten.(De rest van de puree kan je invriezen voor de volgende keer, of soep van maken, of met peterselie en boter gemengd als bijgerecht enz..)Verhit de oven op 200 graden.Smelt 230 gram boter op een zacht vuur en voeg het bij het deeg. Goed vermengen!Beboter de madeleine vormpjes, of muffinvormpjes met behulp van een kwast, bestuif met wat meel, en vul tot tweederde met het deeg.Bak de madeleines ongeveer 8 minuten, afhankelijk van de grootte van je vormpjes. De madeleines moeten goed gerezen en goudkleurig zijn.Herhaal het bakken tot al het deeg gebruikt is. PS de foto heb ik van internet "gepikt"... o o ik heb een foutje gemaakt, ik heb al voor het rusten de boter toegevoegd....... zal het nu nog lukken ? ben benieuwd iemand ervaring mee ?? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 even terug komend op gisteren, het is gelukt hoor ! het zijn wat hartige cub cakes geworden qua smaak, met jam er op erg lekker, maar kids lusten ze niet zonder jam, man lief ook niet.....ik ga het recept ook eens met ander fruit proberen zoals appels.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Dan ben ik toch benieuwd wat er fout is gegaan, hartig is niet het goede woord voor deze zachte en zoetige cakejes. Ik heb ze voor twee klassen van de kleuterschool gemaakt daar vonden alle kindertjes ze heerlijk..zonder jam. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 13, 2012 Author Share Posted October 13, 2012 Hier ga ik weer een hele berg van maken voor de herftvakantie..de kinderen zijn er gek op! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts