RobO Geplaatst: 8 september 2020 Geplaatst: 8 september 2020 Vraagje: we gaan een flink scheve hoogstam appel ondersteunen met een stut en willen de boom zo min mogelijk beschadigen. Twee kastanjepalen schuin in de grond, onderaan haaks in de grond twee tegels tegen wegzakken, Hoe doen we dat bovenin bij stam van de boom? Dwarsbalkje gaat schuren? boomband is te zwak? Iets er tussen? Of anders...? Quote
Patrijs Geplaatst: 8 september 2020 Geplaatst: 8 september 2020 Ik heb wel eens een steun gefabriekt van een gebruikte fietsbuitenband. Niet de mooiste oplossing maar ik ben erg van de recuperatie en de fietsen........ Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 8 september 2020 Geplaatst: 8 september 2020 Als je zoekt op 'oude moerbeiboom' en dan naar afbeeldingen gaat in een zoekmachine, dan zie je dat daar meestal gewoon de paal direct onder de te steunen stam wordt gezet. Quote
RobO Geplaatst: 8 september 2020 Auteur Geplaatst: 8 september 2020 dank je, gezien, maar wat gebeurt er dan bij storm? bastschade? opzij van de steun vallen? ik dacht aan twee palen, beetje schuin uit elkaar maar hoedan bevestigen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 september 2020 Geplaatst: 8 september 2020 Wij doen ook sterke v tak tegen de scheve boom. Bij een staat ie al jaren. Zonder bescherming. Gaat wel goed meestal. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 9 september 2020 Geplaatst: 9 september 2020 16 uren geleden, RobO zei: dank je, gezien, maar wat gebeurt er dan bij storm? bastschade? opzij van de steun vallen? ik dacht aan twee palen, beetje schuin uit elkaar maar hoedan bevestigen? Misschien een halve autoband tussen de palen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 On 9/8/2020 at 10:54 PM, RobO said: dank je, gezien, maar wat gebeurt er dan bij storm? bastschade? opzij van de steun vallen Waarom zou de boom bij een storm omvallen? In de richting waar hij hangt, staat er een steun tegen. En verder heeft hij zijn wortels, zoals iedere boom. Daardoor wordt hij niet van de steun afgeblazen. Het is geen losse balk natuurlijk. Maar goed, jij kent de situatie beter. Weet je trouwens de sterkteklasse van kastanjehout? Hout is vooral sterk bij krachten dwars op de draad. En de sterkte van houtsoorten verschilt veel. Quote
RobO Geplaatst: 11 september 2020 Auteur Geplaatst: 11 september 2020 hij wortelt wat oppervlakkig denk ik, als ik duw gaat de grond een beetje mee naast de stam; hij staat midden in de boomgaard en is toch als enige scheefgeblazen ik denk dat hi als de wind wat gedraaid is ook zijwaarts kan vallen de wortels aan een kant zijn losgetrokken/afgebroken en moeten hergroeien maar dat zal dan ook wel oppervlakkig zijn schat ik in vandaar een tweetal palen kastanjehout gaat hier een jaar of 10 mee, vandaar, hij wordt belast op druk van de bovenkant dus ik dacht diameter 10-12 cm maar dat is een gok Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.