Cupcakeje Geplaatst: 11 augustus 2019 Geplaatst: 11 augustus 2019 Wordt dat ook een shampoo bar ? Ben enorm benieuwd wil je laten weten wat je ervaring er mee is ? En wat voor soort haar je hebt. Dan kan ik het misschien ook proberen Quote
ADOPEG Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 k [las] dat de hoge pH van die dingen schadelijk is voor je haar, ook wanneer je naspoelt met iets zuurs (appelciderazijn bijvoorbeeld, zelf experimenteer ik met citroenzuur). Dit zou je dan niet meteen merken, maar op lange termijn, een of twee jaar of zo. (…) Lang of kort haar schijnt ook uit te maken, waarbij je met lang haar problemen kunt krijgen, met kort haar niet of minder. Om hier op terug te komen: ik ga toch proberen van de zeep voor haar af te komen. In plaats daarvan wil ik synthetische zeepstoffen gebruiken (syndets; synthetic detergents). Voorwaarde uiteraard is een verantwoorde afkomst en biologische afbreekbaarheid. (Loog gebaseerde) zeep en haar is geen goede combi. Quote ~ Vita rosa est ~
Indy Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 Ik ben wel erg benieuwd wat je dan merkt? Wat gebeurt er over 2 jaar? En wat is de onderbouwing? Ik heb vandaag mijn zeepbars gemaakt. Ik weet nog niet of het wat is, ik ga ze fijn proberen, maar is t niet fijn,in dat geval heb ik een fijn setje zeep.Nu nog een paar weekjes rijpen. Quote
ADOPEG Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Allereerst, ik wil absoluut geen schisma creëren als het gaat om shampoo bars. Eigenlijk wil ik er ook niet te lang over doorzeuren, daar is dit topic niet voor lijkt me. Het is alleen dat ik me zorgen maak over die dingen door de ervaringen van anderen - niet van mijzelf, ik kom nog maar net om het hoekje kijken. Ik maak me ook niet zozeer zorgen om mijn eigen haar, ik heb kort haar en, man zijnde, kan ik in geval van nood eenvoudig naar korter gaan of zelfs helemaal kaal (maar dat liever niet hoor). Maar ik probeer mijn creaties ook anderen aan te smeren uit overtuigingen die jullie wel bekend zijn (plasticconsumptie, milieuzorgen e.d.). Die wil ik het niet aandoen dat ze hun haar moeten afknippen o.i.d.. Daarbij moet ik erkennen dat ik me er ook niet zo in verdiept hebt. Als ik het me goed herinner is dat wel wat gebeurd: haar breekt sneller af en daardoor krijg je stro-achtig haar dat je uiteindelijk wel moet afknippen. Onder gebruikers is er echter controverse over, wat betekend dat er ook mensen zijn die nog steeds voor zijn. Naar mijn mening ontbreekt het die laatste groep echter nog aan goede (tegen)argumenten, terwijl ik daar wel naar gezocht heb, want ik wilde juist argumenten vinden dat ik mijn zeepjes gewoon kon gebruiken. Voor de duidelijkheid: ik heb het hier echt over zepen die gemaakt zijn met loog, commercieel verkrijgbare shampoo bars zijn vaak op basis van kunstmatige zeepstoffen (mijn vertaling van synthetic detergents; syndets), let hierbij op milieuaspecten. Goed, een beetje onderbouwing dan. Ik geloof dat er betere artikelen zijn, maar deze kon ik zo gauw even vinden. Het is een artikel uit een wetenschappelijk tijdschrift en dus in Engels. Omdat dit een nederlandstalig forum is, zal ik even een vrije vertaling geven van de kritische passage in de samenvatting van de conclusie. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4158629/ Een basische (hoge) pH kan de negatieve elektrische lading van het haarvezeloppervlak verhogen en daardoor ook wrijving tussen de vezels verhogen. Dat kan leiden tot beschadiging van de haarschubben en het breken van vezels. Nogmaals, er is wel betere onderbouwing dan dit, maar dit is het idee. Quote ~ Vita rosa est ~
Indy Geplaatst: 14 augustus 2019 Geplaatst: 14 augustus 2019 Dank je wel , voor je antwoord, ADOPEG. Op Amerikaanse zeepforums las ik dat je dan een zogenaamde fatting, kan creëren, je voegt dan minder loog toe( wel uitrekenen) zodat het niet compleet verzeept, maar er een verzorgend? olielaagje blijft, waardoor er dus dan een laagje olie bij elke wasbeurt vrij komt. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik al 2 oliën heb toegevoegd, die vettend zouden zijn, en ik toch spoel met appelazijnwater na het wassen. Maar ze liggen nu eerst even erg mooi te zijn, en uit te rijpen Quote
Sand&Oak Geplaatst: 18 augustus 2019 Geplaatst: 18 augustus 2019 Ik kreeg zelf altijd erge jeuk van shampoo en ben toen eerst totaal "no shampoo" gegaan, dus puur wassen met water. Maar ik vond het vette stugge niet fijn, ookal zag je niet dat mijn haar vet was. Ben toen overgegaan op spoelen\wassen met appelazijn 1\3 verdunning (verder niks aan zeep of wat dan ook) en dat werkt heel fijn voor mij (was max twee keer per week maar vaak ook maar 1 keer of nog minder. Zeep wilde ik niet ivm ph zoals hierboven genoemd, en de appelazijn zit gelukkig is glas ipv plastic). Wat ik ook fijn vind als "shampoo" is een verdunning van citroensap met honing. Zijn er meer mensen hier die op deze manier hun haar wassen? Ik probeerde fotos in te voegen van mn nieuwe zeep, maar mn mobiel werkt niet mee, dus k wacht wel tot hij uit de mal.en gesneden is. Had geexperimenteert met cacao poeder. Quote
Indy Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ik deed dat dus, maar na 5 jaar was ik er niet meer tevreden over. In de shampoo bars die je koopt zit weer allerlei zooi , die ik niet wil, ivm mijn hoofdhuid. Vandaar dat ik nu mijn eigen gemaakt heb. Ik was dan met de zeep, en spoel na met een mix van appelazijn, en water. Ik wil nog eens met kruiden proberen, wel eens met klimop gedaan, maar ook dat voelde niet fijn. Henna werkt wel. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Zeepvraagje: elke keer ontstaat er een zachte witte uitslag bovenop mijn olijfolie zeep (deze is weg te vegen en schuimt ook als ik het afwas, dus is wel een soort zeep product). Echter dit laagje vind ik niet zo mooi en volgens mij hoort het zich ook niet te vormen? Weet iemand of ik hier iets aan kan doen en hebben meer mensen er last van? Ik heb mijn zeeprecept van een redelijk professioneel zeepmaakster van internet, maar weet het zo even niet direct uit mn hoofd als iemand het nodig heeft voor de verklarin van het zachte laagje.. Heeft iemand ook snijtips? Ik heb kleine losse malletjes zodat ik niet hoef te snijden, maar heb nu wel een grote vorm gebruikt omdat ik graag bars wilde, en dan brokkelt er helaas toch wel wat af.. De ene foto is gewoon voor de leuk, bij de ander heb ik dat uitslaglaagje geprobeert te pakken.. (sorry als het gedraait is, mobiel..) Quote
Indy Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Prachtig zeepje , zeg! Moet je m dan niet gewoon wat langer laten uitharden? Heel in t begin heeft de mijne dat ook, maar tijdens het rijpen verdwijnt t. Mijne liggen nu 3 weken te rijpen, gister f mijn tong er tegen gehouden, en het is .........zeep. klaar dus!. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Goeie ik zal kijken of het nog wil verdwijnen! Waarom hou je je tong er tegenaan Indy? Is dat een speciaal truckje of proef je op die manier of het zeep is? Quote
Mellie Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Uit het niets zei mijn 5-jarige dat de haar eigen zeep wil maken en dat ik vast weet hoe. Ehm niet dus. Maar wil dat vooral stimuleren en ik had al zo weinig hobby’s en veel te veel tijd, dus wil best zeep gaan maken. Ben altijd jaloers op de foto’s die hier voorbij komen. Wat is een simpel recept met geurige zeep wat ik met kinderen (onder toezicht!) kan maken? Quote
ADOPEG Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Het makkelijkst is gietzeep gebruiken (melt & pour). Denk ik, want dat heb ik zelf nooit gedaan. Je hoeft dan niet met loog te werken, wat toch altijd een beetje link is. @Sand&Oak Dat noemen ze as (soda ash) en komt van een reactie van niet-gereageerd loog met koolstofdioxide in de lucht. Afdekken van de zeep wanneer het in de mal zit zou het kunnen voorkomen. Ik vond er hier uitleg over (en). Quote ~ Vita rosa est ~
Indy Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Waarom hou je je tong er tegenaan Indy? Is dat een speciaal truckje of proef je op die manier of het zeep is? Dat is inderdaad een truukje. Smaakt ie naar zeep, dan is ie goed, smaakt ie naar een 9volts batterij, dan moet ie nog even liggen. @ Mellie, op de naschoolse, deden we het een keertje met restjes zeep.Maakten we zeepkettingen met de kindren. Moet ik even weer opzoeken hoe we dat precies deden. Gietzeep is inderdaad ook een optie, maar het mocht niks kosten vandaar restjes. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 @ADOPEG O fijn dat ik nu weet wat het is, kon het niet vinden en had een ervaren zeepmaakster gevraagd maar zij dacht dat het een wasuitslag oid was (maar zo voelt het totaal niet.)Ik je link lezen dankje!Ik lees in de link dat het verder ongevaarlijk is gelukkig. (Zoals ik met mn eigen trail and error al had ervaren ) Mellie, het simpelste recept dat ik tot nu toe gebruikt heb is een drie ingrediënt recept (kan het doorsturen als je wil, nu niet bij de hand). Je gebruikt dan alleen water, NaOH en olijfolie (en evt essential oil voor geur, of bv gedroogde bloempjes). Dit is niet moeilijk alleen wordt het NaOH wel heel heet als het met water reageert (ik mat het 80 graden) en komt er ook een damp bij vrij dus ik werk onder de afzuigkap. Het is super leuk om te doen, maar je moet dus wel erg uitkijken, zeker met kinderen. Je wilt niet dat die NaOH oplossing over je dochter valt. Misschien is het prima te doen als je dochter goed luistert en jij de "gevaarlijke" dingen doet (en haar meer mee laat denken in bv design zoals welke mal ze wil gebruiken, welke bloemen en geur of bv kleur). Quote
henkg Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Tachtig graden en damp? Dat is wel erg heet.Beginnen met echt koud water (koelkastkoud) scheelt.En begin met water, voeg daaraan langzaam de NaOH toe. Niet andersom: het eerste beetje water kan gaan koken en spetters geven.Basisrecept: http://zeep.vanderleden.com/zeepmaken.phpVraag en antwoord: http://zeep.vanderleden.com/vraagenantwoord.php(Deze site wordt al jaren niet meer onderhouden, maar is nog steeds on line.) O ja: veiligheidsbril, handschoenen, oude kleren aan of schort. NaOH vreet overal doorheen, maar je voelt geen pijn. Daardoor reageer je veel te laat op spetters / druppels. Zeep maken van het vet in je huid is niet de bedoeling. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Sand&Oak Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Goede dat koelkastwater. Opzich maakt de temperatuur me niet zoveel uit, dan wacht ik wat langer, maar zal kijken of de damp dan ook wegblijft, want dat is minder prettig. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 23 maart 2020 Geplaatst: 23 maart 2020 De laatste tijd behoorlijk wat zeepjes gemaakt hier de resultaten. Ik heb zowel hot process als cold process gebruikt. Maar vind cp toch veel fijner! Dus dat wordt het voortaan weer. Create happines zeep met bloemen uit eigen tuin. Rozen zeep Manderijn zeep met maanzaad uit eigen tuin. Honing & paardenbloem zeep Tea tree zeep uit een springlebus 😊 krijgen jullie het voor elkaar om die twee keer als mal te gebruiken? Ik niet in iedergeval. Ik krijg de pringlecan er alleen kapot van af😅 Manderijn zeep met een witte swirl want ik wilde eens twee kleuren proberen 🤣 Quote
ADOPEG Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 (aangepast) Op 23-3-2020 om 20:02, Cupcakeje zei: Tea tree zeep uit een springlebus 😊 krijgen jullie het voor elkaar om die twee keer als mal te gebruiken? Ik niet in iedergeval. Ik krijg de pringlecan er alleen kapot van af😅 Zie bericht henkg: Op 3-5-2018 om 06:45, henkg zei: […] Bijgestelde voorbereiding, om de zeep makkelijker uit de vorm te lossen: Verticaal aan één kant doorsnijden (alu ringetje aan de bovenkant kun je beter doorknippen met een nijptangetje, is beter voor je mes). Plakband over de snede, elastiekjes eromheen, en bakpapier erin. Een wat grotere diameter kan ook, met zo’n koker waarin whiskyflessen worden verkocht. Zier er leuk uit trouwens. Wij gebruiken bijna geen zeep, dus ik maak ze ook niet meer. Shampoo's maak ik wel (syndets, volledig afbreekbaar uiteraard). 25 maart 2020 aangepast door ADOPEG Quote ~ Vita rosa est ~
Cupcakeje Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 6 uren geleden, ADOPEG zei: Zie bericht henkg: Zier er leuk uit trouwens. Wij gebruiken bijna geen zeep, dus ik maak ze ook niet meer. Shampoo's maak ik wel (syndets, volledig afbreekbaar uiteraard). Heb ik gedaan maar ik maak ze nog stuk als ik de zeep eruit haal 🤣 Quote
Mellie Geplaatst: 26 maart 2020 Geplaatst: 26 maart 2020 Goede dat koelkastwater. Opzich maakt de temperatuur me niet zoveel uit, dan wacht ik wat langer, maar zal kijken of de damp dan ook wegblijft, want dat is minder prettig. Heb je geprobeerd een berichtje te sturen maar krijg gekke melding... Quote
Mellie Geplaatst: 28 maart 2020 Geplaatst: 28 maart 2020 Nou, mijn eerste zeepmaak poging is faliekant mislukt! Had gootsteenontstopper gekocht, maar dat reageerde totaal niet... zit ik daar met al mijn zooi! En bang dat ik was om ontstopper met water te mengen maar geen vulkaan effect gehad wat de waarschuwing was, laat staan wat anders. Ga het toch nog een x proberen... maar dan met de Kruidvat ontstopper. Had dit recept van Sand&Oak gehad. Leek me wel wat. Ware het niet dus dat het in de categorie mislukt thuis hoort. Nu ga ik de Pringles opeten die ik als mal had gekocht. https://lovelygreens.com/easy-soap-recipes-beginners/ Quote
Mellie Geplaatst: 30 maart 2020 Geplaatst: 30 maart 2020 Poging 2Sinaasappel rozemarijn zeep in wording! Quote
Sand&Oak Geplaatst: 31 maart 2020 Geplaatst: 31 maart 2020 (aangepast) Wat jammer Mellie dat de eerste mislukte! Weet je waar het aan lag? De tweede ziet er goed getraced uit! Heb je hetzelfde recept gebruikt of een ander? Kan het zijn dat jou gootsteenontstopper niet zuiver genoeg was? Ik heb zuivere NaOH gekocht op een zepenwebshop, maar ik weet niet wat anderen gebruiken. Cupcakeje die van jou zijn prachtig zeg! Kleur je die rozenzeep met kleurstof of had je rozenwater getrokken? Bij mij ligt de volgende zeep te wachten. Het is mijn eerste helemaal zelfbedachte en uitgerekende recept. (olijfolie, koolzaadolie en geprobeerd te overvetten met avocado olie!) De tracé duurde echt lang maar heb al een klein stukje los geprobeerd en hij schuimt geweldig. Nu nog iets verder uitharden zodat er gesneden kan worden. Helaas vormt zich wel soda ash, maarja het is een leerproces hè. 😁 31 maart 2020 aangepast door Sand&Oak Quote
Mellie Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 @Sand&oak Jouw zeep mag er ook zijn zeg. Mooi! De fout ben ik wel achter. Was vloeibare ontstopper Er staat hier wel ergens dat het korrel moet zijn, maar niet in de laatste 20 pagina’s ofzo. Heb flink terug moeten lezen waar de fout aan lag. Heb het recept gebruikt uit jouw link en omdat ik mijn olijfolie te heftig vond, iets meer kokosolie. Maar 20 gr meer hoor en van de olie 20 gr minder. De olie heb ik vervolgens laten staan omdat je dat nog mocht opwarmen stond er op die site. Toen sinaasappelrasp in gedaan met 2 takken rozemarijn. Dat heeft 2 dagen getrokken tot ik korrelontstopper in winkel 6 vond. Dat was overigens de eerste winkel waar ik het had zien liggen, maar waar ik vloeibare kocht. Vervolgens was die winkel 2 dagen dicht. In de tussentijd 5 winkels geprobeerd en toen weer naar winkel 6, die winkel 1 was. Aiiiii...Het ruikt heel lekker. Ik had een vieze olijfolie gebruikt. Had een olie gekocht die ik zo heftig vond ruiken, dat ik hem niet gebruikte. Hij lag klaar om weg te geven. Was een beetje bang dat dat geurtje wat ik niet lekker vind, zou blijven. Is gelukkig helemaal weg. Vandaag uit de vormpjes gehaald en de bar gesneden. Die heb ik te zunig willen snijden denk ik. Ze braken bijna allemaal doormidden. Toen alles maar doormidden gedaan. Het zijn overigens extreem dure zeepjes geworden. Mijn aanrechtblad zit onder de witte aanslag. Of aanslag... gewoon erin gebrand. Had het eerst niet door, omdat ik dacht dat het schuim was. De man nam het heel goed op. Ik daarentegen niet zo. Elke x als ik het zie, heb ik zin om te flippen. Dat gezegd hebbende: ik wil een nieuwe zeepbatch maken met munt en eucalyptus. En iets met citroenverbena en limoen. En ook nog rozen en ehm... Sja. Al doende leert men en ik ga kijken wat nog leuk mixt! Ik sta open voor recepten. Echt te leuk dit! Nóg een hobby erbij.... en bedankt mensen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.