Jump to content
veuvecouderc

Zeep maken

Recommended Posts

De zeep is ondertussen uit de mal en gesneden

De zeep bleek door de gel fase zijn gegaan. Dat komt door te hoge temperaturen, toen ik de olie en de loog had gemeten waren ze eigenlijk juist vrij laag op temperatuur. Maar het schijnt dat bepaalde olieen de temperatuur enorm kunnen verhogen in de zeep. Het lijkt erop alsof dat is gebeurd. Het heeft verder geen nadeel. De kleur wordt er alleen anders van maar je kan je zeep nog gewoon gebruiken , sterker nog je kan je zeep juist eerder gebruiken on dat het curingsprocess sneller gaat door het bellen

gellen.

IMG2019020310074936218161549185208.jpg

Edited by Guest

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover 'shampoo bars'? Sommigen zweren erbij, anderen beweren dat hun haar er kapot van gaat. Hebben jullie hier een mening over?

~ Vita rosa est ~

Jaren terug shampoobars gebruikt van Lush. Ik vond het wel prettig, erg zuinig in gebruik ook.

Nu gewone shampoo....gewoon omdat er eigenlijk geen lush in de buurt zit....en ik het dus al bijna vergeten was die bars..

Ik zie nu wel steeds op gezichtjesboek iets van shampoo bars langskomen....kijk ik toch effe!

Ik was me er nu al een redelijke tijd mee, maar ik was mijn haar niet vaak (1 keer in de week zo ongeveer), dus misschien scheelt dat ook. Ik vind het fijn spul hoor. Heb er als test wat gekocht bij een webshop die puur en alleen shampoobars verkoopt. Alleen nog even wat bedenken om hem goed te bewaren als ik hem niet gebruik maar we wel douchen. Dan wordt ie namelijk wel nat, en dat is niet goed. Maar als ik hem buiten de douche-cabine leg dan vergeet ik hem als ik er al onder sta en em nodig heb.

Ik gebruik een shampoo bar van dille en kamille, hij bevalt mij erg goed. Weet niet of deze nu echt langer mee gaat dan een fles shampoo. Maar er zit in iedergeval geen plastic om heen dus dat vind ik fijn.

Heb laats zelf een shampoo bar gemaakt maar die ligt nog te drogen. Dus weet nog niet hoe die bevalt.

Zo dan, dat is even vlot reageren.

Zelf vind ik het ook erg fijn, het lijkt alles wat ik van een shampoo verwacht gebundeld in een blok. Maar nu las ik dat de hoge pH van die dingen schadelijk is voor je haar, ook wanneer je naspoelt met iets zuurs (appelciderazijn bijvoorbeeld, zelf experimenteer ik met citroenzuur). Dit zou je dan niet meteen merken, maar op lange termijn, een of twee jaar of zo. Dus hoelang gebruiken jullie het al? Lang of kort haar schijnt ook uit te maken, waarbij je met lang haar problemen kunt krijgen, met kort haar niet of minder.

@Jorieke: dat gedoe met zeep droog houden herken ik ook. Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om zo 'weinig' je haar te wassen? Wordt het dan niet vet?

@Cupcakeje: Houd ons op de hoogte over de zelfgemaakte! Mag vast ook wel in dit topic.

Of het zuiniger is dan shampooflessen betwijfel ik ook. Ik red in ieder geval niet de geclaimde 80 keer per blok.

~ Vita rosa est ~

Hoe minder je je haar wast, hoe minder vet het wordt. Alleen die eerste weken is het erg.(er). Erna went je hoofdhuid. Haren moet je absoluut niet te vaak wassen. Daar wordt het juist vet van!

Hoe breng je dat zeep van de shampoobar aan op je haar?

Voor het bewaren misschien een zeepbakje zoals vroeger voor de handzeep. Dan wel een met deksel.

Je kan het zeep schuimen in je handen of meteen op je haar. Wat je zelf fijner vind

Ja ik heb zo'n bakje, maar niet met deksel nee... En dan blijft er dus steeds een laagje water in staan.

Ik sop het ding door mijn handen en smeer het dan op mijn hoofd. Ik gebruik hem nu 2,5 maand denk ik? En alleen die bar dus, geen andere shampoos.

Ik heb dus van mijzelf al droog haar, dik ook. En uhm, halflang? Wel altijd in een staartje, dus het hoeft niet op een bepaalde manier te vallen of te 'bouncen' ofzo Weinig eisen dus voor mij, behalve dat het een beetje lekker schuimt, schoonmaakt, en niet NOG meer uitdroogt.

Eerst schuimen en dan in het haar kan natuurlijk ook, niet aan gedacht. Rechtstreeks op het haar lijkt me met nogal lang haar niet handig, zag niet hoe ik dan de hoofdhuid goed inzeep maar ik dacht te moeilijk.

Ik was het haar ook maar 1x in de week. En dan enkel de hoofdhuid, de lengte spoelt schoon bij het uitspoelen.

Ik ben nu 5 jaar no-poo, en ik was mijn haar 1x per week (soms zelfs langer) met een zeepbar. Vanwege ernstig eczeem van de shampoo daar eens mee gestart. Ik was toen op vakantie aan zee, (zal ook meegespeelt hebben) en daar werd mijn eczeem beter, daarna nooit weer shampoo gebruikt. Maar omdat ik wel merkte dat mijn haar van niks ook niet fijner aanvoelde, diverse dingen geprobeerd . Ik leg m na gebruik in een bakje waar gaatjes inzitten, en die staat weer op een ander bakje. Zo loopt het water er af, en droogt ie mooi op. Ik denk dat de hoge ph waarde reuze meevalt, want je gebruikt erg weinig. Zelf bars maken is natuurlijk ook superleuk, dus ben benieuwd naar jou recept,en bevindingen.

Ha! Ja ook gebruiker. Dankzij een tof forumlid die me een paar toestuurde. Voor lang haar is het idd niet fijn om rechtstreeks met de zeep op je knar te boenen, vond ik. Eerst in de handen, en dan de hoofdhuid. Ik doe precies hetzelfde, de rest spoelt schoon bij het uitspoelen.

Ik vind zelf de shampoo bar niet beter of slechter dan gewone uit een fles. Maar mijn lief had eerst behoorlijk roos en is daar nu ook vanaf inderdaad. Dus voor de hoofdhuid lijkt het wel beter.

Ontzettend herkenbaar mbt het bakje zonder gaatjes en het oplossen van je shampoo-bar. Dekseltje of bakje-in-bakje zijn fijne tips waaraan ik nog niet gedacht had. Dank!

Wij bestellen dus ook via shampoobar.nl en vinden de varianten: jasmijn, lavendel, olijf en citrus (mijn meneer mn die laatste twee) het lekkerst.

Ook benieuwd naar het recept voor je eigen shampoo bar trouwens

wees bevriend met kleine dingen

Ik ken het fenomeen niet, nooit van gehoord. Wel supertof dat je er weer iets minder plastic mee gebruikt. Het lijken me prijzige dingen? De omschrijvingen die ik, even vluchtig zag spraken me ook niet erg aan moet ik zeggen : swingende lokken, uitbundig mooi haar, mythisch mooi haar , ik zou niet weten welke te kiezen. Misschien is voor het bewaren een gebitbakkie handig, daar zit een roostertje in en een dekseltje op.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Ik heb mijn shampoo bar uitgebreid getest, maar hij bevalt niet.. Ik heb heel snel heel vet haar. Met de dille en kamille shampoo bar wordt dat minder. Met mijn eigen reep helaas erger. Terwijl mijn punten juist droger worden.. niet geslaagd dus. Ik heb het volgende recept gemaakt.

257 gram walnoot olie

250 gram kokos olie

211 cacaoboter

124 gr bijenwas

111 gram NAOH

301 gram water

17 eetlepels witte klei

Ik.wilde een harde bar maken voor vet haar. Het harde is gelukt en werkt erg fijn. Maar er moet denk iets in de olieen veranderen voor het vette. Ik heb het vet percentage niet opgeschreven misschien dat die naar beneden moet.

Iemand ideeën over hoe ik dat voor elkaar krijg. Of welke ingrediënten goed zouden zijn voor vet haar? Ik ga van de week nieuwe pogingen doen tor shampoo bars

Ik heb geen ervaring met shampoo bars (want gebruik alleen appelazijn voor mn haar), naar ben aan het experimenteren met zeep dus reageer toch even.

Kan het zijn dat je persentage bijenwas wat hoog is? Ik dacht dat als je dat in zeep gebruikt he maar een heel laag persentage (weet het persentage niet meer exact) neemt omdat het voor een deel niet verzeept, dus je houd waarschijnlijk bijenwas in je bar over?

Evt om het meer ontvettent te maken kan je minder olie gebruiken zodat er minder onverzeepte olie overblijft, maar dan wel uitrekenen dat je geen NaOH vrij houd, maar dat wist je denk ik wel.

Kan hoor teveel bijenwas. Ik heb er zoveel ongedaan omdat ik een stevige bar wilde. Ik ga het eens met minder proberen. Veel minder olie kan inderdaad niet door de verhoudingen. Ik ga de bijenwas eens vervangen voor iets anders

Het lijken me prijzige dingen? Misschien is voor het bewaren een gebitbakkie handig, daar zit een roostertje in en een dekseltje op.

Ik moest even lachen om de omschrijvingen, magisch haar, hmmm, wat moet ik me daar bij voorstellen.

De prijs: Ik doe erg lang met een bar, dus t.o.v. shampoo ,omdat er altijd weer meer uit een fles kwam dan nodig. Dus die winst is er al, inderdaad gebruik je veel minder plastic. Mijn ouders namen overigens een mee uit Frankrijk, die in papier verpakt was,helemaal gaaf.

En zo'n gebitbakkie is misschien idd een idee

Leuk recept Cupcakeje, ik ga er ook eens mee stoeien.

Ik las dat je in plaats van gewoon water , je ook thee kunt gebruiken, dus kamillethee, oid maar ook kokosmelk.

Melk moet half bevroren zijn als je daar.mee.wilt werken..En het water kan je ook vervangen voor sterken theeen idd. Alleen van de geur blijft niet veel hangen. Dus als je het daar voor wilt doen kan je het laten. Dan kan je beter essentiële olieen toevoegen

Dat had ik ook gelezen ja, je doet dat puur voor de werking. En als de geur verdwijnt ,net als bij zeep maken, ga ik ook geen essentiele olien gebruiken. Gebruik jij loog?

Ja ik gebruik loog , ontkom je niet aan tenzij je van die kant en klare smeltzeep koopt maarja dat vind ik dan weer niet echt zeep maken en als je het eenmaal gedaan hebt is het niet meer eng

O, dat weet ik, ik heb vaker zeep gemaakt, maar..... het kruidvat verkoopt het niet meer, waar haal jij het nu ? Ik heb nog een half potje .

Ow weet ik niet Dan , ik heb nog anderhalve fles liggen weet wel dat laatst de verpakking is veranderd. Waardoor toen een hoop mensen dachten dat het er niet meer was, maar in de nieuwe verpakking zat de zelfde inhoud maar stond er niet meer duidelijk op ofzo ? Weet alleen niet meer waar ik het heb gelezen natuurlijk

Ik heb nu lavendelbloemen in gekookt water liggen, voor lavendelwater. Dat water ga ik gebruiken, morgen, ik laat het lekker een tijd staan, zodat alles er fijn in kan trekken. Ik ga walnootolie, lijnzaadolie, kokosolie, olijfolie ,castorolie en amandelolie proberen. Dat lijkt me wel een fijne combi. Bij de zeepcalculater even de juiste samenstelling invoeren, en dan aan de slag. Uiteraard voorzien van foto's, en later gebruik

Ik ga op zoek bij het kruidvat, of er nog loog is.

IMG2019081112353191761565520874.jpg