Jump to content

kan ik zijtakken nieuwe loten braam teruhsnoeien?

krab

Recommended Posts

Heb op deze interessante site gelezen dat in t voorjaar het slim is om de zijstengels van de braam terug te snoeien op 2 ogen. :

meer ruimte, overzicht, betere vruchtzetting, minderr blad, meer wind en zon, sneller droog en door dit alles minder kans op ziektes.

Het spreekt me aan. Op dit moment heb ik echter al veel lange uitlopers met veel zijtakken, dwars door de huidige nog vrucht dragende bramen heen.

In verband met invriezen zou ik nu niet op 2 maar op bijv 5 ogen terugsnoeien. Scheelt al een hele warboel. En dan in t voorjaar op 2 ogen. Is dat een goed of minder goed idee?

En wanneer snoei je dan, als het blad begint te groeien, of al eerder?

Ben benieuwd, enk wel dat dit de oogst, en tijdsbesteding ten goede komt..

Alvast bedankt voor een antwoord

Ik zou niet snoeien maar de jonge nieuw gevormde stengels naar de grond leiden en daar vastzetten (tot volgend jaar). Zo staan ze niet in de weg van de stengels van dit jaar waar je van oogst en in de winter kun je ze makkelijker tegen vorst beschermen - toedekken met stro, jute zakken of wat niet al.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ik snap je vraag niet helemaal. Het klopt dat bramen dragen op zijtakken aan de stengels van het vorige jaar. De afgedragen takken snoei je weg en de nieuw ontstane scheuten bindt je aan (in het seizeon samen en later na het wegsnoeien van de afgedragen scheuten op de def. plaats). Eventueel kan je zwakke toppen wel wegnemen. Tot zover zitten we nog op één lijn, toch?

Nu is jou vraag om de nieuwe scheuten terug te snoeien tot 5 ogen in het najaar (dus niet de oude in het najaar - oktober afgesnoeide scheuten)? Ik voorzie niet direct problemen bij het later in het voorjaar terug snoeien op 2 ogen.

Ik doe deze zogenaamde uitdunningsnoei zelf overigens niet.

Ha Jorg, bedankt voor je antwoord. Je hebt mijn vraag goed begrepen, t gaat om terugsnoeien van de zijtakken van de nieuwe scheuten.

Elk jaar heb ik rodevrucht ziekte (denk ik: de vruchten ljken bijna rijp, maar zwellen niet mooi op en een paar "deeltjes"van de braam blijven paars, ze smaken vies.

En ook elk jaar schimmel.

Met dit terugsnoeien kan je dat i.p. voorkomen. En dat wil ik graag proberen. Bovendien is het nu een warboel met takken met vrucht van dit seizoen en takken voor volgend jaar. Beiden flink in t blad.

Mijn angst voor nu al gedeeltelijk terugsnoeien van de zijtakken van de scheuten van volgend jaar is dat de snoei nog meer nieuwe takken stimuleert. Bij veel takken is dat toch zo: waar je snoeit komen 2 takken terug meestal. Is dat bij braam ook zo, vraag ik me af en put dat de plant niet uit als ik die dan in t voorjaar weer wegsnoei, nu op 2 ogen?

Wanneer zou de beste tijd zijn: voordat ze in t blad gaan (wel als er geen vorst meer is) of wachten tot de bladeren komen.

Ach, een mens kan zich veel afvragen, maar dat kan hier toch?

In ieder geval bedankt voor t meedenken en ik ga dat terugsnoeien op 2 ogen in ieder geval doen, dat geeft meteen een hoop ruimte.

De afgedragen takken snoei je weg en de nieuw ontstane scheuten bindt je aan (in het seizeon samen en later na het wegsnoeien van de afgedragen scheuten op de def. plaats).

Ja daar ben ik weer, dat aanbinden is een andere oplossing dan het leiden van je jonge scheuten naar de grond. Met name omdat je zegt dat je een warboel aan takken (recent en nieuw) hebt, geeft het grondleiden - wat mij betreft - meer ruimte nu. Het voordeel is als gezegd dat je de scheuten in de winter makkelijker tegen vorst kunt beschermen. Het voordeel van het opbinden (de andere mogelijkheid) is dat je minder kans hebt op de stengelschimmel, maar wel meer kans op vorstschade.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Hoi allen,

De hoofdscheuten voor volgend jaar zijn allemaal aangebonden, dat doe ik in de loop van het seizoen. Een deel is naar de grond geleid maar voor een ander deel was dat niet makkelijk, die zijn juist omhoog geleid. en hun zijscheuten zijn ook al weer langer dan een meter. soms 6 als een soort paraplu.

Is het slecht voor de plant om deze nu al flink in te korten, op 5 ogen? Dan heb ik als het ware 3 ogen die in mogen vriezen. Dit gebeurt in de praktijk overigens nauweklijks.

Is het zo dat op de snoeipunten er weer 2 nieuwe loten ontstaan? Die zou ik er dan in het voorjaar afsnoeien. Boet de plant aan kracht in? Bedankt voor t meedenken!