Jump to content

Tonkinstokken

harko

Recommended Posts

Haast ongemerkt zit de bonenteelt er voor dit jaar al (bijna) weer op. Vooral met het oog op voorkoming van ziektes in het komende tuinseizoen, is het best zinvol om het bonenvak zo goed mogelijk 'te schonen', al het bonenloof /-blad bijeen te harken en af te voeren. Zelf prik ik de bodem met een gewone vork even wat los en strooi er meteen een klein beetje kalk over (ik zit op zandgrond). Resteert vaak nog de nazorg voor de bonenstokken (tonkin), immers we willen graag dat ze zo lang mogelijk meegaan.

Door toeval ben ik er achter gekomen, dat opslag in/tussen coniferen een ideale plek is om ze 'door de winter' te krijgen!

Simpel losjes rechtop en gewoon op de grond gezet 'in' vrijstaande coniferen, bleken ze super schoon en als nieuw te blijven!

Komende winter wil ik dit principe ook nog uit proberen, door ze op te bergen in een coniferenhaag. Mogelijk dat die plek net niet 'winderig' genoeg is. Het tegenovergestelde zou ook kunnen.

Dit experiment deel ik van harte met andere moestuinders.

Ik zou de bonenplanten niet afvoeren maar gewoon door de grond werken, vooral de wortels, aangezien hier de uit de lucht gebonden stikstof zit. Sowieso zou ik niks afvoeren, behalve dan misschien tomaat en aardappel. Alles wat je afvoert moet je ook weer aanvoeren, dubbel werk. Zeker op zandgrond kan je wel wat organische stof in de bodem gebruiken.