Thessa Geplaatst: 23 september 2011 Geplaatst: 23 september 2011 ik ben op zoek naar een vijgen dip recept en kan het niet vinden...ik wil het gebruiken bij een kaasje en door de sla dressing ik dacht ;vijgen ( misschien ui en knoflook net als in de chutney ?? was bij de pruimen erg lekker nu ook ?? ) koken en purerenfijn mosterd zaad toevoegen ??maar verder.....heb een pot uit de winkel en op etiket staat alleen met specerijen.....niet welke....ik lijk wel anijszaadjes te zien in de winkel dip....en rode port lijkt me passend....maar verder...??iemand een idee?? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Ludo Geplaatst: 23 september 2011 Geplaatst: 23 september 2011 Uit "Les meilleurs conserves et confitures" van Odet Schwartz. Origineel is 't in 't Frans.Chutney aux figuesAccompagnement recherché pour toutes sortes de plats au fromage, sans oublier les sandwiches. Ingrédients:1,25 l de vinaigre de vin rouge500 g de vergeoise blonde2 cuillerés à soupe de sel1 kg de figues noires bien fermes, pas encore mûres, coupées en tranches de 1 cm d'épaisseur500 g d'oignons, coupés en fines rondelles250 g de dattes, dénoyautées et hachées150 g de racine de gingembre frais, finement râpée2 cuillerées à soupe de paprika doux1 cuillerée à soupe de graines de moutarde blanche3 cuillerées à soupe d'estragon haché, ou 1 cuillerée à soupe d'estragon séché -1- Mettez le vinaigre , le sucre et le sel dans une bassine à confiture; en remuant jusqu'à dissolution du sucre et du sel, portez à ébullition, puis faites cuire doucement environ 5 minutes.-2- Ajoutez les figues, les oignons, les dattes et les épices. Ramenez à ébullition, puis poursuivez la cuisson à feu doux pendant 1 heure; la préparation doit épaissir.-3- Hors du feu, incorporez l'estragon et mélangez bien. Remplissez à la louche les bocaux stérilisés chauds du mélange; fermez. Ce chutney sera bon à consommer dans 1 mois. Temps de cuisson environ 1 h 15 mnQuantité obtenue environ 2 kgDurée de conservation 1 anSuggestion d'accompagnement : avec des viandes froides ou des caris. Quote
Thessa Geplaatst: 23 september 2011 Auteur Geplaatst: 23 september 2011 mag / kan ie ook int nederlands ..???? kan echt geen woord lezen.....wel bedankt natuurlijk.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Ludo Geplaatst: 23 september 2011 Geplaatst: 23 september 2011 ok, maar vrij vertaald dan. VijgenchutneyAls ondersteuning voor een verscheidenheid van kaas gerechten, plus sandwiches. Ingrediënten: 1,25 l rode wijn azijn 500 g bruine suiker blond 2 eetlepels zout 1 kg zwarte vijgen zeer stevig, nog niet rijp, in plakjes gesneden 1 cm dik 500 g uien, in dunne plakjes gesneden 250 g dadels, ontpit en in stukjes gesneden 150 g verse gemberwortel, fijn geraspt 2 eetlepels zoete paprika 1 eetlepel geel mosterdzaad 3 eetlepels gehakte dragon of 1 eetlepel gedroogde dragon -1 - Doe de azijn, suiker en zout in een confituurpan, al roerend tot de suiker en het zout opgelost is, aan de kook brengen, daarna zachtjes koken ongeveer 5 minuten. -2 - Voeg de vijgen, uien, dadels en kruiden erbij. Breng aan de kook en laat verder koken op een laag vuur gedurende 1 uur , het moet indikken. -3 - Haal van het vuur en roer de dragon erdoor en meng goed. Vul de potten, met een pollepel, met het hete gesteriliseerde mengsel; sluit af. Deze chutney zal goed te consumeren zijn na een maand. Kooktijd ongeveer 1 uur 15 min Opbrengst ongeveer 2 kg Houdbaarheid 1 jaar Serveertips: met koud vlees of curries. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.