Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook ik ga me er aan wagen. De plannen zijn er, de ruimte ook. Ik moet alles nog klaar maken maar ik denk dat ik best volgend jaar in het voorjaar eraan begin. Wat is eigenlijk het beste, nu alle bakken al klaar maken en vullen met MM mix of gewoon wachten tot volgend jaar?

Mijn plan is om drie bakken te maken, eentje vol met aardbeien, eentje vol met aardappelen en dan nog eentje met vanalles en nog wat.

Wat zijn eigenlijk de "do's" en de "donts" ivm het tuinieren op deze manier?

Alvast bedankt voor alle tips.

Geplaatst:

Ik zou wel wachten tot volgend jaar, dan is t 'verse' grond. Als je t nu al in de bakken doet en t staat blootgesteld aan de regen spoelen in de winter alle voedingsstoffen eruit.

Don'ts: zet er geen grote kolensoorten in zoals spruitjeskool of rode/witte, want dat neemt veel te veel ruimte in beslag. En zet bijv. tomaten/paprika's/pepers ed planten niet meer dan 1 plant in 1 vak. Die groeien gauw uit tot een flinke struik/bos. Ik zou er ook geen courgette in doen, dat wordt me toch een eind aan blad en steel Zet die maar gerust in de volle grond of in een grote bak apart.

Wortelen hebben ook aardig wat ruimte nodig om flink te groeien, als je die in een MM bak zet, moet je daar een extra rand bij op zetten zodat die genoeg ruimte naar onderen kunnen vinden.

Do's: sla, andijvie, rucola, raapsteeltjes, spinazie, bloemetjes (afrikaantjes/goudsbloemen) gaan prima in een MM (SFG) bak.

Zet de klimmende aan de achterzijde en zorg dat je er aan de achterkant goed bij kunt als je gaat oogsten. Let bij de aardbeien wel op de uitlopers. Voor je t weet woekert je bak vol met aardbeiplanten. En dan komen ze te dicht op elkaar te zitten. Kruiden gaan ook prima in een MM bak. Ook lekker bij een 'sla-hoekje'.

Tot zover mijn ontspruitingen...

Good things come in small packages

Geplaatst:

Bij mij gaan tuinbonen, peulen (of erwtjes), capucijners e.d. ook geweldig goed in de mm. Zelfs worteltjes vallen met niets tegen.

Kruiden doe ik zelf niet, omdat die steeds blijven staan en ik de mm liever steeds wissel met seizoensgroenten.

Geplaatst:

Ik wacht dan wel tot volgend jaar en neem de resterende tijd om alle plannen en dergelijke uit te werken op papier dan. Mss is een bak met aardappelen niet zo een goed idee bedenk ik nu. Die planken zijn 18 cm hoog, is dat we hoog genoeg voor aardappelen...mss heeft iemand er ervaring mee.

Geplaatst:

Je kan de aardappels ook in een specie kuip doen, in ieder geval ga ik dat proberen volgend seizoen, hij staat al klaar kan niet wachten maar moet Ik hoef ook niet zoveel aardappelen , maar als ik steeds na oogst de grond ververs, kan ik vroege, middel en late zetten, is mijn idee, jeanne

Geplaatst:

Als je aardappelen in een bak doet, moet je wel aanaarden, ofwel de nieuwe plantjes bedekken met nieuwe aarde. Dus ik denk dat 18 cm zowiezo te klein is daarvoor. Aardappelen worden ook flink hoog. Ik heb ze dit jaar in een bak van ongeveer 80 hoog gehad en daar ging t ook net.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ziet er allemaal heel leerrijk uit, kan al niet meer wachten tot het voorjaar. Cementkuipen heb ik wel een paar en ik dacht hier nog ergens iets gelezen te hebben van een experiment in PVC buis van diameter 300...allemaal eens proberen maar

• Nieuwe aanmaken...