Mellie Geplaatst: 15 september 2019 Geplaatst: 15 september 2019 Ok emmer water dus... daar was ik nooit op gekomen maar goed dat jullie er zijn! Ze staat nu apart even, dat vindt ze helemaal niks. Het water leek ze eigenlijk best prettig te vinden. Haar nieuw verblijf voor de komende uurtjes vindt ze echt niks.. Succes met de nieuwe kipjes Charly! Hopelijk wennen ze snel en is er geen gedoe met de rest. Waar slapen ze dan als ze apart staan? Of heb je dan ook een apart nachthok voor de nieuwkomers? Quote
Charly Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Succes met het broedse dametje hoor! Nee niet echt een nachthok. Een droog plekje onder de driehoek waar ze op stok kunnen. Wacht. Ik doe de foto’s. Dat is makkelijker Zo zaten ze er gisteren bij. Drinkbakje opsekop en het mooie mandje met hooi om in te leggen helemaal leeggepulkt. Maar kijk: al wel een heus eitje! Van zo’n net-aan-de-leg kip, wel wat kleiner. Maar wat hindert dat! Super cool. Vandaag staan ze al wat meer op het gras. En wordt er door het gaas heen al wat gecommuniceerd met de andere dames (nog niet bijster hartelijk helaas) Een minder leuke foto tot slot Dit is de voormalige koningin van de huidige toom. Ze heeft het best zwaar te verduren. Kale kop en veel missende veren over haar hele lijfje. Kippenleven gaat soms niet over rozen... (Uiteraard is zij degene die nu al het meeste tekeer gaat tegen de nieuwe kippen ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Heerlijk tijdelijk verblijf hoor! Ik zat me al af te vragen of je dan een compleet nieuw hok erbij hebt Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Mijn broedse kip blijft maar bezig... nu in de ren ook.... ik heb haar vandaag ook weer flink ondergedompeld. Ze gaat nadat ze haar protest opgeeft van het apart zitten, liggen en staat niet op.... Moet ik het onderdompelen morgen iets rigoreuzer aanpakken en haar een paar minuten in het water laten zitten? Of gedurende een paar uur elk uur even een keertje of wat? Nu dompel ik een paar x in het water -duurt 2 min max- en laat haar dan in de ren. Gisteren overigens 2 x gedaan. Eerst na het lezen van het bericht en einde middag nogmaals, omdat ze toen weer zo broeds lag in een hoekje van de ren. Ze ziet er overigens wel beter uit. Minder pips. Ze eet ook meer. Afgelopen week at madame amper, omdat ze op een leeg nest lag. Ook geen ei gelegd, maar wel willen broeden. Is ook raar toch? Of juist heel normaal? Ik blijf maar vragen houden. Ik ben geen al te beste Mother of chickens vrees ik Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 september 2019 Auteur Geplaatst: 17 september 2019 Voor een kip best normaal, voor een zijdehoender heel erg normaal Ik zou nog even doorgaan met 2x dompelen en toezien dat ze idd weer eet en drinkt. Het duurt even. ... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Ze is een koppige kip die Stoute Moeder van ons.... Ze heeft alleen maar gemopperd op de wereld. Mopper mopper kakel... ik heb haar weer in een emmer gezet en toen vloog ze er direct uit. Smeerde hem direct naar het kippenhok. Gevangen. Weer erin en losgelaten om te kijken wat er gebeurde. Ze bleef gewoon zitten en heeft dat wel even volgehouden. Toen was ze er klaar mee en vloog ze er luid kakelend uit Het was best grappig zon kip als eend in een emmer water. Maar het lijkt vooralsnog een lang proces met de kippenbillen in koud water... ik giet de emmer maar niet meer leeg nu. Je zult zien dat ik morgen weer 2 x een kip moet onderdompelen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 september 2019 Auteur Geplaatst: 17 september 2019 Vragen je buren zich al af wat je toch aan het doen bent? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Trea Geplaatst: 18 september 2019 Geplaatst: 18 september 2019 Op levende have (goede infobron) vond ik deze aanpak voor broedsaf maken van kippen die hardnekkig broeds zijn. In het juninummer 2009 van Levende Have staat een goede en toch kipvriendelijke methode : "Er zijn talloze manieren om een broedse hen broedsaf te maken. Een vrij onbekende maar zeer effectieve methode is: de broedse dame in een hondenbench zetten. Het idee hierachter is dat een broedse kip zich in een warm en zacht nest wil neervlijen, en dus niet graag op het koele metaal van zo’n draadkooi gaat zitten. Ze zoekt dus al snel de stok op, een lat die je tussen de spijlen van de metalen draadkooi hebt bevestigd. Koele lucht stroomt de hele dag onder haar door broedsheid blote buik en borst door. Hierdoor raakt de kip snel broedsaf. In drie dagen en drie nachten is het wel gepiept. Wel de bench onder een afdakje of in een schuur zetten. Een kip in een bench ziet er niet gezellig uit, maar bedenk dat een hardnekkig broedse hen minstens drie weken blijft zitten op onbevruchte eieren of een leeg nest, en zich soms letterlijk dood kan broeden." Zelf heb ik hier overigens geen ervaring mee omdat ik mijn krieltjes ook broedsaf kan maken door de eieren weg te halen en s avonds de toegang naar de legnesten af te sluiten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 september 2019 Auteur Geplaatst: 18 september 2019 Ja dat met die bench had ik beschreven ja, een aantal berichten geleden. Dat doen wij wel eens bij een echt hardnekkige hen. Al hebben we die bijna niet meer, onze legkippen zijn niet zo vaak broeds. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 18 september 2019 Geplaatst: 18 september 2019 Vandaag is mevrouw ook eindelijk broedsaf... het was wel echt een werk zeg. Ze heeft uiteindelijk 7 dagen gebroed op niks en 3 dagen een billenbad gehad. Die bench gaat niet werken, want zijdehoenders, of deze in elk geval, weigeren op stok te gaan. Kende het fenomeen ook pas sinds de seramas erbij zijn. Vandaag is iedereen herenigd nadat ik de ren met 100 l beukensnippers heb verrijkt. Ik dacht dat het wel genoeg zou zijn, maar ik kan nog wel 1 zak erbij kopen. Ter verdediging: die vogelsteker vond de dochter zo leuk. Een vriendje voor de kipjes. Dus de steker werd gestoken De seramas zijn de enigen die op een stok willen zitten. Ze hebben er wat takken bijgekregen. Leuk dat ze er direct opsprongen. Mocht iemand nog zijdehoenders hebben en er van af willen: ik wil er 3 bij. De man weet dit overigens nog niet. Dus Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 september 2019 Auteur Geplaatst: 18 september 2019 Oh ja ik zet haar dan een bench zonder zitstok. Ze staat dan op het gaas/draad van de kooi zeg maar. En die bench zet ik dan op een paar stenen, zodat er lucht onderdoor kan. Maar goed, mooi dat dit eindelijk werkte Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 18 september 2019 Geplaatst: 18 september 2019 Ooo, slim Jorieke! Zo ver was ik nog niet! Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 september 2019 Geplaatst: 20 september 2019 (aangepast) Wij zijn voorlopig kiploos. Een enorme uitbraak veerluis heeft me doe besluiten de kippen eerder dan gedacht te slachten. We denken dat de behoorlijk oude caravan heel romantisch is als kippenhok maar lastig te ontsmetten is . 20 september 2019 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 20 september 2019 Geplaatst: 20 september 2019 Ach gos.... wat een heftig maar dapper besluit. Ik denk er ook over 2 van mij zijdehoenders te slachten. In november en dan een paar nieuwe zijdehoenders bij te kopen. Quote
Trea Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Ooh. Wat naar zo'n luizenplaag. Ik heb dat gelukkig nog niet gehad. De ene keer dat ik lbloeduizen had was ik er oo tijd bij om het aan te kunnen pakken. Met goed schoonmaken, zitstok in de gft en rijkelijk gebruik van diatomeeenaarde. Daarna ben ik steeds bij elke hokverschoning blijven controleren. Dat slachten. Doen jullie dat zelf? Ik zou dat echt niet kunnen. En ik zou ze ook niet klaar kunnen maken of op kunnen eten. Dus houd ik mijn 4 en 5 jaar oude hennetjes gewoon. Ook al leggen ze niet zo veel meer buiten het broedseizoen. Met 3 jonge kipjes heb ik nu bijna het gele jaar genoeggenoeg eitjes. En in t voorjaar/zomer kan ik altijd wel iemand blij maken met een doosje mini-eitjes van de hollandse krieltjes. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Wat is gft?Het waren ook wat bloedluis, miniem, maar vooral verenluis dat is heel erg naar, die komen ook overal op jou als je in het hok bent. Ik vroeg me af of het over gebracht kan worden door de kleine vogels die mee kwamen eten met het graan.Jawel zelf slachten. Ik haat het om het te doen maar ik vind dat het bij vlees eten hoort..Eenden slachten vind ik trouwens moeilijker dan kippen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Dank je Mellie. Ja Trea al die maatregelen heb ik ook genomen en iedere dag de zitstokken eruit. Schoonmaken en de rest vd dag in de beek gelaten. Kippen ingepoedert met lavameel. Knoflook door het eten dagelijks. Het heeft niet geholpen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Trea Geplaatst: 24 september 2019 Geplaatst: 24 september 2019 Ja dank je Mellie. Ik had bij gft sowieso nog kliko moeten schrijven. De zitstok ging dus in de afvalcontontainer. En niet in de tuin om verdere verspreiding te voorkomen. Veerluis heb ik waarschijnlijk ook een keer gehad. Inmiddels al jaren geleden. Ik zag dat een paar kippen zichzelf veel schoonpikte. Bij inspectie zag ik dat er klonters met spikkels tussen de veren zaten. Ik heb de kippen toen 1x ingewassen met diatomeeenaarde. En extra diatomeeënaarde in hun zandbadderplekje gedaan. En nu heb ik weer een vraag aan jou Appelvrouw. Wat is lavameel? Heeft dat in principe hetzelfde effect als diatomeeënaarde? Ter voorkoming van ongedierte en parasieten op de kippen gebruik ik dus diatomeeënaarde. Ik heb nu een grote bloempot in de overdekte ren staan met zand voor de zandwasbeurt (naar behoefte). De pot moet regelmatig aangevuld met zand. En dan doe ik er ook steeds een schepje diatomeeenaarde bij. Dat helpt zover ik kan beoordelen dus goed tegen veerluis en beginnende bloedluis. Maar ook voor spinnetjes in de poten en wormbesmetting. (zie info Bio-ron.nl). De kippen pikken soms ook van t zand. En dat schijnt weer goed te zijn om de maag en darm inhoud te schuren. Daarnaast gebruik ik soms ook knoflook en appelazijn in t water.Ik weet natuurlijk niet of ik vooral mazzel heb of dat deze dingen echt afdoende zijn. Maar tot nu heb ik geen ernstige plagen gehad. Ook al ben ik niet zo proper. Waar ik wel voor zorg: dat t heel luchtig is in t hok en de kippenstrontjes goed uitdrogen zodat t niet gaat stinken. Om nu de caravan niet meteen weer opnieuw te bevolken lijkt mij ook verstandig. Maar ik zou de gezelligheid van de kipjes wel missen. Overigens eet ik heel weinig vlees. Ik vind t ook niet prettig om vlees te eten dat iemand anders heeft doodgemaakt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 september 2019 Auteur Geplaatst: 24 september 2019 Nou nou nou, het 1e ei in de nieuwe legnesten is een feit! Het heeft even geduurd hoor. Eerst hebben we het ding dus opgehangen en zo gelaten. Nou daar deden de dames niets mee. Na een dag of 7 hebben we die flappen naar binnen geplakt met duct tape. En dat hielp nog steeds niet. 2 dagen geleden heb ik stro in de hokjes gedaan, plus een nep-ei, en ja hoor! Vandaag het 1e ei. Die viel dus nog niet door het gat in de lade, door het nestje van stro. Maar zodra dit een beetje werkt dan haal ik dat stro weer weg Ik had vandaag wel weer 7 eieren, het loopt langzaam weer op. (let wel: er lopen op dit moment 20 hennen...) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Whoop whoop! Lang leve de eitjes Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 september 2019 Auteur Geplaatst: 26 september 2019 Joehoe, 2 stuks vandaag! Tegenover 4 stuks in het nestje in de hoek op de grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Nou. Zit je toch al een heel eind richting 50% Stoer hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Lekker hoor Jorieke. Hier nul, maar wie weet hebben we volgende week weer mazzel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.