Geplaatst: 28 oktober 201114 j Dat zal een kwestie zijn van eerst met een appel uitproberen en het ligt ook aan je stookgedrag (als je cv gebruikt) Ik heb een tip gekregen om de cv in de nacht niet meer helemaal terug te draaien naar 12 graden maar slechts 3 graden minder te zetten als dat je overdag gebruikt. Scheelt blijkbaar in energie; cv gebruikt minder gas om huis op temperatuur te houden, dan dat hij in de ochtend 7 a 8 graden moet bijverwarmen.
Geplaatst: 28 oktober 201114 j Ik zag kort geleden een zelfgemaakte droogbak bij iemand in de keuken, gewoon houten frames waar de appeltjes of andere produkten op gaas boven elkaar lagen gestapelt in een doorzichtig van hout gemaakt kastje met gaas ertussen gespannen, boven de verwarming en achter het raam. Zo heb je een soort zonnedroger binnenshuis en goedkoop gemaakt.Gaas natuurlijk tegen vliegen, ik zie bij deze buitenzonnedroger niet iets wat tegen vliegen helpt. De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Geplaatst: 6 november 201114 j Auteur Zien er wel heel goed uit.Ik had ze wel geschild, klokhuis er uit (natuurlijk) en dan met de mandoline in dunne schijfjes gesneden. Bestreken met gezouten water zodat ze niet te fel verkleurden en dan op een propere handdoek laten uitlekken. Dan in de oven gehangen (ik had dus een gat in mijn rondjes appel wat wel handig is om te hangen). Af en toe zette ik de oven aan gedurende enkele dagen, ergens tussen 40° en 60° (toch eerder 40 à 45° want bij 60° kreeg ik al een beetje de indruk dat ze aan het bakken gingen). Het zag er mooi uit maar uiteindelijk heb ik heel veel schijfjes toch maar onmiddellijk opgegeten omdat ze me nog te nat leken. Wat nu in de bokalen zit, is wel lekker en ondertussen nog ok. Ik eet er elke dag van tot ik nog maar een paar schijfjes over hou daar kan ik dan al mee zien hoe lang houdbaar ze zijn.De schijfjes ergens binnen drogen waar ze mee kunnen profiteren van de verwarming daar zie ik hier niet dadelijk een plekje voor. Buiten onder een afdak heb ik wel een kastje dat helemaal met muggegaas is afgemaakt maar ik vrees eigenlijk dat de schijfjes daar niet snel genoeg zullen drogen. Onze appels zijn nogal een late soort en 't is niet elk jaar zo droog en redelijk warm dan dit jaar...'k Heb nog een jaar om er bij stil te staan of en hoe ik het volgend jaar zal aanpakken. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 6 november 201114 j Auteur Een deel maak ik appelmoes van en doe ze in konfituurpotjes (à la jam-methode). Van een deel maak ik het volgende (mogelijk de hoeveelheid X 5 ofzo - hangt af van welke grootte van bokaal ik nog vind (en ja veel appels zitten er niet in maar zo zijn er dan ook weer wat kastanjes verbruikt): Werkwijze voor 1,2 liter - 50 cl alcohol van 90%- 50 cl water- 400 gr suiker- 1 vanillestokje- 250 gr verse kanstanjes, gepeld en in stukken- 250 gr gekookte kastanjes, gepeld zonder vel en in stukken - 500 gr zure appels (renet)- 250 gr suiker Suiker oplossen in het water en laten afkoelen.Alle ingrediënten toevoegen.Vanillestokje uitnemen na 1 dag. Laten staan gedurende 5 weken in een afgesloten fles of bokaal.Regelmatig schudden. ... Appelmoes heb ik ondertussen op verschillende manieren gemaakt:- met citroen en vanillesuiker en witte kristalsuiker- met kaneel + bruine suiker (zowat bloemige suiker die we in FR kochten maar voor pannkoeken enzo niet in de smaak viel (zo is die dan ook weer op)-met rozijnen + witte kristalsuiker Nu denk ik nog aan rozijntjes, geweekt in rum, + witte kristalsuiker. Iemand ervaring met het toevoegen van rum bij appelmoes en bewaring daarvan met de gewone jam-methode? Voor het drankje ben ik ondertussen bezig aan het 5 weken laten staan en schudden... appels enzo komt dus nog maar ik ben maar bij één portie gebleven. Het pellen en in stukken snijden van zowel de verse als de gekookte kastanjes was een beetje te hard voor mijn, reeds lang geteisterde, elleboog.Ik heb ook een heel kleine hoeveelheid (20 cl alcohol...) staan. Die ik verder op dezelfde manier ga afwerken als het recept met de kastanjes. Die noten waren al gepeld door hubbie en zijn makkelijk te pletten in de vijzel... als dat lukt, doe ik volgend jaar hier meer van. Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 12 november 201114 j Auteur Ik blijf dus regelmatig proeven van mijn gedroogde appelschijfjes. Zoveel werk wil ik niet zomaar teniet zien gaan.Ik krijg nu de indruk dat ze wel wat taaier zijn dan ervoor maar de smaak zit nog goed, geen geurtjes, ...'k Heb nu ondertussen wel nog minder dan een half potje over... Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?
Geplaatst: 6 juli 201510 j Alleen voor hete zomerse dagen.Ik haal het klokhuis uit de appel, snijd een klein appeltje in vier, een grotere in zes of zelfs 8 stukken.Heb een plastic bakje (ca.10 cm. hoog) met op de bodem een stukje kunststofgaas zodat er afstand is tussen appel en bodem, voor vocht.Zet ik in de zon met een glazen plaat er bovenop (in mijn geval de glazen snijplank uit de keuken), klein kiertje voor het uitwasemen.Regelmatig omdraaien en eten maar!Ja, bewaren kan ook, maar dan moet ik een grotere bak regelen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.