Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja ja ik dacht olifanten knoflook..en vanavond heb ik dus chili gegeten met allemaal rare bonen (voor mij dan;normaal doe ik er kidney en bruine bonen in).

Een van die "rare bonen" was de olifantenboon. Heb er nog een aantal over en vroeg me meteen af: kan ik die zaaien(in mei 2012 natuurlijk) en ff googlen....vind er niets over

Ik ken ze ook wel van een gerecht bij de griek, en vind ze erg lekker.

Wie van jullie weet meer?

Geplaatst:
... Ik ken ze ook wel van een gerecht bij de griek, en vind ze erg lekker. ...
Misschien dit? http://en.wikipedia.org/wiki/Gigandes_plaki Mjummie!!

In het Engels heten die bonen volgens mij Giant White Beans of Elephant Beans, maar ik begrijp niet of dat nu twee verschillende rassen zijn, of twee namen voor 1ras. Als je op deze namen googled vind je wel meer. Bron o.a.: http://en.wikipedia.org/wiki/Phaseolus_vulgaris#White_beans, laatste alinea van deze paragraaf.

Ergens in de kelderkast moet er nog een kilootje liggen, maar ik heb er uiteindelijk nooit iets mee gedaan. Ik moest maar eens proberen of ze nog willen kiemen.

Geplaatst:
Maak eens ff een fotootje?

voilá....: De tweede van rechts zijn de olifantenbonen

977_c568d0492f2191403ba41e3e7fed806a.jpg

de chili:

977_542c83a0616c0269e8cb167fb15112b1.jpg

RvO bedankt voor de link....op "giant beans" vind ik inderdaad meer info

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vorig jaar heb ik op Kreta dit soort bonen gekocht 1 kilo voor €1,50 ,ze worden daar Gigantes genoemd.

Ik heb ze dit jaar gepoot en heb er wel wat van geoogst .Als ze groeien lijken ze veel op korte pronkbonen en bloeien wit. Er zijn heerlijke Griekse recepten te vinden op internet en youtube.

Geplaatst:

ja dick op gigantes vind ik inderdaad meer info

Heb je een indicatie hoeveel peulen er ongeveer bij jou aan een plant kwamen? en zaten er veel bonen in een peul?

Dan weet ik wat ik ongeveer moet poten volgend seizoen

Geplaatst: (aangepast)

Als je die grote witte bonen bedoeld dan zouden dat best eens limabonen kunnen zijn. Die hebben sommige supermarkten in blik en dan staan ze ook wel bekend als reuzenbonen. Dus Olifantenbonen zou ook best een synoniem kunnen zijn, ik heb ze in ieder over een week of twee in het assortiment.

http://www.hobbyzaden.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=120&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=1

aangepast door Gast

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Ongeveer 3 tot 4 bonen per peul,de opbrengst per stok is niet erg groot maar doordat de bonen erg groot zijn,vooral vers valt het nog wel mee.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Nou ik heb maar eens een kiemtest gedaan van die Olifantenboon (zo heet ie voor mij nu eenmaal omdat dit op de verpakking stond bij de groenteboer ) en voilá:

Er ligt een heiligen-boontje bij om de grootte goed te kunnen zien en natuurlijk om ze in te stralen met extra groeikracht. Het is nog wel iets te vroeg voor bonen, maar als ze tot half mei niet te groot worden...gaat het goed komen dacht ik zo. En te zijner tijd kan de rest ook gezaaid, want ik vind ze erg lekker.

olifantenboon89781334173787.jpg

RvO bij jou nog steeds in de kelderkast??? Het is binnenkort bonentijd

Geplaatst:

Eind April worden de bonen voor een deel voorgezaaid in bloempotjes 5 per pot dan kunnen ze half mei bij de stokken gezet worden.Begin juni leg ik er dan nog een paar bij, om het seizoen te verlengen.

Geplaatst:

Nou dick, ik heb vandaag in potjes prinsessebonen en heiligenboontjes gedaan....leuke tip om bonenseizoen te vervroegen

De olifantenbonen moeten morgen snel de grond in. Ik was ze ff vergeten en toen ik daarnet een toren van glazen was aan het maken om te kijken of dat echt niet gaat (sorry...= off topic ...heel ander ander topic ) zag ik het bami-doosje staan....ze zijn echt snellllll:

pict242391151334439151.JPGpict2423s79081334439152.jpg

Mooi is die wortelvorming van dichtbij....niet dan?!

Geplaatst:

Ik heb zitten twijfelen om deze te zaaien, maar kon niet echt vinden of het om een stamboon of stokboon gaat...

Als het stamboon is, wat ik betwijfel eigenlijk, heb ik spijt...

Ze zijn heerlijk! Lekkere zoete zachte smaak

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

Ik denk dat ze een meter of 3 hoog gaan worden Die dingen groeien!!!!

Afgelopen zondag of maandag?? heb ik ze in een pot gezet in de kas.

Vanochtend zag ik de aarde in een van de potten een beetje wijken....ga ik net kijken, staat die boon al 10 cm hoog! Zijn olifanten-oren lekker richting zon gericht

pict243397971334773890.jpg

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

ff een update....ze groeien als kool is niet de juiste uitdrukking....vanaf nu groeien ze als olifantenbonen

pict2608a54481335994702.jpg

Bij de stokjes staan de olifantenbonen....uitgeplant begin mei 2012

pict397431471344198812.jpg

dit is het olifantenbos begin augustus

en gisteren maakte ik deze close up....die kleine peultjes worden grote en dan nog bonen erin groeien....we hebben nog een paar maanden

pict405059121345148913.jpg

pict405177201345228775.jpg

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik heb olifantenbonen gezaaid (consumptiebonen van de Lidl), en ze komen nu mooi op, maar ik heb er natuurlijk helemaal geen plek voor.

Nu heb ik in de tuin ook nog een bak tegen de schutting staan van ongeveer 1 meter bij 60 cm waar wat aardappels in staan. De bedoeling was samen met een rijtje doperwtjes, maar die zijn opgevroten door de slakken.

Dus ik overweeg om die reuzenbonen daar in te zetten, maar de vraag is even: hoeveel plantjes kan ik daar neerzetten? Ik vind het moeilijk inschatten met foto's maar ik neem aan dat ze flink groter worden dan 'gewone' bonen en dat die bak met een of twee wel vol zit?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...