Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren een lamsschouder gekregen (3,100kg). Gezocht in recepten maar ik lust het wel graag rosé, hubbie liever à la schoenzool ...

Dus een middenweg voor door en door gaar...

Nu een receptje aan het proberen... duurt 20 uur dus voor vanavond maar iets anders uit de vriezer gehaald... en hopelijk morgen lekker lamsvlees en daarna proberen uit te vissen wat we met de rest van het gare vlees gaan doen. Maar 'first things first' ...want het is verdomde moeilijk om die oven op en rond de 62°C te houden...

Nog iets meer dan 17 uur te gaan...

Het zal een min of meer slapeloos nachtje worden... of afwachten

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:

Pfffff dat moet lang in de oven.

Kijk ook eens op de site van 24 kitchen.

Vanmiddag toevallig een stukje gezien van Rudolf in Dubay, en daar ging ook lamsvlees

ergens in bereidingstijd was 1 dag

Heb het niet helemaal kunnen volgen, mijn kleindochter van 21 maand, was aan het kwebbelen.

Geplaatst:

Het verhaal over een lamsschouder...

Het is dus al geen sinecure om onze oven (misschien dat de ovens die digitaal werken, een juister temperatuur aangeven?) op 62° te houden.

Ik had gewoon in de oven wel een thermometer gelegd die op max 66° stond maar die piept niet als de temperatuur onder een minimum gaat...

Man, man, man, ... het heeft een hele tijd geduurd voor ik ongeveer aan die 62 zat en soms als ik ging kijken was hij er dan weer fel onder. Ik heb dus inderdaad in de living op de zetel geslapen (?) want tja de temperatuur wat in 't oog houden maar als dat zo staat te werken terwijl je echt slaapt, is ook niet zo'n veilig gevoel...

Soit...

Alles er dus na die 20 uur, ja ja 20 uur, uitgehaald. Ik wist echt niet wat ik moest verwachten. In 't recept stond dat g'er dan het been moest uithalen en als je dat las, zou je denken dat doe ik met gemak... niet dus.

Bleek al snel dat na die tijd zo goed als al het vlees (het vetlaagje langs buiten leek echt compleet uitgedroogd) nog meer dan rosé was. Het bot kwam er niet 'zomaar' uit. Ik heb dus echt een gevecht in regel geleverd met dat stukske lam...

Kort: ik ben er gewoon 't vlees beginnen af te snijden. Vet, been, wat geen echt vlees was dadelijk richting vuilbak...

Ik had 4 porties voor 2 man over aan vlees.

Ik heb dan één portie (en die porties zijn dan echt wel grote, kleine, dikke, dunne stukjes onder elkaar - ik ben tenslotte geen slager en had dus echt geen idee hoe ik daar het beste kon aan beginnen snijden) ingesmeerd met een mengeling van soyasaus en poepgelei (luikse siroop voor den meer noordelijken onder ons en dan 's avonds snel langs alle kanten gebakken. Ge gaat het niet geloven. Ik had het ook niet verwacht maar dat vlees was lekker, mals, ...

De rest is nu ingevroren (zonder smeersel) en ik hoop dat dat er even goed uitkomt.

Ik twijfel wel nog of dit voor herhaling vatbaar is want als die piep van die vleesthermometer om de zoveel tijd afgaat omdat de temperatuur in de oven te hoog is, en als je gaat kijken en je merkt dat die te laag is, en als je dan het recept nog eens even bekijkt en dan pas merkt dat je eigenlijk een recept voor een schouder van een dikke kilo hebt terwijl je daar zelf bezig bent met één van meer dan drie kilo... toen mijne frank (gulden, euro?) viel, dacht ik: 't zal toch niet zijn dat ik die 20 uur dan ook maal drie moet doen???

Samengevat: 't was lekker, 't was mals en hopelijk komen de stukken die in de vriezer zitten ook zo op tafel maar ergens blijft het gevoel dat heel die schouder er heel anders had aan toe moeten zijn toen de 20 uur om waren...

Enfin... geen spijt want lekker...

Geplaatst:

Heb nog nooit lamsschouder gehad ....

vroeg me af of je zo'n groot stuk misschien van te voren in drieën kunt delen en dan 2 stukken rauw invriezen....

of gaat dat niet met lamsschouder?

En kun je dat ook braden of kan het alleen in een oven?

Geplaatst:

Ja als je dat bij de slager koopt, kan dat allemaal maar ik had deze gekregen van de slacht van het offerfeest en dat was dus een hele schouder. Ik had en heb nog altijd geen idee hoe dat vlees het best gesneden kon worden.

Alle recepten die ik vond over lamsschouder gingen trouwens over versneden vlees, behalva dus dat ene.

Ik had ook nog nooit een hele schouder klaargemaakt (wel bout enzo) en daarom durfde ik ook niet goed mensen uitnodigen om mee te komen eten.

Maar zoals gezegd, 't was een gevecht in regel en een kookmarathon maar 't was heel lekker en mals.

Als dus de andere portie na het invriezen even lekker op tafel komen dan zal ik super content zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...