Geplaatst: 8 februari8 Feb 21 uren geleden, Liekie zei:Dank @Martijn! De arrestraammethode lijkt mij wel wat, maar je moet best een aantal van die roosters hebben als je een behoorlijk aantal kasten hebt. Je kunt het natuurlijk na elkaar doen, maar dat rooster zit er per kast toch 24 dagen in dus daar zit een grens aan omdat je het ook niet super laat wilt gaat doen. Misschien een combinatie van methodes dit jaar. Een van de zuur behandelingen ging niet goed afgelopen jaar (lekkende fles) en in dat volk zijn toen heel veel bijen gestorven. Gelukkig hebben ze zich op tijd hersteld maar ik voelde me er zo slecht over dat ik ook naar de 'mechanische' varroa bestrijding neigHet aantal volken is bij mij nog beperkt, maar voor 10 volken is dit misschien niet een juiste methode nee! Voor mij ene volk kan het wel! Volgende week jarig, deze kooi staat ineens hoog op het lijstje;)
Geplaatst: 8 februari8 Feb Tjeerd, heb al 7 arrestramen staan en 5 in bestelling. Werkt goed en maar wel arbeidsintensief. Kan het mooi combineren met het vervangen van de koningin door een jong exemplaar.
Geplaatst: 8 februari8 Feb dat we maar veel mogen leren dit seizoen!Voorlopig werd er behoorlijk gevlogen vandaag door het overgebleven volk!
Geplaatst: 14 februari14 Feb Op 6-2-2026 om 21:36, Liekie zei:Zitten ze in de spouw of echt in het rookkanaal van de schoorsteen? En weet je misschien hoe lang niet). Sommige mensen vinden insecten in hun huis een akelig idee, maar zeker met bijen valt prima te leven. Ik kom hier nog even op terug.We hebben ons inmiddels nog wat meer beraden op de medebewoners van ons huis. Ze mogen hier zeker blijven. Maar wel bij voorkeur in een bijenkast, in plaats van de schoorsteen.We kunnen een steiger plaatsen bij de schoorsteen en die daar een behoorlijke tijd laten staan, en met zo’n lokkast proberen ze te verleiden tot een verhuizing.De resultaten zijn wisselend, geen garantie op succes dat begrijpen we. Wat zou de kans kunnen vergroten? Is een bepaald seizoen aangeraden? Of is een bepaald model lokkast beter dan een andere?Ook; wat is de mores onder imkers? Er zit er eentje dichtbij ons, maar geen mailadres of telefoon online. Zomaar aanbellen om te vragen of hij/zij mee wil denken is misschien wat onbehouwen?
Geplaatst: 14 februari14 Feb 10 minutes ago, Ikbeginbijmezelf said:Zomaar aanbellen om te vragen of hij/zij mee wil denken is misschien wat onbehouwen?Of misschien is ie wel blij dat je 'm een gratis volk kan aanbieden mits hijzelf de moeite neemt?😉
Geplaatst: 15 februari15 Feb Vragen is altijd beleefd toch? In het slechtste geval zegt hij nee. En dan zou je nog kunnen vragen naar een imker die er misschien dan wel aan wil beginnen. Een lokale bijenvereniging is misschien ook een optie? Daar zitten altijd wel een paar avonturiers is mijn ervaring. Echt lief dat je zo'n moeite wilt doen voor een volkje bijen!
Geplaatst: 15 februari15 Feb De wereld is van ons allemaal… en als je je er een beetje in verdiept zijn het eigenlijk machtig mooie beestjes!
Geplaatst: 16 februari16 Feb Arrestraammethode voor weekendimkers - blog.bijenhouders.nlAfgelopen zaterdag ben ik ook naar Ruurlo geweest. Zo'n 120 imkers waren zaterdag in het mooie plaatsje Ruurlo bij elkaar gekomen om de voordracht georganiseerd door de NBV vereniging "Steunt Elkander'" te Ruurlo bij te wonen.Het was erg informatief en leerzaam.
Geplaatst: 16 februari16 Feb Auteur @Ikbeginbijmezelf Een bestaand volk uit een spouw krijgen zal lastig zijn: zolang ze broed hebben zullen ze dat niet verlaten.Je kunt een lokkast ( met een oud honingraam) tegen de vliegopening zetten en er tegenover een vliegopening maken.Misschien dat ze dan gaan bouwen in die kast, maar ik geef je weinig kans: De spouw is groot genoeg waarschijnlijk waar nu hun nest in zit.
Geplaatst: 17 februari17 Feb Bert,Wat bijzonder dat je een bijenvolk in je muur hebt zitten. Ik heb een paar jaar bijen gehouden maar helaas een allergie opgebouwd. Het is zeer interessant bijen te volgen. Zolang je geen last van ze hebt kan je ervan genieten. Jammer dat je niet bij de honing kan. Waarschijnlijk verdwijnen ze vanzelf wel na een tijdje.
Geplaatst: 17 februari17 Feb Auteur @Tuinkasteel ik heb ze niet in de spouw zitten, ik gaf een reply op een post.Die van mij zitten allemaal in een kast te wachten op het voorjaar 😉
Geplaatst: 18 februari18 Feb Het is mijn spouw waar ze in zitten En het schijnt wel vaker voor te komen.Bedankt voor de realitycheck @BertM. We gaan het wel proberen denk ik omdat we ze liever niet in de schoorsteen hebben, onder het mom van “wie niet waagt, die niet wint”.En als het niet werkt, overleggen we met de schoorsteenveger en kijken we verder.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Gisteren de onderbak weggenomen! Direct de bodem schoon kunnen maken, daar lagen al met al behoorlijk wat bijtjes..Vorig jaar bij slingeren best wat raten beschadigd, dat hebben ze nog netjes gemaakt! Laat het voorjaar maar komen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.