appelvrouw Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 (edited) Om Boudin noir te kunnen maken heb je nodig: 3 kilo ui, en dezelfde volume (na het stoven van de ui) aan cretons2 preien1 takje selderijhalve theelepel 4 epices ( kaneel,kruidnagel,gember,nootmuskaat)5 gram peper60 gram zout ( nog proeven aan t eind van de kooktijd)een pakje schoongemaakte varkensdarm (SuperU?)1 liter bloed Om aan de hoeveelheid cretons te komen die nodig zijn voor dit recept heb je ongeveer een ruime halve emmer gemalen buikspek nodig, dit bak je heel langzaam uit op laag vuur,( je zet het met een soeplepel water op) als het gaat koken: alleen roeren over de bodem, in het begin af en toe, op het laatst iedere 2 minuten. Doorgaan tot het lichtbruin en knapperig is,let op dat het niet te bruin wordt. dan voorzichtig afgieten, of met de schuimspaan de cretons uit het vet halen. Het vet in potten bewaren voor de aardappeltjesbak of om aan de vogels te geven) ( de rest van de cretons bewaren we en die gaan in kleine zakjes in de vriezer..bij witlof of andijviesla(en natuurlijk molsla) even opbakken en over de sla strooien..verrukkuluk) Snij de uien en de prei fijn, doe twee eetlepels saindoux ( dat is het vet dat overblijft van het maken van de cretons) in een zware gietijzeren pan, voeg de selderij, specerijen en zout toe en kook in 3 à 4 uur de uien zacht tot een dikke massa.Het mag best pittig smaken, er gaat immers nog spek en bloed bij dat de smaak verdund.De uien mogen absoluut niet bruinen, en als het te hard gaat kan je wat water toevoegen. Op het laatst erbij blijven en veel roeren.( dit kan je de avond van te voren klaarmaken) Als de uien klaar zijn kan je de cretonnes toevoegen en nog even heel goed doorwarmen.Doe het vuur uit.Giet het bloed erbij en roer goed tot het bloed donkerder wordt. Met een wijde trechter en een pollepel kan je de boudinpasta in de darmen doen, je moet de darm goed vullen zonder te proppen, anders kan de darm scheuren. Een persoon houdt de darm vast die om de onderkant van de trechter zit, de ander duwt met de achterkant van een pollepel de massa door de trechter.Zorg dat de onderkant dichtgebonden is.Als alle darm gevuld is maak je er met behulp van polsdraaibewegingen worstjes van 20 centimeter van, om de 4 worstjes bind je er een touwtje omheen, zorg dat er een grote lus aan de touwtjes zit. Maak een ruime ketel met water heet tot 80 graden.Schuif de lusjes van de boudin over een lange stok en hang het geheel in het hete water.Hou de temperatuur een uur op 80 graden, gaat het te hard voeg dan eventueel koud water toe. Haal na dat uur de boudin uit de pan en leg het op een dienblad of het aanrecht, kom er niet meer aan tot het geheel koud is, als het zover is kan je het naar eigen wens in vriezerzakjes doen en invriezen!Om klaar te maken: ontdooien in de koelkast, en zachtjes en lang in de boter opbakken; het lekkerste is als er een knapperig korstje opkomt, mijn buurman snijd het worstje overlangs in twee delen zodat er veel oppervlakte gebakken wordt.Hier in de Lorraine eten ze deze bloedworst met veel gebakken appel. Op mijn blog staat dit recept ook,met een foto hoe de ui en prei worden etc. Edited November 18, 2011 by Guest Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Mijn opa was gek op bloedworst, en toch krijg ik er nog steeds de kriebels van, wat natuurlijk gewoon het idee is. Bij het programma van Gordon Ramsey, The F-word, lieten ze zien wat je er allemaal mee kan. In Italië maken ze er bijvoorbeeld zelfs desserts mee. En het is ook nog eens supergezond... maar toch.... brrr... Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 O een dessert met bloedworst lijkt me niets..maar wel een maaltijd met rode kool en gebakken appels erbij. Deze bloedworst heeft in principe maar weinig bloed, en veel prei, ui en cretons. Ik zal trouwens het recept van de cretons er even bij zetten. Yola: Ik zag dat er een stuk van het recept mistte.. het staat er nu helemaal op. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 ik ga het zeker proberen,als kind lustte ik bloedworst, nu staat de gedachte me tegen, wat vrij raar is voor iemand die vlees eet en ook nog zelf slacht, trek dus gewoon de stoute schoenen aan en ga het proberen. Lees ik het goed dat je het bloed er op het laatst toe bijvoegd?Ik had van onze buuv begrepen dat je het bloed constant moet blijven roeren ivm stollen, heb jij die ervaring ook (ze verteld altijd verhalen over het bloed met de armen tot de ellebogen erin roeren en roeren)Het recept voor die cretonnes zou zeker niet gek zijn.Dank voor al je moeite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Lees ik het goed dat je het bloed er op het laatst toe bijvoegd?Ik had van onze buuv begrepen dat je het bloed constant moet blijven roeren ivm stollen, heb jij die ervaring ook. Het gekke is dat er iets is met bloed hè..als ex vegetariër(ethisch) kan ik nu heel veel van de slachtverwerking zelf doen, maar op het moment dat er een liter bloed bij mijn bloedworst wordt gegoten ga ik bijna van mijn stokkie...en mijn maag komt omhoog. mijn buurvrouw lacht zich altijd suf op dat moment.Dus hoe het bloed bewaard wordt tot het moment dat het door mijn bloedworst gaat..of er geroerd wordt..geen idee. Mijn buren komen vanavond eten ( erwtensoep, daar zijn de Fransen gek op) ik zal ze vragen hoe ze dat doen... Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Met het bloed en roeren zit het zo: onmiddellijk als het beestje gestorven is "tapt"men het bloed ( sorry ik weet niet hoe ik dit aangenamer kan zeggen).dan moet het met de handen geroerd worden om er iets uit te halen..iets van stollende witte bloedlichaampjes of zo, dat wordt als een spons..en dat kan je er dan uithalen. Als dat gebeurd is kan het verder blijven staan totdat het de volgende dag of de dag daarna gebruikt wordt voor de worst.Ik heb het nooit gezien, en wil het niet zien ook..watje, ik weet het, maar er zijn grenzen... Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Haha dat lijkt me ook niets. In die video cursus die ik je heb gestuurd (doet ie het nou?) maken ze ook 'black pudding'. Bloedworst dus. En zodra die emmer bloed leeg wordt gegooid.... En dat die worst dan zo blauw/zwart wordt zodra hij in de pan wordt gekookt... Vandaar dat ik ook echt dacht dat het heel weeïg zou smaken. Of in ieder geval niet lekker. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 zoals het er nu naar uitziet komt volgende week de slachter, ben nu druk alle ingrediënten aan het verzamelen en vraag me af, die 4 epices ( kaneel,kruidnagel,gember,nootmuskaat) kan ik hier niet krijgen, natuurlijk wel de losse kruiden, zit er evenveel van elk in de 4 epices? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 15, 2011 Author Share Posted December 15, 2011 Kijk even op deze pagina als je wilt Yola..daar staan de recepten voor kruidenmengsels en ook 4 epices.http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/87761-kruidenmengsels-om-zelf-te-maken.html Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de slachter en natuurlijk ook met de bloedworst!! Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 15, 2011 Share Posted December 15, 2011 Dank je, ik vind het allemaal heel erg spannend, tot nu toe bracht ik mijn varkens naar een slager hier in de buurt, bij hem hangt het varken dan ook altijd een dag buiten, ben heel benieuwd hoe dit gaat.Heb al een heel stel mensen hier in de buurt die alleen al heel enthousiast worden van de gedachte aan bloedworst.Ik houd je zeker op de hoogte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 En Yola? Is het wat geworden?Wij maken nu onze laatste bloedwortst op..vlak voor Kerst krijgen wij ons half varken... Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts