Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

De betonnen platen werden gisteren door de overbuurman op hun plek gelegd. Het is nogal een 'beton-mozaïek' geworden (zijn woorden) met ook wat opvulstukken in het midden enzo. Dat gaan we nog netter maken, door wat beton te maken en daar te gieten/smeren. 

227_0695.JPG

227_0705.JPG

227_0717.JPG

227_0719.JPG

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zeer binnenkort wordt er al een os bij ons opgehaald en naar de slager gebracht. En tegelijkertijd (als alles goed gaat met die planning natuurlijk) krijgen we er 2 koeien met 2 nog hele jonge kalfjes bij! En van de winter gaan die koeien dan weer weg (naar de boer waar ze officieel van zijn) en dan blijven de jongelui hier. 

Ik vind dat ook wel spannend hoor, 2 moeders met kalfjes. In de omgang vooral. Ik zou graag 2 ossen willen die goed gewend zijn aan ons, maar als ze zich steeds achter hun moeder kunnen verschuilen....? Kos is een stuk makkelijker dan Mos, en dan nog zijn het nou geen beesten die komen knuffelen ofzo (hoeft ook echt niet hoor haha, maar bij wijze van spreken dan).  

Geplaatst:

Wat een klus zeg, ondankbaar dat er weer zoveel water staat.

Geplaatst:
  • Auteur

Joep is nog wat uurtjes bezig geweest met het aan elkaar knutselen van de stukken betonplaat, en vandaag heeft mijn moeder geholpen met het 'storten' van het beton. 

En we werden goed in de gaten gehouden hoor!

227_0924.JPG

227_0919.JPG

227_0920.JPG

Geplaatst:

Koeien blijven nieuwsgierige dieren he 😀

Geplaatst:

En zijn zo leuk.

Geplaatst:

Lol, je ziet echt de vraagtekens 🤣

Mooi werk hoor die voederplek.

Geplaatst:
  • Auteur

In het tijdelijke veld van de ossen lopen ook eenden. En ik was benieuwd of die eenden dan ook aan de wandel zouden gaan met die grote zwarte reuzen in de buurt. Maar dat vinden ze blijkbaar niet echt een probleem.

IMG_5924.jpg

IMG_5930.jpg

Geplaatst:

Zoals Arja al zegt: koeien zijn nieuwsgierige beesten. En juist omdat die kalfjes nog heel jong zijn, kun je die best tam krijgen.

Geregeld koffie drinken enzo in de wei, dan komen ze wel naar je toe. En lekkere hapjes meebrengen...

En ik zou een roskam/borstel aanschaffen, want vee wil ook graag gekriebeld worden. Veel boeren hebben tegenwoordig borstels in de stal hangen: zelfbediening.

Kost wel een hoop tijd, maar leuk om te doen 😊

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ha nou het ziet er leuk uit om zo'n koe te kammen (ik volg wel iemand op Youtube die dat doet) maar dat gaan we hier niet doen hoor. We hebben al 2 van die buikschuifvarkens die zo ongeveer al op hun zij vallen zodra ze je zien, zodat je ze lekker kunt krabbelen :lol: Dat is meer dan genoeg geknuffel voor mij. 

Zo'n borstel wil ik ook nog wel eens ophangen, maar ik wil hem dan niet met kunststof haren. En ik ben bang dat bijv. zo'n bezem met/van natuurvezels veel te snel helemaal plat wordt gedrukt door een dikke grote os? Ze kunnen zich hier trouwens echt overal lekker aan krabben en schuren en doen hoor. Van boomstronken tot boombeschermhekken. 

Morgenochtend wordt 1 van de ossen opgehaald. De planning loopt helaas niet zo mooi dat de moeders+osjes dan meteen worden gebracht, dat is jammer. 

De man met de veewagen is hier al eens eerder geweest, toen met Osbourne die niet in zijn kar wilde lopen. Dus hij had nu aan de boer gevraagd of wij onze hekken iets beter hadden gemaakt zodat daar geen os meer overheen zou kunnen :oops:;) Met die ossen die we nu hebben verwacht ik minder gedoe want die zijn echt wel meer gewend qua hekken en veewagens enzo. 

We hebben wel een extra stang gemaakt boven de wat lagere hekken, en nog een 'verdeelhek' opgehangen waarmee we het ossenhok nog wat kleiner kunnen maken. Ook handig als er eens wat is waar bijv. een dierenarts voor moet komen. 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Jorieke123 zei:

dat is jammer. 

Zal C. ook héél jammer vinden.

Maar over dat borstelen: dat was niet bedoeld als werkverschaffing, maar als tip om die dieren tam(mer) te krijgen, om ze te paaien 😃

Spannend hoor, succes morgen!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heel veel succes morgen!

Geplaatst:

Fijn dat t allemaal zo goed verlopen is 👍 

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Zo, net een groot deel van het vlees opgehaald, en het ziet er weer mooi uit! Wel weer net even een andere manier van snijden en verpakken enzo. Meer gericht op Engelse/Amerikaanse stukken en namen. Het komt wel van onze vaste slager hoor, maar het is nu meer gericht op de bbq-mensen die net even een ander stukje op het rooster willen gooien dan een gemiddelde 'Hollandse biefstuk' bijv. 

Geplaatst:
  • Auteur

Oh ja, ook meteen even daar op de boerderij naar de kalfjes gekeken. Het castreren is gewoon goed gegaan, maar nu lopen ze nog even daar omdat hun moeders een date hebben met de stier... ;) Zodra dat uh... klaar is, komen de gedekte moeders plus hun kalfjes hier naar onze velden. Met al deze regen zal er genoeg gras voor ze zijn voorlopig! (tenzij er nog meer regen valt en alles weer ONDER water komt te staan, dan rot het gras gewoon weg :crazy: )

• 5 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

De vorige voerplaats werd een smerige plek waar je een heel stuk in de drek zakte als je daar ging staan. We hadden er dus maar een schrikdraadje omheen gemaakt, zodat niemand meer in die drek zou gaan staan. Zeker toen de buikschuifvarkens ook even op dat veld mochten... je zou ze er zo in kwijtraken! :lol:

Er begon een boel perzikkruid te groeien deze zomer, en we hebben net even getest en de grond is eindelijk droog en vast genoeg. Dus het schrikdraadje kan weg, en het perzikkruid blijkt erg lekker:

227_1600.JPG

Geplaatst:

Wij zagen ze staan toen we langs reden!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Die ossen lopen op de 1 of andere manier steeds te slepen met deze boomstammen...? We hebben er dus weer even een compacte stapel van gemaakt :) 

227_1596.JPG

Ook was 1 van de boombeschermdingen nog niet hoog genoeg (ooit gebouwd voor varkens, niet voor ossen) dus we hebben er een laagje bovenop gebouwd.

227_1577.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.