Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Wat een boel joh!
Super tof dat het allemaal gelukt is en de slager eea zo netjes heeft verpakt. Ja zal wel pittige rekening zijn. :oops: Maar goede keuze hoor, je moet er toch niet aan denken om 258 kg vlees zelf uit te snijden zeg hee. Hahahaha. Das toch wat anders dan een varken.
Woensdag kom ik vlees ophalen.
Woensdagavond eten we dus - voor het eerst in jaaaaaaren - steak! (Of iets in die richting in ieder geval.). Mmmmm!

  • Like 2

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol: Die zitten er dus niet bij :eh: Stonden niet op de lijst, is vast een te Amerikaanse manier van uitbenen, voor onze Achterhoekse slager?

 

We hebben riblappen, haasbiefstuk (maar daar is maar 2,5 kg van...), gehakt, worstjes, schenkel, braadvlees, klapstuk (met bot, en zonder bot), sukadelap, 'Hollandse biefstuk', stoofvlees, soepvlees, poulet, entrecote, bief/baklap, rosbief. 

Ik moet me verder nog verdiepen in hoe alles bakt en stooft en vooral: smaakt. Want we eten nooit rund (nou ja, 1 keer een waterbuffelpakket gekocht in de afgelopen jaren :) ) en dan ook nog eens geen rund zoals deze. 

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha. Nou. Biefstuk klinkt toch ook geweldig! Of eigenlijk: draadjesvlees nog meer. Maar ja. Dan moet ik hartstikke lang eea op zetten. En ik vrees dat ik meer op de instant satisfaction-lijn zit dan hoor. Mjam!
Zelf al geproefd?

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net de bestelling binnengekregen. Echt superprachtig verpakt door de slager, met etiketten per zakje met wat erin zit. Ik had het niet zo mooi verwacht. Ik had al een stuk keuken kaal gemaakt, werkplank erbij, bijna al de vacumeermachine geïnstalleerd maar uit nieuwsgierigheid even in de zakken gekeken... alles was al prachtig en stevig verpakt. Kuch. Alles snel in de vriezer gegooid en de helft van het niervet in de slowcooker gedaan. Vroeger heb ik soms varkensvet van Jorieke gesmolten en ik hoop dat het rundervet op dezelfde wijze mooi vloeibaar gaat worden. Moet natuurlijk ook nog gezeefd worden, maar dan gaat het straks de zeep in. Varkensvet en rundervet maken heerlijke zepen (waar het vet in verdwijnt, dus na verzeping nooit meer terug te herkennen als zodanig). Veldzepen 2.0 😂

 

IMG_2197.thumb.JPG.83e62a47dac2d31b2713022508b8dec2.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog niks😱😉 nee hoor geintje. We komen wel een lekkere hutspot met klapstuk bij je eten Jorieke! Of ik maak het voor jullie . Echt fijn dat het zo goed gegaan is. En goed te horen van iedereen dat het zo goed is verpakt. Idd met Charly eens dat dat niet zelf te doen is maar dat weet je zelf ook. Ik heb ook zo een slowcooker dat is voor rundvlees echt geweldig. 

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 Ik heb op een gegeven moment de crockpot maar uitgezet. Een deel was vloeibaar vet geworden, maar de andere helft nog niet. Ik denk dat het rundervet een hogere temperatuur nodig heeft, maar dan wil ik er wel in de buurt bij blijven als ik het vet ga overhevelen naar een pan op het gas. Ik wil geen uitgebakken 'kaantjes' maken (ivm geur). 

 

Wij hebben hier ook allebei een braadworstje gegeten, met broodbolletjes en zure pepers (mn zuurkool was helaas op) en het smaakte zooo goed. Ik heb ook bottenbouillon gemaakt in de InstantPot (ruim twee uur op high). 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook maar gestopt, denk dat een gedeelte niet goed uit gaat smelten omdat het veel vaste stof bevat ofzo. Ik kan al die fliebertjes gelukkig voeren aan de kippen, ik denk dat vogeltjes er ook wel blij van worden? Dat je er nog zaadjes door roert en het af laat koelen tot een soort vogeltaart. Maar dan zonder het mooiste vet, dat ben ik nu voor de 2e keer aan het zuiveren. Het staat nu weer af te koelen en dan stop ik het in potten. :thumbup:

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net gestoofde riblappen met rode kool gegeten, gelukkig was ik daar op tijd mee begonnen en stond het lekker klaar want de middag vloog voorbij. Konden we zo opscheppen :D We hadden bezoek wat zich niet voor kon stellen dat je zo'n schattige os naar de slager kan brengen. Maar ze kochten wel 10 kg ;) 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De rekening van de slager is binnen: 1077 euro en 73 centen. :shock: Nou hadden we best iets in die richting verwacht hoor, daar niet van. EN dan is alles dus tot in de puntjes verzorgd en zelfs al gedeeltelijk ingevroren (zoals we nu met de helft hebben laten doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Laatst met die hardere wind+sneeuw stond Ossy wel even te schuilen onder zijn afdak en achter zijn wandje. De wind kwam precies van die kant dus hij stond daar goed :) 

IMG_7753.JPG

 

IMG_7764.JPG

 

Ik had al lang weer een stel nieuwe ossen willen hebben, om Ossy gezelschap te houden. Maar de 'levering' (inladen bij de boer, vervoer naar hier) daarvan ging steeds om een andere reden niet door. Hopelijk dit weekend!!  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yessss: nieuwe ossen! 

Vanmorgen hebben we geholpen met het inladen van Kos&Mos :) Ze wisten eigenlijk meteen al dat zij de 2 ossen waren die mee moesten. Dus ze stapten vrij makkelijk uit de groep en in de gang die er voor ze was gemaakt. Met erg handige lompe uitschuifhekken trouwens. Compleet te overdreven voor bij ons. Maar toch mooi :) 

Deze 2 Black Angus osjes zijn al dik 1,5 jaar oud. Maar toch echt wel weer een heel stuk kleiner en smaller dan Ossy. 

IMG_7813.JPG

 

IMG_7819.JPG

 

IMG_7826.JPG

 

IMG_7824.JPG

 

IMG_7828.JPG

 

Het ging allemaal heel mooi rustig :thumbup: De overige leeftijdsgenootjes kreeg wat hooi en de rust keerde ook daar weer terug. 

IMG_7829.JPG

 

Daarna het zeer korte ritje naar hier, en het uitladen ging ook soepel (ik had echt maar een seconde om een foto te maken want ze sprongen er uit! :

IMG_7835.JPG

 

IMG_7836.JPG

 

IMG_7837.JPG

 

Ossy staat in het veld daarnaast, en er zit een strookje met jonge boompjes tussen. Ze kunnen elkaar dus zien en horen en Ossy werd er wel een beetje wild van haha. Bij het hek van het ossenhok kunnen ze veel dichter bij elkaar en ze hebben al even wat gesnuffeld. Maar de jongelui zijn toch maar even iets verderop gaan grazen. 

IMG_7839.JPG

 

Er werden ook een baal hooi en een baal stro meegeleverd. Man wat een enorme dingen als je die zo bij ons kleine ossenhok neer wilt leggen. :shock: Door de bomen bij dat ossenhok kon de trekker er niet goed bij, alleen schuin. En dan denk je: dan duwen we dat ding toch even op zijn plek? Nou... niet echt! 

IMG_7847.JPG

 

IMG_7843.JPG

 

IMG_7850.JPG

IMG_7838.JPG

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-2-2023 om 14:43, Charly zei:

Hahaha. Nou. Biefstuk klinkt toch ook geweldig! Of eigenlijk: draadjesvlees nog meer. Maar ja. Dan moet ik hartstikke lang eea op zetten. En ik vrees dat ik meer op de instant satisfaction-lijn zit dan hoor. Mjam!
Zelf al geproefd?

Met een beetje opletten vind je zeker bij supermarkten met Ierse lapjes ook wel een pakje sucade die je kort kunt bakken hoor, daarna zeen en randjes eraf en stukjes een voor een door de pan met braadvocht en gelijk in je mond stoppen. Dus bij zo'n mooi jong beesie moet je die toch ook kunnen splitsen, dan nog wat Jodenhaas. Rib (riblappen is al hals), al dan niet met been. Kijk als je de hele zesrib op het vuur gooit gaat het alsnog even duren, maar gewoon een echte entrecôte (centrale deel van de Rib Eye/Côte de Boeuf/zesrib) en dus niet dunne Lende is gewoon een steak hoor.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-2-2023 om 08:59, Jorieke123 zei:

Ik had zelf 2 kilo niervet en daar heb ik nu na meerdere keren zuiveren een blok van 660 gram mooi wit hard vet van. 

 

IMG_7646.JPG

 

Het is wel irritant hardnekkig spul om ergens van af te moeten wassen weer. Of uit de kaasdoeken. 

Dikke 6 ons, dan staat mijn twee-laags element niet eens onder. In 4L pannetje past ongeveer 3,5 Kg vet. Heb je dus aardig wat beestjes voor nodig. Je weet dat je voor premier Jus een premie betaald op de gehomogeniseerde een gezuiverde ossewit. Mooi blokje. Kun je nagaan dat ze online nog steeds aanraden elek dag te verversen, omdat het toch zo goedkoop is, lol.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...