Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Bij het voerruifding wordt het toch wel flink drassig met dit weer. Het helpt ook niet dat ze er bijna de hele tijd staan te piesen en flatsen. Zodra je er eten (gemaaid gras, appels, wat dan ook) komt brengen komen ze aanlopen en laten ze alles lekker lopen :roll:. Nou ja: er moet dus af en toe even een pak stro of houtsnippers op:

 

IMG_4905.jpg

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vanavond zijn de zomergasten hier weer opgehaald. De 2 extra koeien die hier vanaf eind mei mee mochten helpen met grazen. 

Het was al flink donker dus ze waren een beetje in de war met wat nu dan de bedoeling was maar toch liepen ze vrij makkelijk in de kar. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd ook meteen weer zo'n enorme baal met hooi geleverd. En Joep had een oud aanhangwagentje verbouwd waar die baal dan op gedropt kon worden zodat wij het ding daarna tenminste ook zelf kunnen verplaatsen. We hebben het zo gemaakt dat er 3 latten bovenop kunnen waar dan weer zeil overheen kan. En dat zeil zit dan weer met elastieken vast aan het wagentje zodat het dak er niet met 1 windvlaag vanaf vliegt ;)  Het is allemaal nog wat uitproberen en passen en meten enzo, er komt ooit een mooier/beter model! Voor nu gaat het goed en hebben we het ding bij de ossen geparkeerd zodat je ze makkelijk kunt voeren. 

 

IMG_5028.jpg

 

IMG_5055.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Als er veel kweekgras in de wei staat vreten onze paarden er mooi omheen. Gemaaid eten ze het wel, maar met lange tanden.

Jacobskruid eten ze zeker niet groen. Zelfs niet op maneges, waar het gras vaak gemilimeterd is.

Gedroogd lijkt me een ander verhaal, ik denk dat alle herbivoren het dan wel eten.

aangepast door tielse flipje
Autocorrectie 🤪
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt mij puur en alleen gras als ik het zo zie Henk, dus aan bijv. Jacobskruiskruid zal het niet liggen. Misschien dat het inderdaad om kweekgras gaat? Dat herken ik niet echt in gedroogde vorm. En ze (de mensen van de paarden) dachten dat het misschien ietsje te klammig was toen er baaltjes van werden gemaakt en dat het een beetje muf is geworden? Paarden weten vaak ook maar al te goed dat hun baasje wel wat lekkerders gaat halen als zij het ook maar een beetje niet lusten ;) 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Over dat hooi, kan het zijn dat het wat is gaan fermenteren en dat de paarden het daarom niet blieven? Ik ken kuil als iets waar runderen veel mee worden gevoerd, maar voor paarden zelden. Zo maar een gedachte hoor.

 

Ik hoop dat het lukt om zowel de varkens als de ossen droog te houden. Wat een water daar bij jullie.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het is weer mooi Ossenkakopruimweer! Je wipt de bevroren hopen zo van het gras en in een bak. Voor nu sparen we ze op in een palletrandenbak naast het hek. Ik gooi er dan ook nog wel wat bladeren of zaagsel of houtsnippers door zodat het niet 1 grote drilpudding wordt als het straks dooit :sick:

 

IMG_1193.JPG

 

IMG_1194.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Het is nog best heel nat op ons achterste veld, maar (dus) het gras groeit er keihard en ik wil die ossen er naar toe hebben! Gisteren hebben we dus alle hekken nagelopen en de doorgangen nog wat verbeterd. En vanmorgen ben ik aan de slag gegaan met al ons vee naar nieuwe velden te wieberen. De ossen vonden het tussenveld (op weg naar het achterste veld ;) ) ook erg lekker dus het duurde even voor ze doorliepen. Maar ze zijn er hoor:

 

IMG_5692.jpg

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...