Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik zeg het al jaren: ooit nemen we een koe! 

 

En komend weekend is het dan zo ver: we gaan er 2 halen! Alleen... geen koeien (vrouwelijke runderen), maar 2 ossen. Ofwel gecastreerde stiertjes :) 

We hebben gekozen voor Galloway runderen. Niet zo groot, ook niet erg klein. 

 

We gaan ze vooral inzetten om de varkensvelden kort te grazen, zodat al het gras en onkruid in de warmere en drogere maanden niet zo doorschiet (waardoor er in de herfstmaanden weinig groeit omdat het weinig licht krijgt door al die stengels.)

EN we hebben echt minder varkens, dus veel van de velden worden dan maar 1x per jaar gebruikt en er komt zoveel meer voer vanaf wat door een grazer goed benut kan worden.

Je kunt dan schapen nemen, of geiten, maar dat hebben we al eens gedaan en doen we niet nog een keer. Of het moeten goeie melkgeiten zijn, maar dan nog... :think: 

 

Met deze 2 ossen gaan we eens kijken of runderen ons überhaupt bevallen. Voordat we allerlei fokdieren aanschaffen en weer een heel nieuw uit-de-hand-gelopen-hobby project starten. Ja, we zijn best wel wat wijzer geworden van dik 10 jaar op ons landje :lol:

 

Hier een paar foto's van de verkoper, ik maak snel betere! 

 

Hun namen worden: Ossy en Osbourne. Ze zijn zo ongeveer een jaar oud (we nemen er 2 uit een groepje van 5 en die hebben allemaal net iets andere leeftijden, maar het komt grofweg op hetzelfde neer)

Edit: ze blijken dik 9 maand oud te zijn, begin mei 2020 geboren. 

 

$_85 (2).jpg

 

$_85.jpg

  • Like 12
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar eens kijken hoe ons gras onder dit pak sneeuw vandaan komt, en of we hierna meteen de droge tijd in gaan, want dan vervloeken we onszelf nog wel een beetje denk ik. :???: 

Maar goed, we hebben nog een bigbag met hooi en ander voer kunnen we ook regelen. 

 

Ik ben wel erg benieuwd naar ze, en hoe groot ze nu al zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben al een ras gekozen :thumbup:,

die fleckvieh zijn mooi maar echt echt wel een slag te groot voor ons. Een stier kan 1100 tot 1300 kilo wegen :shock: een Galloway weegt dan 'slechts' 600 tot 900 kilo. Nou weet ik niet op hoeveel kilo een gecastreerde stier uitkomt, maar het zullen nog steeds flinke joekels worden. Onze (volwassen, fok-)varkens wegen zo'n 300 kilo. En als die eens ergens geen zin in hebben, of ergens niet in/naartoe willen, dan heb je al pech :D 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker eerder voor galloways gaan dan voor fleckvieh, zeker als ik een beetje weet hoe het er bij Jorieke uitziet ( al ben ik er maar 1x op een mtfd geweest) en zoals ik begrijp wat de bedoeling ermee is. Een galloway past volgens mij beter in die omstandigheden dan fleckvieh. 

De galloway kan zich veel beter "redden" op kwalitatief minder voer, is veel meer een natuurras dan fleckvieh. 

 

Al is fleckvieh natuurlijk wel een mooie optie als je op een gegeven moment ook nog een koe wilt gaan melken ;)

 

@Jorieke123 puur uit interesse, welke andere rassen hebben jullie nog aan gedacht ? 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Jorieke!
Een sterk ras en echte knuffelkoetjes/-osjes, met die dikke vacht en die ronde bromberenoortjes 😊
En ossenvlees is kwalitatief uitstekend vlees.
Dat gaat vast heel goed bevallen.

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tuinLB we hebben ook wel gekeken naar Dahomey, Dexter, en heel even naar Schotse Hooglanders omdat die zo gaaf zijn maar toch echt veel te grote/lange hoorns hebben. Ook kwamen we Heidekoeien tegen, maar ik kon niet echt vinden hoe groot die nou eigenlijk worden. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn ze dan! 

 

Eerst inladen, met een gangetje gemaakt van hekken en strobalen-touw ;) Ze liepen zo de kar in, geen gedoe met lokken en duwen en meer van dat :thumbup:

 

IMG_3126.JPG

 

IMG_3130.JPG

 

IMG_3133.JPG

 

We hadden wat hulp en kennis van een vriend die veel verstand heeft van beesten, en zelf ook koeien heeft. Dat was fijn! Het is toch weer even een hele andere diersoort voor op de boerderie! 

 

Het uitladen ging ook erg makkelijk, we hadden alles al klaar staan dus ze stapten zo uit de kar. Ze staan nu even een paar dagen achter deze stevige rekken, die we daar voor hebben gekocht. Kunnen ze even tot rust komen, al lijkt dat niet echt nodig. Maar toch. Even wennen :thumbup:

 

Over een paar dagen krijgen ze er heel wat vierkante meters bij. 

IMG_3147.JPG

 

IMG_3140.JPG

 

IMG_3144.JPG

 

Hun (varkens-)hut is wel wat krap, ze waren wat hoger dan ik had gedacht. Maar het past hoor, voor nu ;) 

IMG_3150.JPG

 

Die nieuwe hekken dienen straks als vangkooi, mocht dat eens nodig zijn. We laten het ding dan altijd wat open staan, met het water en hooi. Of ander voer, zo af en toe. Dan hangen ze daar rond en kunnen we ze even vast zetten. 

 

IMG_3145.JPG

  • Like 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooo dat vachtje en die oogjes! Helemaal verliefd! dat jullie veel plezier van ze mogen hebben.
Mijn 5-jarige speelt altijd koetje en ik ben de mama koe. Hij zal zooooo jaloers zijn. Het arme ding smeekt al een jaar om koeien. 5 stuks, papa en mama en 3 kindjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat verder bijzonder weinig van uit, van die 2. We zijn vooral varkens gewend en die laten bij alles wel weten wat ze er van vinden. Deze 2 gingen gewoon meteen staan grazen. En dat was het. Heerlijk saai :D Ze blijven een paar meter bij je vandaan, al herkennen ze al wel de zak waar we hooi in hebben zitten. Dus als ik daar wat mee rammel/schud dan hebben ze wel interesse. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las ergens dat een volwassen Galloway 1,5 hectare nodig heeft. Maar het zal nogal verschillen wat voor een land dat is, of het een beetje regent in de zomer, niet veel te lang koud is in de winter, enz. 

Ze kunnen inderdaad gewoon de hele dag grazen. En nu we daar nog niet erg veel van hebben zo in het voorjaar, en om ze een beetje rustig te krijgen, hebben we ze de afgelopen dagen hooi gegeven. Dat doe ik nog wel even denk ik, wie weet eten ze er nu amper van omdat ze lekker kunnen grazen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn begin mei 2020 geboren, dik 9 maanden oud dus. Ik ben net weer gaan kijken (op weg naar de varkens die duidelijk aangaven dat ze uitgehongerd waren :crazy: ) en ze keken even op en gingen weer door met grazen. Heerlijk ;) 

Ze zijn nog niet tegen het stroomdraad gekomen waar wij bij waren, ik denk dat ze het horen/voelen vanaf een afstandje? Ik ben gewend aan dat de varkens het zeker 1 of 2 keer per voermoment aanraken omdat ze zo druk doen en denken dat ik ze geen voer geef als ze niet NOG dichterbij komen. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze vandaag in t echie gezien. En inderdaad: wat een kalmte! Geen gillen, geen geduw. Gewoon ‘zijn’.

Zo klinken ze heel zennn. Maar had toch ook het idee dat de radertjes bovenin wat langzamer liepen dan bij de varkens. Toen Joriek ze water gaf, bleken ze dorst te hebben. Kwamen meteen kijken. Maar het water hing aan de binnenkant van het dranghek (moesten ze even omheen lopen) en dat kreeg ie toch niet uitgepuzzeld.

Maar goed. Ook dan geen gefrustreerd gemopper. Maar gewoon soortement van de schouders ophalen en verder gaan met grazen. Hahahaha.

Prachtig stelletje hoor!

Idd heel mooi krullerig en groot-maar-niet-te.

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...