Rabarbersap Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Ik heb een zakje voeding voor cactussen hier liggen. Het is een fijnkorrelig goedje dat je hoort op te lossen in water. Zie meer: https://www.cactusplaza.com/shop/cactus-succulent-fertiliser De originele instructies geven aan dat je een theelepel moet oplossen in 10 liter water. Dat lijkt mij heel erg "dun", maar dat heeft waarschijnlijk te maken met de lage voedingsbehoefte van vetplanten. Is het een gek idee om dit te gebruiken voor mijn andere planten in plaats van een kant en klare flacon vloeibare voeding te kopen? Ik kan de concentratie dan verhogen naar 1 theelepel per liter. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat hier geen grote fauna aan bacterieën in zit namelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 Heb je een foto van hoe die korrels er uit zien? Ik gok op 'kunstmest' korreltjes. Planten kunnen dat direct opnemen zonder tussenkomst van fauna/bacterieën. Bij bio voeding, moeten de fauna&bacterieën de stoffen omzetten naar wat de plant kan opnemen. NPK vam 16-5-25+3MgO+ alle micronutriets. Lijkt ok, maar fospor is wat laag, en kalium er hoog. Zou deze dan gebruiken bij de bloei/vruchtgroei periode, en niet zozeer voor de opkweek van de planten. Ik gebruik zelf binnen 15-15-15 op andere halve liter 1/3 theelepel. Ik zou niet met een te hoge dosering beginnen. Kijk even hoe de plant reageerd met 1/4 dosering op b.v. twee liter water. Alleen voeding geven als je ziet dat de plant groeit, anders kans op verbranding van wortels en opbouw van zouten die in de meststof zitten. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rabarbersap Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 (edited) Ha, goeie. Ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat dit waarschijnlijk kunstmatig is. Het zakje voelt aan als een fijnverkruimeld vaatwastablet. En ja het ruikt er ook een beetje naar. Ik heb toch maar een flesje bio voeding besteld. Voel ik toch iets minder weerstand bij. Super nuttige info trouwens @rorror dankje. Edited February 28, 2021 by Rabarbersap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts