donaldk Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 ik gaf die kabel als voorbeeld voor de anderen, Zelf kijk ik naar warmte matten (vloerverwarmingsfolie). Ik kreeg net een alternatief van maar liefst 400W/M2 te zien als suggestie (ik bouw geen IR sauna;-)). Deze had ik op het oog: https://nl.aliexpress.com/item/33010029867.html?spm=a2g0o.cart.0.0.79093c008uw0IH&mp=1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 We kregen de suggestie van die inkbird en iemand klaagde over ontbrekende aarde op de stc. Ik zag op het plaatje van de geen aarde plaatjes, maar ander plaatje van de inkbird bekeken en zie daarop wel netjes aarde, zelfs met gat voor Belgie. Bij 230 V en 33 Ohm weerstand kom je op 1600W. Voor voorgestelde 10 meter dus 160 Watt. 10x25 is 250Watt. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RobO Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 11 uren geleden, donaldk zei: Even de beschrijving van de stsc 1000 doorgenomen. Inkomende voeding en sensor aansluiting is duidelijk. Naar moet je de warmtemat/kabel nou met vier draden aansluiten twee voor lage cut off en twee voor hoge cut off? nee, warmtemat gaat naar de heater aansluiting de ander is voor als je ook een koelsysteem hebt Quote
donaldk Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 Dat wilde ik even zeker weten, chinesen zijn niet altijd even duidelijk. Kun je er ook twee matten of draden op aansluiten elk een eigen relais, of is die softwarematig speciaal voor temperatuurverlaging? Je kunt maar een sensor en een temperatuur range instellen, neem ik aan. Men suggureerde overens een andere aanbieder die de helft vraagt-). Dat is wel een voordeel van de kant en klare matjes, met draaiknop! Die je in een ander topic linkte, ook tot 163 Watt, zag ik. Voor dit seizoen komt het te laat, dus tijd genoeg,maar moet dit jaar wel wat komen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RobO Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 (aangepast) nee, elke warmtemat een eigen stc als je tenminste apart wilt kunnen regelen wij hebben 2 matjes op 1 regelaar en de sensor in de aarde, schakelt aan en uit tussen 28 en 27 graden aanbieder die de helft vraagt? vertel! ga ik meteen dropboxen 17 maart 2021 aangepast door RobO Quote
fre3ke Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 (aangepast) Ik ontving vandaag deze (post.nl bezorgde een keertje wél). Zo'n 4 euro inclusief verzenden. Ga hem dit weekend aansluiten op mijn matje. Ik vind de kern wel heel dun, van de draadjes. En het is geen koper (?) In de behuizing lijkt genoeg ruimte om de aansluiting weg te stoppen. 17 maart 2021 aangepast door fre3ke Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) even een beetje techno: deze apparaatjes werken direct op het lichtnet, de voeding gaat via een condensator en een diode; de sensor is een ntc die direct naar een controllerchip gaat en daarmee is de elektrische scheiding van het lichtnet niet bepaald optimaal veilig als er in jouw doosje een gele transformator zit is er wel een aparte 5v voeding gemaakt en dat is iig beter: verder: draad voor 230v en 10 ampere is normaal 1,5 mm2 dus een dikte van 1,4 mm, dat is het niet denk ik? ergo conclusio: sluit het systeem aan op een aardlekschakelaar, verpak de sensor in een dun waterproof plastic zakje (geeft een klein verschil in temp maar geen zaailing die daarom maalt) 18 maart 2021 aangepast door RobO Quote
fre3ke Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) 3 hours ago, RobO said: verder: draad voor 230v en 10 ampere is normaal 1,5 mm2 dus een dikte van 1,4 mm, dat is het niet denk ik? Nee, het is nog geen millimeter dik. Er komt een 17 watt matje aan, en maximaal loopt er dan 0,1 A door, toch? Als er ergens sluiting ontstaat, kan de A dan toenemen? Gaat de draad/printplaat dan roken, of slaat de aardlekschakelaar dan al af? 3 hours ago, RobO said: 5v voeding Ja, die transformator zit er in. Ik heb geen aarde op mijn stopcontact, en niets in de buurt om te aarden. Maar het matje zal niet snel sluiting maken want het is een waterdicht kweekmatje, dik pvc, en er staan losse potjes op. Ik denk dat jij doelt op aarde die als geleider werkt, en via de sensor 220v naar het apparaatje kan leiden @RobO 18 maart 2021 aangepast door fre3ke Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 Je kan er een zekeringetje van 1 of 2 A tussen zetten, aangezien je er toch maar een matje van 17 watt op hangt , als je draad te dun is (maar hangt ook af van de lengte) kan er soms te weinig stroom vloeien bij kortsluiting om je automaat op je stopcontacten aan te spreken, het zwakste punt gaat dan doorbranden (kan in de print, een contact of de draad zijn). RobO doelt op het feit dat als er geen goede scheiding is tussen net en sensor, de voedingsspanning over het metalen deel van de sensor kan gaan staan, en dus ook de vochtige grond. Als je die dan aanraakt krijg je een schok , een aardlekschakelaar zorgt ervoor dat de stroom die dan vloeit nooit groter dan bv 30mA is en beschermt je. Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 2 uren geleden, fre3ke zei: Nee, het is nog geen millimeter dik. Er komt een 17 watt matje aan, en maximaal loopt er dan 0,1 A door, toch? Als er ergens sluiting ontstaat, kan de A dan toenemen? Gaat de draad/printplaat dan roken, of slaat de aardlekschakelaar dan al af? Ja, die transformator zit er in. Ik heb geen aarde op mijn stopcontact, en niets in de buurt om te aarden. Maar het matje zal niet snel sluiting maken want het is een waterdicht kweekmatje, dik pvc, en er staan losse potjes op. Ik denk dat jij doelt op aarde die als geleider werkt, en via de sensor 220v naar het apparaatje kan leiden @RobO op het apparaat staat 10 A dus de draad zou dikker moeten zijn vlgns ontwerp; de afstand op de print tussen de kopersporen is zo te zien ook niet groot genoeg hij is ook niet gekeurd CE (niet China Export maar het CE keurmerk) dus...ontwerp is niet helemaal ok een aardlekschakelaar schakelt pas uit bij een hoofdstroom van meer dan 16A (meestal), dan gaat je apparaatje roken idd als er sluiting ontstaat en de stroom blijft onder de 16A hij schakelt ook uit bij een lekstroom van 30mA en dat beschermt jou als er iets mis gaat met de isolatie tussen sensor en aarde en/of warmtematje en aarde en/of er ook binnenin wat mis gaat; dan kan er een stroom gaan lopen tussen de 230V aansluiting en de aarde en dat meet ie en schakelt uit dus... ik zou m aansluiten op een groep met aardlekschakelaar, dat hoeft dus geen geaard stopcontact te zijn en de sensor isoleren met een dun plastic zakje en hem pas aan zetten als je alles goed hebt aangesloten Quote
fre3ke Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 4 hours ago, redzebra said: RobO doelt op het feit dat als er geen goede scheiding is tussen net en sensor, de voedingsspanning over het metalen deel van de sensor kan gaan staan, en dus ook de vochtige grond. Ja, natuurlijk. Ik ben ook dom, ik dacht alleen aan de stroomvoorziening naar de chip en het matje, maar er gaat natuurlijk ook stroom door de sensor. Nu begrijp ik waarom ik de voelkop moet isoleren, en de sensor niet aanraken wanneer het ding onder spanning staat. 2 hours ago, RobO said: hij schakelt ook uit bij een lekstroom van 30mA Ok, dank allebei. Ik voel me nu al veiliger☺️. Ik heb al eens een schok gehad, dus ik weet dat ik 30mA wel overleef. Er blijft wel een risico van sluiting en vervolgens smelten/verbranden van deze "niet helemaal OK ontworpen " schakelaar, dus ik wil wel een 1A zekering ertussen monteren. Laatste vraag: moet die dan gesoldeerd worden tussen de blauwe netdraad, en de rode+ draad die in het apparaat gaat? Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) Daar wordt normaal de fasedraad voor genomen, in jouw geval de rode, maar op zich maakt het niet uit, als hij sneuvelt ga je toch eerst de stekker uittrekken. Edit: srry verkeerd gelezen, normaal dus de fasedraad het ander draadje dan de blauwe op je stekker, hun kleurcode rood/zwart is alsof het over een dc ingang gaat , maakt dus niet uit met welke je de fasedraad verbind (ac heeft geen plus of min, alleen fases en nul geleider, blauw is altijd de nul geleider als die aanwezig is). 18 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 1 uur terug, fre3ke zei: Ja, natuurlijk. Ik ben ook dom, Er blijft wel een risico van sluiting en vervolgens smelten/verbranden van deze "niet helemaal OK ontworpen " schakelaar, dus ik wil wel een 1A zekering ertussen monteren. Laatste vraag: moet die dan gesoldeerd worden tussen de blauwe netdraad, en de rode+ draad die in het apparaat gaat? 1. jij bent niet dom! 2. ik zou toch niet gaan solderen met een 1A zekering tenzij je dat veilig binnen in het kastje kan doen; de fasedraad lijkt de rode maar als je de stekker andersom in het stopcontact (eigenlijk wcd=wandcontactdoos) steekt is het ineens de andere... 3. in het kastje dan...als je persé wilt :-)...een zekeringhouder met draad geschikt voor 250V, bijvoorbeeld klik 1 Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 @RobO toch even een opmerking een aardlekschakelaar schakelt geen kortsluiting af, dat doet je automaat die erachter zit. In België zit een eerste standaard aardlekschakelaar van 300mA op de hoofdkring, kringen voor vochtige ruimten of toestellen (wasmachine, ijskast, badkamer enz) moeten een bijkomende op 30mA hebben, oude huizen hebben vaak alleen die hoofd aardlekschakelaar zitten zolang er geen controle is geweest door verkoop ofzo. In Nederland moet je blijkbaar alles beschermen met een 30mA aardlekschakelaar vanaf 2005, hoe is dat bij jullie met oudere woningen ? Een automaat schakelt pas af bij x maal de nominale stroom. (er zijn verschillende types B,C,D. Vaak wordt C gebruikt, onmiddelijk bij een grote stoom 10xIn dus bij 16 A automaat is dat als de stroom groter wordt als 160 ampère, traag bij een overbelasting 5xIn 80 ampère. Het is wel duidelijk dat je moet zorgen dat je draad deze stroom moet kunnen doorlaten vooraleer de automaat uit gaat. 1 Quote
RobO Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 klopt, maar soms ook een combi., wij hebben deze Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 die noemt dan ook aardlek"automaat" 😃 1 Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) in een kastje is wel ideaal maar een krimpkous gaat het ook wel doen, 1 over de verbindingen en een grotere over het geheel, maar ik zou het apparaatje toch apart afzekeren, gewoon omdat die module niet betrouwbaar is, weke kleurtjes je met elkaar verbind is op zich niet belangrijk, gewoon tussen 1 van de verbindingen iets zoals RobO voorstelt. 18 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
donaldk Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 Op 17-3-2021 om 19:50, RobO zei: aanbieder die de helft vraagt? vertel! ga ik meteen dropboxen Tja van € 2,82 - 7,27, maar ja die laagste is 12V uit en uit Spanje, 3,76 voor de 220/220 uit spanje maar ja dan is het wel 10 euro verzenden, dus toch maar niet;-). Meestal is de laagste prijs altijd uit landen van waaruit niet verzonden wordt, USA, Rusland, zelfs een keer Australie. Rob wat is het verstil tussen de 1000, 3000,3008, 3018? Van de 3008 is er ook een X2 met twee sensoren. En leveren de STC's nu 10A of zelfs 2x 10A uit die 230V die ze uit de wandcontactdoos krijgen? De 3028 is een hygrometer, met een 'eisensor'. Die 3002 wit met blauw wordt mij niet getoond wel een ST3022 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
fre3ke Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) 39 minutes ago, redzebra said: in een kastje is wel ideaal maar een krimpkous gaat het ook wel doen, 1 over de verbindingen en een grotere over het geheel, maar ik zou het geheel toch apart afzekeren, gewwon omdat die module niet betrouwbaar is. Ja, ik wil die zekering ook monteren. Maar ik heb dat nog nooit gedaan. Krimpkousjes had ik besteld maar die zijn nooit aangekomen omdat het pakket werd gestolen. 😒. Ik kan zolang wel isolatietape eromheen doen, of even bij de bouwmarkt kijken voor krimpkousjes. Zekering in de behuizing had ik al laten varen toen Robo me die link stuurde, dat gaat niet passen. Ik dacht bij een zekering aan zo'n ding met pootjes dat je moet solderen. Voordeel van solderen leek me dat je dan de hele rode draad kan wegknippen. Nadeel is dat ik slecht ben in solderen. Ik word alleen onzeker over hoe het dan zit met de + en -, door die opmerking van @RobO over de stekker omdraaien. Bruin is in Nederland de + (fase, weer wat geleerd), niet blauw. Maar in het matje zelf zit geen + of -, dus ik denk dat ik dan 2 zekeringen moet plaatsen. 18 maart 2021 aangepast door fre3ke Quote
redzebra Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 (aangepast) Er is gewoon geen + of - (dat geldt alleen voor dc, het is gewoon een krap module) , bij ac maakt het niet uit hoe je je draden aansluit en 1 zekering is genoeg, je wil gewoon de kring onderbreken bij kortsluiting. Bruin is niet +, het is een fase ( gaat 50 keren per seconde van plus naar min), dus op die bruine draad soldeer je de zekering houder die RobO als link gaf. en de andere kant maak je naar keuze vast op de zwarte of rode (dat maakt niet uit). De blauwe soldeer je dan vast op de overgebleven draad. Hoe ? : neem een breder stuk krimpkous +/- 10cm en schuif dat over de gehele netkabel, neem 3 smallere +/- 4cm en schuif dat over de zwarte en rode draad van de module en de bruine draad van de net kabel. strip de kabels +/- 0.8cm, draai de kabels wat in met de hand zodat de draadjes goed samenzitten, hou je soldeerbout nu tegen dit uiteinde en voeg soldeersel toe. Je zal zien dat het soldeer nu mooi in de de draad gaat vloeien. doe dit voor alle vier de uiteinden (rood,zwart,blauw,bruin) en ook voor de 2 uiteinden van de zekeringhouder. Plaats nu het bruine uiteinde langs een uiteinde van de zekeringhouder en warm op met de soldeerbout (voeg eventueel nog wat soldeer toe) je zal zien dat deze nu mooi samensmelten. schuif nu het 4cm stuk krimpkous over de verbinding en warm op. Verbind de andere kant van de zekeringhouder met bv de rode op dezelfde manier, en ook de blauwe dan met de zwarte, schuif nu het breder stuk krimpkous over het geheel en warm op. (vergeet wel niet eerst je zekeringetje te steken. is die out gewoon een relais ( dan moet je ook nog aftakken van je netkabel) of is dat rechtstreeks voeding voor je mat intern op de print afgetakt ? heb je een link ? Als je niet aan de de krimpkousen kan je geraken , stuur ik je dit weekend er wel een paar op. 18 maart 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 maart 2021 Geplaatst: 18 maart 2021 49 minutes ago, redzebra said: of is dat rechtstreeks voeding voor je mat intern op de print afgetakt ? Ja, rechtstreeks voeding voor de mat. Dus ik moet 5x solderen totaal. Ik geef nog een update van het resultaat, eerst even die zekeringhouder enz. aanschaffen. 52 minutes ago, redzebra said: je wil gewoon de kring onderbreken bij kortsluiting Ok, dat had ik dan verkeerd voor ogen. Ik dacht dat je stroom moest onderbreken vóórdat die de schakelaar binnenkomt. Maar hij loopt natuurlijk ook terug, want anders zou de aardlekschakelaar wel afslaan. Het is allemaal heel logisch, als iemand je het eerst even vertelt 🙂 Heel erg bedankt voor deze mooie uitgebreide uitleg! Quote
fre3ke Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 (aangepast) Het is gelukt! Ik heb de schakelaar aan het matje gemonteerd. Nog even zonder zekering, want ik kon het houdertje niet vinden in bouwmarkten, dus ik moet dat gaan bestellen. Krimpkousjes zag ik ook niet. Kroonsteentjes heb ik zelf nog genoeg, maar die kon ik niet vinden. Dus ik moest wel solderen en dat ging heel netjes. Mede dankzij de extra tips, maar vooral de bemoedigende woorden van @redzebra die ik in een PB- kreeg. Ik had nog zo’n plastic minibankschroef met zuignap liggen, die bleek zeer geschikt hiervoor. En ik had nog een wat langer snoer liggen, dat heb ik gebruikt in plaats van het origineel. Het was wel prutsen, op een klein stukje aanrecht met allemaal stugge draden en een hete soldeerbout zonder houder. Ik weet nog dat ik dacht: wel opletten dat je niet de verkeerde zwarte draad pakt. Daarom verbaast het me dat ik uiteindelijk toch de verkeerde zwarte draad had vastgesoldeerd. Afijn, alles weer losgesmolten en de juiste zwarte draad vastgezet. Maar toen ik het werk omdraaide om de uitgang te gaan solderen, brak dat dunne rode draadje – knak - af. Dus toen moest ik weer helemaal opnieuw beginnen met inkorten, strippen, solderen enz. Maar daarna ging het goed. De sonde nog even niet in plastic gepakt want ik was een beetje moe van alles, maar ik heb wel alles aangesloten en geprogrammeerd, en het lijkt goed te werken. 21 maart 2021 aangepast door fre3ke 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Vandaag alweer kapot. Gele draadje van de printplaat afgebroken. Ik heb het snoer nu maar rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd, maar moest toen wel een groot deel van de behuizing weghalen om de draad aan de onderkant eruit te laten lopen. Vervolgens opnieuw kapot, uiteraard pas nadat ik alle potjes weer in het mandje had gezet. Een contact voor de ingaande netstroom functioneert niet goed. Als oplossing heb ik het printplaatje nu uit de behuizing ergens in de lucht hangen, met de draadjes in een bepaalde hoek zodat er contact is. Lekker brandveilig. Morgen alles weer opnieuw losmaken en gaan solderen. Ik ben er helemaal klaar mee. 🤧 Quote
redzebra Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Dat klinkt niet echt veilig en goed, zijn die draadjes zo dun/bros ? Dat zou absoluut niet mogen dat een draad breekt gewoon door het omdraaien, dan kan je betere alles rechtstreeks met de print verbinden en hun oude bedrading in de vuilnisbak kiepen. De print bloot in open lucht hangen is niet echt een goed idee. Quote
fre3ke Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Inderdaad, de draadjes zijn maar 0,5 mm dik, dus ik had vrij snel ook het andere draadje gebroken. Alles zit nu rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd. Ik vond het zelf ook geen fijn idee om de printplaat in de lucht te hangen, omdat het apparaatje toch wel wat warmte ontwikkelt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.