Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

warmte draad ali express

huppelpaard

Recommended Posts

Hoi ik ga een bak maken van +- 100cm x 50cm en heb de stc 1000 temperatuur regelaar gekocht op de aliexpress

nu vroeg ik mij af welk draad geschikt is als warmte draad die ik aan kan sluiten op de stc 1000 en waar moet je rekening mee houden?

een vaste draad met stekker heeft bijv 2 meter onverwarmd draad ik verwacht niet dat dit met een losse warmte kabel ook zo is en zal daarom de stc 1000 kort bij de gemaakte bak maken.

zover ik kon zien kan je dus op 2 manieren je bak verwarmen of met stekker of rechtstreeks aansluiten.

heeft iemand hier ervaring mee? ik wil een zo goedkoop mogelijke oplossing -) 

als ik het even snel uitreken heb ik in de bak 9 tot 10 meter aan kabel nodig als ik 5cm tussenruimte houd tussen de lussen

ik hoor graag jullie reacties

ps.

Ik weet dat warmte matten ook kan maar volgens mij mag je die niet in het het zand leggen of wel? de reden dat ik wil kiezen voor een verwarmingskabel is omdat deze goedkoper is dan 1 of meerdere verwarmingsmatten...

Edited by huppelpaard

Zoek je zo iets: Verwarmingsdraad om palmen en tropische planten te beschermen tegen vorst | Verwarming | Vorstbescherming | Bestrijdingsmiddelen | Tuinadvies  ?

De stc 1000 ken ik alleen van plaatjes, maar let op met vocht, ook bijv. dauw.

Edited by Patrijs

hoi fre3ke,

ik ga het binnen op zolder neerzetten. ik heb geen ervaring met electra maar weet wel dat je een kabel niet in moet korten en moet kruisen ivm de warmte.

ik kom gewoon kennis tekort van materiaal keuze het aansluiten is voor mij geen probleem

@patrijs zoiets kan maar deze lengte heeft geen 10 meter en weet dat ali goedkoper kan 

in de toekomst wil ik meer bakken maken voor de family en wil ook elke maat kunnen maken die uit zou komen ipv dat ik aan een bepaalde lengte/breedte vast zit

Als je een oude tweedehands electrische deken koopt, kun je daar de warmte kabel met lichtnet aansluiting zo uithalen. 10 euro en je bent klaar. Nieuwerwetse gaan vanzelf uit na 1,5 uur, daarom een oud exemplaar nemen.

• Like 1

Ik vond mooie goedkope 50 graden,met 60 max. IR hittefolie op Ali, maar zocht naar een passende voeding/temperatuurcontrole, want ze zijn standaard 50C,dus je moet ze aan/uitschakelen voor 25-28 graden grond temperatuur veel planten lekker vinden.

https://nl.aliexpress.com/item/33010029867.html?spm=a2g0o.cart.0.0.a3673c005P49Ua&mp=1

En natuurlijk de bekende carbonfiber vloerverwarmingsdraden:

https://nl.aliexpress.com/item/1000001257191.html?spm=a2g01.12617084.fdpcl001.1.4a946L2N6L2NPt&gps-id=5547572&scm=1007.19201.130907.0&scm_id=1007.19201.130907.0&scm-url=1007.19201.130907.0&pvid=2b3d6a86-f551-4d70-a978-1f8dc9bcf000

Is die Stc 1000 een echte PID controller of een als PID controller vermomde thermostaat, met de klassieke +15 -15 graden uit en aanschakelmomenten? Wat kost die in China/Polen,ofwel op ali. Moet je dan nog een 230V voeding met een relais ofzo hebben?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Op 13-3-2021 om 23:16, huppelpaard zei:

ik heb geen ervaring met electra maar weet wel dat je een kabel niet in moet korten en moet kruisen ivm de warmte.

Waarom niet, er zitten toch niet voorniets verbindingbussen bij? Als je de lengte niet mag veranderen? 

Home of the Turbo.

11 uren geleden, donaldk zei:

I

Is die Stc 1000 een echte PID controller of een als PID controller vermomde thermostaat, met de klassieke +15 -15 graden uit en aanschakelmomenten? Wat kost die in China/Polen,ofwel op ali. Moet je dan nog een 230V voeding met een relais ofzo hebben?

prima ding. ik denk idd pid, hij kost weinig (https://nl.aliexpress.com/item/4000396679999.html_)

aansluiten op 230V en relais zijn al ingebouwd, schakelt van alles in/uit

Ik gebruik in mij  serretablet een lange el.verwarmkabel die oorspronkrlijk ontworpen is als verwarmingssnoer voor waterleidingsbuizen in onverwarmde vertrekken tegen vorst? Dit is een lang snoer van enkele meters en heel soepel.Mijn tablet is een paar meter lang en wordt er netjes zigzag in gelegd zonder overlapping ,hietboven een ijzeren mat van konijnegaas om de kabel te beschermen en helpt de w&rmte verspreiding.De kabel sluit ik aan aan een aquariumtermostaat die heel nauwkeurig de temp regelt (gekocht in kringwinkel aan 1,5€ de kabel zelf ook niet veel enkele jaren terug) dit sijsteem werkt zeer goed niet alleen om te zaaien maar ook om de uitgeplante plantjes verder op te kweken

Ik heb onlangs juist een Philips elektrieke onder deken weggebracht. Garantie terugzenden 'alleen via PTT Post'. Je hebt Inderdaad draad dat in/rond leidingen kan als vorstbescherming, maar ook voor vloerverwarming al gaat dat meestal in matten en dan heb je ook hele dunne draden. En dan heb je IR stralingsmatten voor vloerverwarming.

De laatste keer dat ik naar PID controllers keek was voor DIY Sous Vide, dus al jaren geleden. Dan moest je met een relais de 230V van bijvoorbeeld 1000W aan en uitschakelen, dus dat gaat niet via zo'n electronisch thermostaatje, dus je moet direct een schakelaar zetten in de 230 aanvoer van bijvoorbeeld je rijstkoker en die schakelaar dan aan en ut laten zetten doo de PID.

Waar vind ik eigenlijk het wattage van die matten? Ik zie geen voltages en wattages in de beschrijvingen?

Dank voor de url Rob. Ik had net venster gesloten vannacht dus geen zin om de juiste lettercombinatie weer op te gaan zoeken. De probe is een standaard PT1000, zit die erbij? Ikga even naar listing kijken.

Home of the Turbo.

Dat dingetje van @RobO is wel goed voor die prijs, regelt binnen 1 graad en beide koud/warm relais kunnen 10 ampère (250V) resistieve belastingen schakelen, (kan je een bescheiden frietketel mee regelen :) , een motortje zal wel een stuk beperkter zijn vanwege de aanloopstroom, onderbrekingsvermogen). Vrij populair ook blijkbaar in deze toepassing http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134  .

@huppelpaard , zoals je hier aangeeft heb je weinig ervaring met electro, die controller mag o.a. niet nat worden, ook geen condens, als je dat zelf gebruikt is dat natuurlijk op eigen risico, maar om dat dan ook voor familieleden te gaan maken, je weet nooit in welke omstandigheden ze die propagator gaan gebruiken, je werkt met voedingsspanning in of rond een vochtige omgeving, als je bv metaal in je bak gebruikt zorg dan voor aarding. Ongelukken zijn rap gebeurt als je niet weet waar je mee bezig bent en kosten vaak meer dan bv. een duurdere thermostaat die vochtbestendig is.  

Een losse kabel zal je moeten uitrekenen (hangt af van weerstand/ minimale lengte en welke stroom je erdoor wil), de vaste verwarmingskabel is eigenlijk een lus in de kabel met al dan niet een thermoschakelaar op het uiteinde (kan je dus niet doorknippen).

Edited by redzebra

@redzebra Zou je voor buiten de draad ook op agere voltages kunnen gebruiken? Hij is wel voor gebruik in de grond volgens omschrijving.

Hoe te berekenen power?

Spanning * Voltage÷resistance = elektrische power

12K = 33ohm/meter

Bijvoorbeeld met behulp van 10m 12K carbon fiber kabel op 220V, de stroom is:

220V * 220V ÷(10meter * 33Ω)= 150W

Bijvoorbeeld,Gebruik15m 12K carbon fiber kabel op 220V, de stroom is:

220V * 220V ÷(15meter * 33Ω)= 100W

De langere lengte, de kleinere power, en lagere verwarming temperatuur.

De PID is leverbaar met 12V en 12-72V uitgang als optie. 

Volgens online calculator kun je bij 72V en 10 Ampere en 33 Ohm per meter dan 4,5 meter kabel aansturen.

Calculator

Volt V 72

Ampère A 2.18

Ohm Ω  33

Watt W of VA 157.09

Per meter

Dus 4,58 meter bij 10m Ampere.

Bij 12V komt er weinig warmte vanaf, maar 4,36 W,0,36 Amp. per meter. Net geen 28 meter voor 10 Amp. dus.

Home of the Turbo.

Voor mensen die een STC-1000 thermostaat overwegen:

De STC-1000 wordt geleverd zonder aansluitmateriaal (zoals netsnoer, contrastekkers, installatiedraad, WAGO lasdoppen, kastje).

Voor niet handige of luie mensen: kijk eens naar een Inkbird ITC-308, die is kant en klaar te gebruiken.

Duurder dan een kale STC-1000. Maar als je een STC-1000 netjes wilt inbouwen, dan komen er kosten bij. Dit is netjes (op het kroonsteentje linksonder na, een WAGO klem is beter):

stc-1000_3.jpg

^ Als jij dit plaatje "eng" en ingewikkeld vindt: Niet aan beginnen, het gaat hier wel om 230 Volt. Brandgevaar door o.a. slecht aangebrachte contacten. Ben je wel handig met elekriciteit? -> gewoon doen, leuk om zelluf te maken. 

Voorbeeld Inbird: https://nl.aliexpress.com/item/1005001889350589.html?spm=a2g0z.12010612.8148356.3.17637f5fJMuMKi

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

@donaldk PID is niet met uitgang 12V  of 12V-72V (bovendien is dit DC)  Dat zijn de keuzemogelijkheden voor de ingang, de voeding van de module. De uitgang is een relais (een aan/uit contact) waar je naar keuze een ac of dc voeding kan aanhangen, alleen het schakelvermogen voor licht inductieve of resistieve belastingen

voor wisselspanning 250v wordt gegeven (dit noemt AC-1) en is maximum 10 Ampere (voor lagere AC spanningen zal dit ook maar 10 ampere zijn, de stroom is bepalend voor de contacten) ,  voor DC is dit meestal nog minder (bv bij 12V <10A) contacten branden dan sneller door.

De stroom is niet bv 100W dat is je geleverd vermogen, de stroom is  U/R  bij 10 (33ohm/m )meter is dit  +/- 0.7 ampere of geleverd vermogen is 0.7x230  = 161 watt.  De spanning in Europa is 230V (vroeger 220V), maar gaat eerder naar 240V door de vele zonnepaneelhouders. Normaal staan er bij die kabels ook specificaties wat je erdoor mag jagen. 

@RobOIk had deze middag even snel gekeken, en vond de opzet wel mooi. Het aansluitsnoer is inderdaad wel een stevige fout en geeft een totaal vals veiligheidsgevoel. Maar is dit van de maker of van iemand die dit op dit  kant en klare bakje een aansluitsnoer zonder aarding heeft gebruikt ?.  De zelftappers ?, boutjes met veerring zou inderdaad beter zijn maar elk projectje is altijd voor verbetering vatbaar.

6 uren geleden, redzebra zei:

@donaldk PID is niet met uitgang 12V  of 12V-72V (bovendien is dit DC)  Dat zijn de keuzemogelijkheden voor de ingang, de voeding van de module. De uitgang is een relais (een aan/uit contact) waar je naar keuze een ac of dc voeding kan aanhangen, alleen het schakelvermogen voor licht inductieve of resistieve belastingen

voor wisselspanning 250v wordt gegeven (dit noemt AC-1) en is maximum 10 Ampere (voor lagere AC spanningen zal dit ook maar 10 ampere zijn, de stroom is bepalend voor de contacten) ,  voor DC is dit meestal nog minder (bv bij 12V <10A) contacten branden dan sneller door.

De stroom is niet bv 100W dat is je geleverd vermogen, de stroom is  U/R  bij 10 (33ohm/m )meter is dit  +/- 0.7 ampere of geleverd vermogen is 0.7x230  = 161 watt.  De spanning in Europa is 230V (vroeger 220V), maar gaat eerder naar 240V door de vele zonnepaneelhouders. Normaal staan er bij die kabels ook specificaties wat je erdoor mag jagen. 

Zo even goed lezen, maar ik vroeg er al naar en toen schreef Rob dat deze stroom voedt, met een aan-uit schakelaar=relais, niet enkel een 0/12V schakel signaal naar relais. Okay, links recht contact belasting is bij AC de helft van DC neem ik aan. Bij gelijk vermogen en lagere spanning neemt de stroom toe dus heb je bij 12V dikkere kabels en circuitpaden nodig.

Ouch inkbird is 37 euro.

Edited by donaldk

Home of the Turbo.

Even de beschrijving van de stsc 1000 doorgenomen. Inkomende voeding en sensor aansluiting is duidelijk. Naar moet je de warmtemat/kabel nou met vier draden aansluiten twee voor lage cut off en twee voor hoge cut off?

Home of the Turbo.

@donaldk, ik heb je kabel even opgezocht, dat is die van Ali ? 

"Het product kan weerstaan de power van power: 25 W/M"

je zoekt nu X meter waarbij bij 230V de 25W/M niet overschreden wordt,  dus 230V*230V/ (X*33ohm) = X*25Watt of x = +/- 8 meter.

Bij deze kabel moet je dus minimum 8m gebruiken bij 230Volt en neem best maar 20% marge.

De kant en klare inkbird  heeft die een echt CE merk ?, Normaal is het verboden in België stopcontacten te voorzien met aarding waarbij de aarding niet aangesloten is en met reden, ik vermoed dat dit hetzelfde is in Nederland.

edit: op de foto's zie ik toch randaarding, waarschijnlijk op de stekker ook, het zal dus wel in orde zijn.