Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

tomaat wisselteelt of extra bemesting grond

Claudy

Recommended Posts

hallo,

Ik kweek al jaren tomaten, deels in de kas en grotendeels buiten. IK plant de tomaten op dezelfde plek, omdat dit een mooi groot zonnig stuk is met beschutting van de kas ernaast. Afgelopen jaar een zeer slecht jaar gehad. Aardappelziekte o.a , maar ook vooral veel armetierige gele planten. Deze waren sterk en goed afgehard voordat ze in de grond gepland werden.

NU kan het zijn door: 3e jaar zelfde plek , een te zure grond (te laat kalk gestrooid) of te scherpe bemesting bij het plantgat: tomatenmest + epsonzout+ compost+ lavameel.

Ik geef mijn tomaten regelmatig speciale tomatenvoeding, maar doe weinig met de grond verder. Wel bloemen tussen de planten o.a. afrikaantjes en calendula

Nu heb ik weer zure grond, ondanks kalk strooien. Ik heb nu de grond omgewoeld om deze meer luchtig te maken..hoorde van iemand van de Welkoop dat dicht geslagen grond meer kans geeft op mos en verzuring.

IK kan nu oude paardenmest (dacht extra basisch) en oude koeienmest krijgen van circa 1 jaar oud. IK dacht goed erdoor heen werken (niet spitten) en kijken wat er gebeurd en over 2 maand de tomaten erin.

Graag jullie mening

Groetjes Claudia

Heb je misschien geen last van "kurkwortel" door lang achtereen tomaten te telen op hetzelfde stuk grond?   Dit los van nog wat andere mogelijke ziektes. Kurkwortel - Beeldenbank - Groen Kennisnet wiki

Oplossing kan zijn om te gaan voor tomaten die ge-ent zijn op een resistente onderstam.   Andere oplossingen zijn het stevig afgraven van de grond en deze vervangen, of het telen in potten van 10 tot 20 liter (half ingegraven of geheel bovengronds).