Ga naar inhoud

Loof van asperge uittrekken/afknippen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe doen jullie dat nou:

Over asperges lees ik twee dingen:aan t eind van het seizoen op 10 cm afknippen (en loof verbranden),of aan de grond afknippen, of aan t eind van het seizoen oude stengels uittrekken?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zodra de stelen stevig genoeg zijn, haal ik het meeste dekgrond al weg (ergens in aug) na wat nachtvorst en als het groen geheel vergeeld is trek ik de hele stelen er met een kleine draai zo eruit. In de meeste gevallen (soms breekt er één af), blijft er op deze manier niks achter wat eventueel kan rotten of ongedierte kan aantrekken.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Het kan in principe allemaal Jet, ik kies voor trekken, maar anders zou ik zoals Bor schrijft onder het maaiveld afsnijden, boven het maaiveld kunnen in de holle stengels insecten zoals de aspergekever overwinteren en die wil je volgend jaar zo min mogelijk op je tuin hebben.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Daarom doe ik dat zo als Koert beschijft tegen aspergekever-insecten en schimmel.

Uittrekken heb ik vorig jaar geprobeerd, had toch serieus gevrozen, maar kreeg ze niet eruit getrokken.

Had bang de klauw mee te trekken, daarom dit jaar afgeknipt onder het maaiveld.

Aspergeboeren die frezen in voorjaar net boven de klauwen alle resten kapot en mee onder de grond.

Volgend jaar in de verhoogde aspergebak gaat het moeilijker zijn want daar blijft het substraat inliggen.

Weet nog niet wat en hoe ik dat ga oplossen.

Geplaatst:

Mooi, dank voor jullie antwoorden. Omdat ik ieder jaar een tijdlang de aspergekever afvang ( wat trouwens best heel aardig gaat, dit jaar zo goed gedaan dat ik nauwelijks larven en bladsterfte had) dacht ik al dat ik iets fout deed. Als het beter weer wordt ga ik de resten die ik altijd 10 cm boven de grond liet afknippen/uittrekken.

En wat denken jullie dan van de jonge aspergeplanten..dit jaar geplant? Zoals Jooze zegt niet afknippen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb zelf groene asperge (15 jaar) ieder jaar knip ik ze net boven de grond af. Het afgeknipte leg ik op het asperge- bed voor winterbescherming. In het voorjaar eraf halen en je krijgt gewoon weer asperge om van te smullen.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Geplaatst:
Ik heb zelf groene asperge (15 jaar) ieder jaar knip ik ze net boven de grond af. Het afgeknipte leg ik op het asperge- bed voor winterbescherming. In het voorjaar eraf halen en je krijgt gewoon weer asperge om van te smullen.

Strange, er wordt net aangeraden het oude loof te verbranden of wegvoeren en zeker niet te gebruiken op composthoop.

Dus het op het aspergebed laten liggen is slechste keuze me dunkt.

Geplaatst:

Heb daar geen last van ieder jaar komt de asperge gewoon op. Wanneer de aspergekever erop zit probeer ik deze eraf te halen bij een plaag wordt ze gespoten met SPROEIZIT het werkt al 15 jaar uitstekend.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

• 4 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...