huppelpaard Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Hoi Alemaal, Vorig jaar had ik enorm veel last van luizen waardoor de vruchten aangetast werden van mijn kersenboompje. en daar bleef het niet bij ze zaten ook in meerdere fruitstruiken en planten. ik had afrikaantjes en wat bloemen in potjes staan om lieveheersbeestjes aan te trekken alleen was het niet afdoende om de luizen te verbannen na wat informatie gezocht te hebben ben ik begonnen met het natspuiten en met luizenspray aan de gang gegaan. echter was het voor de kersenboom al te laat want de vruchten waren al aangetast. mijn vraag: Kan ik ook voorkomen dat de luizen in mijn kersenboom komen? bijvoorbeeld preventief behandelen? het is een dwerg kersenboom die maximaal 2 meter word Deze maand moet ik de boom ook snoeien zoals je ziet groeit er een wilde zijtak moet ik deze laten zitten? en welke takken snoei ik eigenlijk? alvast bedankt voor jullie reacties Quote
RobO Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 vraagje: welke schade hadden je kersen? verder helpt denk ik dat boompje zo gezond mogelijk te houden, compost, niet te droog/nat, niet mesten luis is af te weren met allerlei kruidenplanten als buur klik of besproeien met een gier maar dat riekt nogal of de buurtkids vragen lvhb te vangen kers liever snoeien als de groei er flink inzit om loodglans te voorkomen, vlak na de oogst bijvoorbeeld voor snoeiadvies is het handig om de hele boom te zien (en even te wachten op de snoeikenners....kom er maar in Yuras, Weknow, Windidw....😄) Quote
huppelpaard Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Geplaatst: 7 april 2021 Bedankt voor je antwoord. Ik zal ook een insectenhotel maken voor de lieveheersbeestjes en wat knoflooktenen in de grond doen of bij de boom hangen. Als ik het goed begrijp bestaat er alleen maar iets als kruidige/sterk ruikende dingen om ze weg te houden en als ze er toch zijn dan... water afspuiten / behandelen met een goedje (biologisch verantwoord) Hoe de kersen eruit zagen? ze zagen er gelig /uitgedroogd uit ook de bladeren waren helemaal ingekrompen en was 1 plakkerig zooitje geworden nogmaals een foto van de hele boom -) Quote
acpronk Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Salie en knoflook werken niet, sterker nog, in mijn salie zaten ook bladluizen... Maar dat was wel onder de pruimenboom.En zoals jouw kersenboom eruit ziet, gaat die niet na 2 meter stoppen met groeien. 3 meter moet denk ik wel lukken. Welke onderstam heb je? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
huppelpaard Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Geplaatst: 7 april 2021 (aangepast) ik ben het kaartje kwijt maar zou dat eventueel nog wel ergens kunnen nakijken. als ik de top afknip dan word hij toch ook niet hoger meer of denk ik nou te makkelijk? @acpronk Salie en knoflook werken niet. oke dus verloren tijd om dat ook te proberen dus.... las er toevallig iets over op internet vandaar het proberen waard dacht ik 7 april 2021 aangepast door huppelpaard Quote
acpronk Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Ik denk dat je te makkelijk denkt, maar ik heb daar geen ervaring mee.Wel weet ik van een den, als die zijn top verliest, dan zal een andere tak die functie overnemen. Ik denk dat er bij een kers dan meerdere takken omhoog gaan groeien.Maar laat eerst de kenners antwoorden voordat je de top eruit knipt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Hoe oud is het boompje? Ziet er nog jong uit. Eerste twee jaar, zo ie zo vruchten zelf weghalen, zodat de boom zijn energie gebruikt om goed te wortelen, en goede groei te krijgen. Daar wordt die gezonder van, en gezonde bomen hebber minder last van insecten. Te veel bemesten/stikstof zorgt voor een te snelle groei, waardoor luizen aangetrokken worden. Ze ruiken alsware de nieuwe stikstofgroei. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 14 minuten geleden, huppelpaard zei: als ik de top afknip dan word hij toch ook niet hoger meer of denk ik nou te makkelijk? Alle bomen kan je de top vanuit knippen, dan zal er vanzelf een andere meest rechtopgaande tak de functie overnemen. Bij apelbomen zie je dat ook veel, alle waterloten die recht omhoog gaan, om te proberen een nieuwe top te maken. Maar dat wil je niet, vanwege dat de appels te hoog hangen om te plukken, en het lage gedeelte weer overschaduwen. Vandaar elk jaar snoeien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
huppelpaard Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Geplaatst: 7 april 2021 mijn boompje is inderdaad jong het 2e jaar is ingegaan. als mijn boompje eenmaal vorm heeft gekregen dan elke keer terug snoeien naar dezelfde vorm elk jaar zo bedoel je toch @rorror Quote
tielse flipje Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Lijmband om het stammetje helpt tegen de mieren. De mieren houden de bladluizen om ze te "melken" en de mieren beschermen de luizen. Etiket van de kers zou wel helpen. Quote
weknow Geplaatst: 7 april 2021 Geplaatst: 7 april 2021 Voor een luizenprobleem in een kers moet je echt je best doen. Ik heb het nooit gezien (nergens!) en ook nooit gehad. Wel bij appels of pruimen kan een luizenplaag voorkomen, maar van in een kersenboom kijk ik echt op. Ik vraag me af of je probleem niet eerder de kersenvlieg is???? Want wat je van aantasting van je vruchten beschrijft doet me daar aan denken. Als er luizen in je kersenboom massaal zitten, dan doe je echt iets heel fout. Bovendien eten luizen helemaal niet van het fruit. Ze halen sappen uit de twijgen en knoppen en bladeren waardoor misvormingen ontstaan en kunnen ook virussen of schimmels meenemen van elders en daarmee je boom infecteren. Dus aangetaste kersen komen niet van luizen. Een paar luizen is normaal en geen probleem...aangezien als je niet ingrijpt en je hebt een wat natuurlijke tuin de bestrijders snel vanzelf zullen komen. Alles wat je spuit, ook huismiddeltjes, doen dan meer kwaad dan goed. - 99% kans dat je fout dan is: Je boom te veel verwennen, willen mesten en stimuleren is dan zeer waarschijnlijk de fout. Daardoor groeit ze te hard, is de structuur te week en op zo een zwakke plofplant komen de luizen eerst af. Voor de rest kunnen allerlei hier genoemde helpertjes (ik mis daarbij nog het creeren van een gevarieerde omgeving vol bloemen en planten waar helpbeestjes (gaasvliegen, sluipwespen, lvhbjes en oorwormen en mezen) zich thuisvoelen en vanzelf komen in een natuurlijke omgeving et het soort wilde planten die je ook in bermen vindt. (Deze geen insectenmengsel van de Aldi of Boerenbond waar vooral exoten inzitten die alleen maar interessant zijn soms voor wat honingbijen). 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 8 april 2021 Geplaatst: 8 april 2021 De toppen van mijn kersenbomen zitten regelmatig vol met luis... De jongere boompjes die er nu 2 (of al weer 3?) jaar staan, maar ook de grotere met al een flinke stam. Maar niet bij de vruchten nee. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Wims Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Ik had ook een 2 jarig halfstam kersenboompje, De bast ging vorig jaar al "scheuren" en hij leek al ziek. Dit jaar ook vol met luis, alles geprobeerd maar op het eind al het blad bruin en dood. Ik heb hem maar gerooid en zet in october een nieuwe. Quote
rorror Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 4 uren geleden, Wims zei: De bast ging vorig jaar al "scheuren" Vaak aan de kant waar de zon opstaat. Als je dat wilt voorkomen bij jonge boompjes s, kan je de bast wit kalken. Is wel een aanrader, zeker tijdens hittegolven. En zwake bomen en planten, zijn vatbaarder voor ziektes. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.