BrunoDeRoeck Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 Hallo hier Bruno. wij hebben twee jaar geleden twee leibomen aangeplant in onze tuin. Red Robin Photinia Serrulata. Het probleem is dat de bladeren door iets worden beschadigd . Je ziet verschillende bladeren met uitgevreten randen. Ook merken wij een soort van wantsen aan. Bij het planten heb ik bodemverbeteraar aangebracht . Ik geef ze regelmatig water bij. Ze staan nu volop in bloei . Doch merk je dat ze weinig nieuwe bladeren maken . Wat kan ik eventueel doen om ze gezond te krijgen . Mvg Bruno &Karine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 Het is Photinia fraseri 'Red Robin'... Hapjes uit de randen van de bladeren is zeer waarschijnlijk vraat van de taxuskever. Zitten in heel West Europa en zijn lastig te bestrijden. De larven van de taxuskever kun je bestrijden met aaltjes. Als je googelt kun je daar genoeg over vinden. Dat de planten weinig blad hebben ligt zeer waarschijnlijk aan de bladvlekkenziekte Entomosporium mespili. Is een algemeen voorkomende ziekte bij Photinia 'Red Robin' Het begint met donker rood-paarse vlekken op het blad die zich geleidelijk uitbreiden. Bij een flinke aantasting valt er redelijk wat blad van de plant. Belangrijk is om al het afgevallen blad goed op te ruimen en als je de plant water geeft dan vermijden om het blad nat te maken en aan de voet van de plant water te geven. Eventueel kun je spuiten met een schimmelwerend middel (bladvlekken worden in de regel veroorzaakt door onzichtbare schimmels) maar ik weet niet wat er voor de gewone consument allemaal beschikbaar is en de effectiviteit van de beschikbare middelen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BrunoDeRoeck Posted May 13, 2021 Author Share Posted May 13, 2021 Dank je voor je snelle reactie. We gaan eens op zoek naar een middel om die bladvlekkenziekte aan te pakken . En de aaltjes in de grond. Mvg Bruno&Karine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts