berend78 Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 (aangepast) Dag allemaal mijn eerste vraag is de mist in gegaan, Luc eerst bedankt voor je hulp want ik had een vraag over het opkweken van sla plantjes: Ik heb een bak en daar in een laagje hydro korrels met een laagje ent grond. Ik dacht als je wat doet moet je het goed doen maar het schiet de grond uit en het is meer steel dan blad.Nou heb ik de grond vervangen door gewone tuingrond maar het is allemaal weer steel. Ik heb er een foto bij gedaan, de bak staat voor de pui en steeds de zelfde temparatuur.Wat gaat hier fout ? bedankt voor de hulp Berend 16 december 2011 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Hoe warm is het daar? Sla houdt van wat koelere temperaturen, en laat zich binnen vaak lastig opkweken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Het ziet er naar uit dat de plantjes ook te weinig licht krijgen. Samen met de factoren die Jorieke al noemde zorgt dat voor het fileereffect dat je nu ziet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 3x is scheepsrecht...als je nog zaadjes hebt....zaaien in gewone grond (of potgrond vermengd met zand) en overdag buiten zetten met een glasplaatje erover en zolang het 's nachts niet gaat vriezen, buiten laten staan. Gaat het dan wel goed, weet je waar het aan gelegen heeft.... (waarschijnlijk de temp in combi met te weinig licht) Quote
Kamilla Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Op de meeste slazaadzakjes staat vermeld dat de kiemtemperatuur 15 graden moet zijn. Ook al heb je kweekgoed bij het raam staan, is het licht van boven toch nog te weinig. Vandaar die lange stelen en ook de erg lichtgroene tot gele blaadjes. Als ik binnenshuis iets zaai, dan gaat het na opkomst in het kweekbakje met transparante bovenkap overdag naar buiten. Bij licht van boven hoeven ze zich niet zo uit te rekken. Quote
Bit Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 idd. Maar dan moet je weer in de gaten houden dat de dagtemperatuur ( buiten ) niet TE veel kouder is dan de temp binnen. Nacht hoog , overdag koud is niet goed. Een vrij onmogelijke zaak misschien in december ? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Sla zaaien in december... tja Gewoon nog even wachten en het buiten doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kamilla Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Mijn vader zaait sla in november in de volle grond en kijkt er verder niet naar om. In het voorjaar als wij zitten te priegelen met turfpotjes, eet hij al verse sla uit de tuin. Het voorkweken wat in het voorjaar gebruikelijk is, moeten we misschien niet proberen in het begin van de winter. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Maar van de week komt de temperatuur weer boven de 10 graden, misschien heeft de sla nog een kans, ik moet zeggen ik heb nog 2 kropjes in de kk staan en die doen het best. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Ja, maar dat zijn al kropjes. Die zaai je aan het einde van de zomer/in de herfst, en dan zijn ze groot genoeg om koudere dagen te overleven. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Oké Jorieke, moet ook nog veel leren. bedankt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2011 Geplaatst: 16 december 2011 Hé, wie niet? Ik leer elke dag wel weer wat op dit forum Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 volgens mij moeten je sla plantjes dringend onder de zonnebank Maar even zonder gekheid. Het is al gezegd. De temperatuur licht verhouding klopt niet. De warmte die jij aanbiedt aan je sla daar hoort meer licht bij en de sla weet dat. De natuur laat zich niet zo snel bedotten. Er is een soort van sluis zaden "mei koningin" Die je in januari/februari al kan zaaien bij een minimale temperatuur van 5 graden. Das de eerste gewone kropsla zover ik weet. Maar wellicht kennen mede forummers er nog een paar. Voor de wintertijd zaaien de meeste tuinders sla die tegen lagen temperaturen kunnen. Denk hierbij aan spinazie, veldsla, rucola en wederom de meikoningin onder glas. Overigens kunnen kleine kiemplantjes sla wel degelijk tegen vorst. Ze groeien alleen op dat moment niet verder. Bij volgroeide kroppen wordt het blad aangetast door de vorst en kan je er niet veel meer mee. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.