Ga naar inhoud

Sla gezaaid: wat gaat hier fout?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dag allemaal mijn eerste vraag is de mist in gegaan, Luc eerst bedankt voor je hulp want ik had een vraag over het opkweken van sla plantjes:

Ik heb een bak en daar in een laagje hydro korrels met een laagje ent grond. Ik dacht als je wat doet moet je het goed doen maar het schiet de grond uit en het is meer steel dan blad.

Nou heb ik de grond vervangen door gewone tuingrond maar het is allemaal weer steel. Ik heb er een foto bij gedaan, de bak staat voor de pui en steeds de zelfde temparatuur.Wat gaat hier fout ?

bedankt voor de hulp Berend

2_591113e234bf7aae7cd0683453e9b4f9.jpg

2_e0ace71254e3dc328ef724490b884b01.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Het ziet er naar uit dat de plantjes ook te weinig licht krijgen. Samen met de factoren die Jorieke al noemde zorgt dat voor het fileereffect dat je nu ziet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

3x is scheepsrecht...

als je nog zaadjes hebt....

zaaien in gewone grond (of potgrond vermengd met zand) en overdag buiten zetten met een glasplaatje erover en zolang het 's nachts niet gaat vriezen, buiten laten staan.

Gaat het dan wel goed, weet je waar het aan gelegen heeft....

(waarschijnlijk de temp in combi met te weinig licht)

Geplaatst:

Op de meeste slazaadzakjes staat vermeld dat de kiemtemperatuur 15 graden moet zijn. Ook al heb je kweekgoed bij het raam staan, is het licht van boven toch nog te weinig. Vandaar die lange stelen en ook de erg lichtgroene tot gele blaadjes. Als ik binnenshuis iets zaai, dan gaat het na opkomst in het kweekbakje met transparante bovenkap overdag naar buiten. Bij licht van boven hoeven ze zich niet zo uit te rekken.

Geplaatst:

idd. Maar dan moet je weer in de gaten houden dat de dagtemperatuur ( buiten ) niet TE veel kouder is dan de temp binnen. Nacht hoog , overdag koud is niet goed. Een vrij onmogelijke zaak misschien in december ?

Geplaatst:

Mijn vader zaait sla in november in de volle grond en kijkt er verder niet naar om. In het voorjaar als wij zitten te priegelen met turfpotjes, eet hij al verse sla uit de tuin. Het voorkweken wat in het voorjaar gebruikelijk is, moeten we misschien niet proberen in het begin van de winter.

Geplaatst:

volgens mij moeten je sla plantjes dringend onder de zonnebank

Maar even zonder gekheid. Het is al gezegd. De temperatuur licht verhouding klopt niet. De warmte die jij aanbiedt aan je sla daar hoort meer licht bij en de sla weet dat. De natuur laat zich niet zo snel bedotten. Er is een soort van sluis zaden "mei koningin" Die je in januari/februari al kan zaaien bij een minimale temperatuur van 5 graden. Das de eerste gewone kropsla zover ik weet. Maar wellicht kennen mede forummers er nog een paar.

Voor de wintertijd zaaien de meeste tuinders sla die tegen lagen temperaturen kunnen. Denk hierbij aan spinazie, veldsla, rucola en wederom de meikoningin onder glas. Overigens kunnen kleine kiemplantjes sla wel degelijk tegen vorst. Ze groeien alleen op dat moment niet verder. Bij volgroeide kroppen wordt het blad aangetast door de vorst en kan je er niet veel meer mee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...