alaindeclippel Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 Wanneer mag ik mijn moestuin (voor groente) gaan bemesten? Wat heeft de voorkeur: compost, korrels, echte mest? Hoeveel? Graag reactie, met dank! Quote
Jooze Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 Ook hier zoek vooral rond op het forum Buiten dat het bemesen aan de grondsoort ligt, zijn ook de meningen verdeeld. Hoor mensen die zweren bij paardemest andere vinden het vreselijk om de hoeveelheid onkruid die erin zit. Vele gaan voor biologisch of compost.De een bemest in het voorjaar, de ander in het najaar. Zoek, zoek, zoek en kijk je ogen uit Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Bit Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 dat is wel een grote vraag ja. Waar niet zomaar een eenduidig antwoord op te geven valt. Bemesten op welke grond idd, maar ook vooral: bemesten met welk doel ? Wat ga je erop zetten ? Er zijn dingen die helemaal niet van veel mest houden of juist weer wel , en alle gradaties en vormen daarvan. In iedere geval NU mesten is wat onzinnig, omdat er niks groeit, er niets opgenomen wordt en dus alles wegspoelt / uitspoelt richting grondwater of opervlaktewater.Nu de structuur van de grond verbeteren is weer een ander verhaal, maar dat vroeg je niet en bedoel je misschien niet ? De vraag is dus wat al te algemeen. Misschien kan je hem verduidelijken ? Quote
Nicolette Geplaatst: 18 december 2011 Geplaatst: 18 december 2011 bit dat uitspoelen klopt misschien voor zandgronden maar voor klei is het wel degelijk goed om nu de mest in te werken. En dan heb ik het over compost of mest. Quote
Bit Geplaatst: 19 december 2011 Geplaatst: 19 december 2011 En met welk doel ? Om te mesten of ter verbetering van de de grondstructuur ( beide dingen hangen natuurlijk samen ja ) Maar mest ter voeding lijkt me nu wat onzinnig, gewoonweg omdat er nu niets te voeden valt. Bij langzaam vrijkomende voedingsstoffen heb je ook bodemleven nodig in de bovenste 10-20 cm om de stoffen te laten vrijkomen, en dat bodemleven staat gewoonweg vrijwel stilNatuurlijk is het aanbrengen van oude koemest, compost etc etc nu heel goed mogelijk. Maar echt mesten om te voeden ? Quote
Nicolette Geplaatst: 19 december 2011 Geplaatst: 19 december 2011 Door de mest en compost in de herfst te verspreiden krijgen de wormen de gelegenheid het er doorheen te werken. Er is ontzettend veel bodemleven aktief ja ook in de winter. Ik werk met verhoogde bakken en spit niet maar bewerk de grond wel. Door de grond nu te voeden kan het bodemleven op tijd zijn evenwicht weer herkrijgen. Dit in tegenstelling als je dat gaat doen vlak voor het zaaien of planten. Spitten is niet zo goed voor de grond als mensen denken. Overigens behoudt klei voedingstoffen goed vast en spoelt het niet zo snel uit als zand. De mest en compost blijven het hele teel seizoen aktief. En de wortelen, uien etc doen het prima op het stukje waar vorig jaar bemest is. Daar zit zelfs dan nog genoeg voeding in. Daar hoeft alleen maar een beetje patent kali bij. Klei grond heeft wel altijd behoefte aan kalk. De grond regelmatig van organisch materiaal voorzien geeft een goede structuur en mooie losse voedzame grond. En ik wordt elke keer weer beloond met een overvloedige oogst Quote
Koert Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 ik doe het ook precies als Nicolette, de grond eerst goed los woelen en daarna bemesting er over, wat ik voor handen heb; eigen compost, champost van de vereniging of het liefst stalmest van schoonvader! Het bodemleven doet de rest! Quote Even a broken clock is right twice a day
alaindeclippel Geplaatst: 28 december 2011 Auteur Geplaatst: 28 december 2011 Bedankt voor jullie antwoorden! Sorry voor de laattijdige reactie maar dit door internetprobs...Als beginnend moestuinierder hou ik het bij de reguliere groenten en een beperkte kruidentuin. Ik versta nu dat compost momenteel zeker geen slechte zaak is. Dien ik dan voor het zaaien-planten nog eens mest aan te brengen? Gebruik ik hiervoor dan best korrels, paardemest, koeiemest, ... Ik heb ergens gelezen dat een oververzadiging aan mest-compost ook geen goede zaak is...Misschien is nu mijn vraag duidelijker Quote
Jorg Geplaatst: 28 december 2011 Geplaatst: 28 december 2011 Overdaad schaadt inderdaad Alain. Mest / compost werk je bij voorkeur ruim van te voren onder, ik doe dat zelf in het najaar. Niet elk gewas heeft de zelfde hoeveelheid compost/mest nodig. Zo hebben kolen veel nodig en moet je bij wortels wat voorzichtiger zijn. Als je zoekt op internet zal je op veel sites geen hoeveelheden tegen komen maar alleen de woorden "veel", "matig" en "weinig". Ik doe het zelf altijd een beetje op gevoel. Als planten eenmaal aangeslagen of uitgegroeid zijn kun je ze nog wel wat bijmesten. Zoals bijvoorbeeld bij tomaten en kool (maar ook weer niet bij alle groente, prei / ui mest je niet bij tijdens het seizoen). Je mag bijvoorbeeld wat kunstmest of gedroogde mest heel licht onder werken. Beter is vloeibare mest en ook een mulche laag behoort tot de mogelijkheden. Welke mest je gebruikt hangt ook weer af van het gewas. Kippenmestkorrels bevatten wat meer stikstof. Koemest en paardenmest zijn wat algemenere en veel toegepaste meststoffen en dus ook prima te gebruiken. Paarden mest verdient dan weer de voorkeur boven koemestkorrels omdat paardenmest iets meer bijdraagt aan de bodemstructuur. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.