Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat onze tuin nog helemaal goed gemaakt moet worden wil ik met kruiden beginnen in bakken en/of teilen. Ik heb wel wat boeken maar die zitten door het verhuizen nog in dozen. Wie kan mij het één en ander vertellen?

Wanneer kan ik het beste beginnen?

Wat voor potgrond hebben wij nodig?

De kruiden moeten wij nog even uitzoeken.

Kortom vertel mij alles wat wij moeten weten.

Bedankt!

Geplaatst:

Als je alles buiten wilt doen zou ik niet voor eind maart beginnen.

Kruiden die je gaat zaaien kan je eventueel eerder zaaien, sommige kruiden zoals peterselie, selderij hebben een lange kiemduur. Ook kan je gemakkelijk kruidenplantjes kopen op de markt en die meteen in grotere potten zetten, dat heb ik ook wel veel gedaan. Basilicum kan je beter binnen zaaien en niet voor mei buiten zetten. Zelf heb ik wel eens een mooie nog niet hoog uitgegroeide basilicum bij de bio-super gekocht en de plantjes voorzichtig uit elkaar gehaald en heel diep uitgeplant..van dat ene plantje had ik 15 kleine plantjes waar ik de hele zomer veel basilicum van had.

Ook bij buren en vrienden stekjes regelen, of een stukje plant zoals je van bieslook heel simpel kan scheuren is altijd een goed idee.

Dat kan ook gemakkelijk met b.v. munt en citroenmelisse.

Maak alvast je potten en teilen klaar in de winter..gaten onderin en stenen..zorg voor goede voedzame grond..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En overweeg goed voordat je munt eventueel eens in de tuin vrijlaat. Die wandelt door heel je tuin - blijft niet graag op een plek.

Wat Jet zegt: bedenk welke kruiden je graag wilt. Ga een beetje googelen en hier vragen als je er niet uit komt. En dan aan de slag...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Wat is goede voedzame grond?

Ik wil ook eerst veel informatie voor dat wij beginnen. Daar lijkt het mij nu goed de tijd voor. Zodat wij straks goed van start kunnen.

Ik heb al wel een paar plekken in de buurt waar wij stekjes uit de tuin mogen hebben. Dus dat is wel mooi.

Geplaatst:

Ik doedat wel ja, zeker als ze nog niet erg zijn uitgegroeid. Bij de basilicum en peterselie zijn het vaak meer dan 10 plantjes..een beetje voorzichtig dat wel, maar dan heb je ook wat!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nog een keer offtopic sorry....

We hebben geen zolder, we wonen echt klein, en de vensterbank biedt geen ruimte voor potten. Het is een mini bungalow , voor 2 pers te doen maar soms zijn de kinderen er ook dan is het te vol eigenlijk.

groetjes Sandra

Geplaatst:

Als je een beetje handig bent in knopen(macrame) kun je een paar van deze ophangen bij het keukenraam:

(je ziet ze ook nog wel eens liggen bij de kringloopwinkel)

977_19517216e7ad6a80420e8d28aa501e1f.jpg

Geplaatst:

Als je met kruiden aan de slag gaat weet je graag eerst de habitat van je kruid. Ph van de grond die je kruid wil, licht, zon, shaduw, half-schaduw, voeding, enz.

Zo hebben zuiderse kruiden vaak liever een alkalsiche bodem (lees kalkrijk) die vooral goed doorlaatbaar is. Andere, die ik eerder als condimentaire groente aanzie (peterselie e.d.) hebben dan liever weer een rijke bodem en gedijen ook op neutrale tot zuurdere grond enz.

M.a.w. kruiden, is een rekbaar begrip maar de habitat van de plant is wel zo belangrijk. Een te rijk gevoede rozemarijn sterf eerder af dan een voedselarme, gek maar zo is het wel. Anderzijds is het lastig prei groeien op een arme bodem. Tenzij je oerprei zet misschien...

Een ander voorbeeld uit het mediterrane gamma: basilicum heeft graag een rijkere grond maar houdt niet van natte voetjes, wintertijm (en ik zet het voorvoegsel "winter" echt niet zomaar) heeft dan weer liefst schrale kalkhoudende grond.

Tijm, salie, lavendel zijn planten die wel tot 3x zo snel en zo groot groeien als je ze op een "bute" zet op met rijnzand vermengde arme grond. Allemaal zijn ze echte "xeriscaping" planten.

Er zijn er nog, maar alle drie uit het voorbeeld zijn slechte "verouderaars", dat heet dat ze graag ten gepaste tijde bij de kapper gaan en dus een groeistimulans vragen. M.a.w.snoeien doet groeien.

Het kan paradoxaal lijken maar vele mediterrane kruiden verliezen aroma als ze te rijk staan. Rozemarijn krijg je in een wip kapot door zowel overbewatering als overvoeding bijvoorbeeld.

Geen paniek als je denkt dat je grond te zus of te zo is, het kan verholpen worden en veel planten kan je mits wat truukjes om de tuin leiden...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...