Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi Jorieke.

Ja, kort na de dood is het lichaam helemaal slap daarna lijkstijfheid en daarna met de inwerking van de enzymen wordt het zacht......afhangen/versterven geeft het vlees een zachtheid en smaak die het in de voorafgaande stadia niet heeft......Ik kook braad enz een kip na minimaal 12 uur op koele temp bewaard afgehangen dan geplukt enzo, daarna koelkast nog voor 2 dagen, daarna is het vlees prima. Je kunt een kip ook meteen na de slacht plukken en leeghalen en dan gewoon in de koelkast 3 dagen wegleggen, daarna is hij goed bestorven en kun je verder verwerken ook invriezen natuurlijk.

Dat ik ze s'morgens pas verwerk is omdat ik tegen de avond geen kracht meer heb om dit te doen en meestal al misselijk ben van mijn meds, geen zin in een kip leeg te halen dan..

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Hi Yola, schapen zijn redelijk rustig als ze geslacht worden vreemd genoeg dit in tegenstelling vaak tot geiten.......

Ik heb er een tijdje over gedacht om hier vleesschapen bij te zetten maar ik moet zeggen dat hoe ouder ik wordt hoe meer problemen heb met het doden van dieren, ik laat het slachten van de hanen ook over aan mijn partner, ik kan het wel maar ik haat het en hem maakt het niet uit.

Ik eet ook zeer beperkt vlees aangezien ik vind dat het getuigt van respect tegenover dieren om niet excessief onnodig grote hoeveelheden vlees naar binnen te werken maar slehts dat wat ik nodig heb.

Dus ik koop lamsvlees van de bioboeren uit de omgeving alsook een weinig rundvlees, varkensvlees en kip. Maar hier is het heel makkelijk om aan plaatselijk product te komen in tegenstelling tot nederland, ik haal bvb de melk bij de buurman die aan het einde van mijn oprijlaan woont bijna, terwijl de koeien nog gemolken worden wordt mijn kan volgemikt

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ook wij eten weinig vlees, wat we eten is zelf gelacht of door de slachter, varkens laat ik door de huisslachter slachten of ik breng ze weg naar de slachter 15 minuten rijden van hier.

Mijn voorkeur gaat uit naar huisslachting, voor het dier de minste stress.

Denk dat het heel belangrijk is om zo respectvol mogelijk met je dieren om te gaan, van het begin tot het einde.

Dan nu een vraag aan de kippenslachters onder ons, ikzelf vind de dreun voor het slachten vrij naar, iemand een andere methode voor?

Zag een filmpje waar iemand ze de halsslagader doorsnijdt en ze dan laat uitbloeden, het zag er heel rustig uit.

Geplaatst:

Op het kippenforum staat een manier van slachten van iemand waar ik niet achter kan staan.

Het gaf mij in ieder geval meer rust dat ik wist dat de mije dan ook geen voorstres of gewoon stres heeft gehad.

Met het slachten was ik nog geschrokken van lichamelijke reacties nog,wist wel dat ze zouden lopen als je ze los liet maar wist niet dat er nog zoveel zou bewegen,maarja weet ik weet voor de volgende keer.

De haan is schoongemaakt.

De kop heb ik gelijk weggegooid,die lag er nog en was me te persoonlijk dus gelijk in de zak gedaan.

Het hete water was een fanastische tip op plekken waar geen heet water gekomen merkte je goed verschil.

Toch tegen een hoop dingen wel aangelopen die ik de volgende beter voorbereid.

Ik moet op zoek naar bv een bijl en me messen laten slijpen want zoals de vrouw zei die me hielp tis mooie zware kip.

En het karkas en botten waren goed gebouwd.

Ind het geeft wel een stank af als je gaat snijden poehee maarja deur open gegooid gelukkig nu nog koud dus geen instekten en vliegen, moet ik nog iets op verzinnen voor de zomer.

Deel van het vlees ligt nog te rusten of hoe heet dat in de koelkast en morgen in de vriezer.

Oa de kipfilet en de soepresten.

De maag ed dus ingewanden deze keer ook niet gebruikt,is wel de bedoeling volgende keer.

Maar aangezien het de 1e keer en zeg maar iets van onvoorbereid omdat je nog niet mee heb gemaakt hoe het gaat zou dit wel erg lang geduurd hebben.

Het andere gedeelte hebben we gelijk gebraden en staat nu te pruttelen en ruikt heerlijk en gaan we morgen eten ,dan is me dochter er niet.

Was voor haar nu al een hele hapening dus eten gebeurt deze keer nog niet.

En moet ook niet van mij pas als ze er zelf klaar voor is.

Maar jeetje wat ziet dat vlees er prachtig uit zeg,wat eten wij dan een troep wat uit de winkels komt.

Al was en is het moeilijk en ff een knop om zetten ,dit is in herhaling vaatbaar.

En volgende hanen gaan dus ook zo verwerkt worden.

Mooie was ook dat ik altijd twijfelde of hanen en kippen te mager waren maar nu zag je dus duidelijk dat ze mooi van gewicht zijn.

Niet vet en zeker niet te mager.

Wat gaat dat bloed er trouwens slecht af van de lekbak en messen ed.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Oh, wij stoppen ze juist niet in een emmer (of ton), omdat ze dan zo flapperen en zichzelf helemaal onder het bloed smeren Maar het ophangen direct na het hakken werkt ook niet meer zo goed. Vanmorgen flapperde er 1 zo hoog dat ie van de haak viel, en al stuiterend over de grond ging

Even een beter haak-systeem verzinnen

Ik ben in ieder geval benieuwd wat je van de smaak (of beter nog: structuur) vindt! Houd ons op de hoogte.

Geplaatst:

Ook ik wil nog een betere voorbereiding verzinnen maar kom daar vast wel uit.

De haan vandaag gegeten,moet zeggen dat het me makkelijker afging als ik van te voren dacht.

Ik hield mezelf steeds voor dat de kip die ik normaal heeft een hel van een leven heeft gehad en deze een eerlijk leven.

Moet zeggen jeetje wat een vlees,veel beter van bot en vlees en smaak.

je ziet aan het bot dat het niet opgekweekt is maar een mooi steig eerlijk volgroeit bot is.

Zo ook het vlees en dat proef je,

Ik vrees nu niet meer een teveel aan hanen te krijgen bij de kuikens ,want die vinden hun weg wel.

Ben benieuwd hoe het soepvlees er van zal smaken die ligt in de vriezer te wachten maar gaat ook zeker gebruikt worden.

moet je nu maken

Geplaatst:

Ik ben blij dat het je mee gevallen is en de haan prima gesmaakt heeft. Een aantal mensen vinden de smaak niet lekker omdat ze gewend zijn aan de 6 weken smakeloze plofkip

Vanaf volgend jaar broeden we hier regelmatig eieren uit (broedbak), dit jaar helaas geen tijd omdat ik precies in de goede periode terug moet naar Nederland en mijn Amrocks laat ik niet broeden vanwege de zwaarte van de kippen (veel breuk) De kleintjes zijn niet erg broederig en de hoeveelheid die uitkomt bij de Serama's is meestal minder dan 30 % zowel natuur als broedbak, dus die blijven gewoon voor het leuke )

Ik hoop op den duur onze vleesbehoefte aan kippevlees geheel te kunnen dekken.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

nu heb ik nog nooit wild op maar mijn man en buurvrouw zeiden dat het een wild smaak had.

Jammer voor jouw dat er dit jaar niks van komt.maar wie weet volgend jaar.

Het zou inderdaad mooi zijn als we geen vlees meer hoeven kopen en onszelf ervan kunnen voorzien dan weten we in iedergeval weet wat we eten.

moet je nu maken

Geplaatst:

Wij wachten nog even totdat het eerste haantje volgroeid is..misschien pas op het tweede haantje, want de grootste is heel relaxed ( wel een schijterd)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

tegen het spartelen en rond flapperen kun je een slacht trechter gebruiken, bijvoorbeeld een grote pion die je onderste boven op hangt en waar je de kip in steekt zodat alleen zijn kop er aan de onderknt uitsteekt, met een teiltje er onder kun je dan rustig de halsslagaders of kop afsnijden en de kip laten leeg bloeden zonder dat het een bende hoeft te worden

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

even een schopje omhoog.

Ik heb nu een aantal kippen lopen die geen eieren meer leggen.

dus zou ze graag willen slachten maar nu lees ik overal dat je beter jonge kippen kan slachten.

ik heb geen idee hoe oud deze kippen zijn. de oudste hebben wij nu een jaar of 2 en bij die mensen waar ze vandaan komen zouden ze ook 2 jaar hebben gezeten. dus een jaar of 4 geschat

Is dit vlees dan nog wel te eten? en zo ja hoe maak je dit dan het beste klaar? Langere bereiding oid

Geplaatst:

dankje voor je reactie dan ga ik het van de week toch proberen denk ik als ik mijn messen goed geslepen krijg.

anders kan ik het altijd nog aan de hond geven ( al is dat niet zo'n kippenvlees fan)

of kippensoep van maken

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Zo, eergisteren een ram-lam geslacht, vandaag de eerste Meguez worstjes gegeten.

Recept:

- lamsvlees (+vet!)

- peper&zout

- gerookt paprikapoeder (pimenton)

- verse koriander + peterselie (plat & gewone)

- gemberpoeder

- kurkuma

- komijnpoeder

- ajuin

- look

Geplaatst:

Het is puur een centen kwestie om het kalf bij hun moeder weg te halen. Gebeurd bij de boerderij waar ik werk ook. Na een wek of vier a vijf gaan de stiertjes weg. Je mwrkt overigens wel het verschil tussen de bio koeien die wij hebben en de gangbare om ze zp maar even te noemen. Die bij ons zijn niet schuw en bang en zitten vol leven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...