Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dus een kip in 1x doden is geen onverdoofd slachten?

Wanneer je wilt stellen dat onverdoofd slachten per definitie slecht is, moet je wel alle vormen van onverdoofd slachten meenemen in je standpunt.

Ik neem een kip als voorbeeld omdat ik daar ervaring mee heb en het is een van de eigen dieren die vaak (zelf) wordt geslacht, iets waar dit topic over gaat.

Geplaatst:

Je doet nogal denigrerend, ik ga dan zeker niet de moeite doen weer een uitgebreid antwoord op te geven. In mijn berichten hier in het topic staat genoeg wat betreft de kippen.

Geplaatst:
Met een hamer voor de kop slaan als verdoving heb ik ook mijn bedenkingen bij eerlijk gezegd

Een pin door de kop schieten/slaan om zo direct te slachten oké, maar met een hamer een tik uit delen ter verdoving... weet niet of dat wel zo goed werkt....

je moet ze ook niet VOOR de kop slaan . een klap met de hamer werkt prima als verdoving hoor, ze gaan hier altijd in een keer gestrekt, werd vroeger heel veel gedaan bij thuis slachten, een grote houten voorhamer zoals willy al zij. die vind ik overigens niet handig, ik gebruik liever een handzaam mokertje ven 2,5 kilo

Geplaatst:

Hallo allemaal,

wij hebben op het moment waarschijnlijk 7 jonge hanen lopen. Vier grote en drie krieltjes. Vorig jaar hebben we al een 2 hanen geslacht, met behulp van een oudoom die in een ver verleden slager geweest is, de beste heer is inmiddels 96

Nu zullen wij rond de kerst opnieuw gaan slachten, sowieso de grote hanen al moeten we nog ebslissen of we er 1 houden.

Maar wat doen we in hemelsnaam met die krieltjes? Kun je daar nog een lekker gerechtje van maken? Ze wegen ongeveer 500 gram maar. Dus als iemand ervaring heeft met het slachten van krieltjes hoor ik het graag

gr Gijs

Geplaatst:

Wij slachten wel eens krielhaantjes, halen de huid (met veren) er af, en snijden de poten los. Die poten eten we zelf, de rest van het karkas en binnenkant gaat rauw naar de hond. Die is er gek op

Nou weet ik natuurlijk niet hoe klein jouw krieltjes zijn...? Die van ons zijn formaat (kleine) Wyandotte.

Geplaatst:

Maar wat doen we in hemelsnaam met die krieltjes? Kun je daar nog een lekker gerechtje van maken? Ze wegen ongeveer 500 gram maar. Dus als iemand ervaring heeft met het slachten van krieltjes hoor ik het graag

gr Gijs

En wat deden ze dan kort na de oorlog met de spreeuwen, merels, lijsters en zelfs mussen? Die werden gestroopt en gebakken. Veel prutswerk om te eten maar wel zeer lekker. Veel restaurants hadden spreeuwen op het menu staan als delicatesse.

Toen plotseling, mochten we geen vogels meer vangen, zogezegd omdat we ze uitmoordden maar in feite omdat ze vergiftigd waren.

Waar zijn de spreeuwen gebleven??

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bedankt voor de tips

Gaan we dan toch maar proberen, ze hebben in ieder geval spreeuwformaat

Geplaatst:

Vanochtend onze jonge krielhaan geslacht. Eerste keer, maar het ging zeer goed. 685g vlees na schoonmaken. Hij begon om 7 uur sóchtends nonstop kraaien en we wisten dat dit in een woonwijk gewoon niet kan. Volgens mij ziet hij bijna zo groot uit als die in de winkel. Hij was 4-5 maanden oud, dat is eigenlijk een beetje op de latere kant.

Leuke instructies met wat foto's: http://forum.fok.nl/topic/1541996

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Netjes hoor Estemy.

Heb je het gedaan zoals in je link was aangegeven?

Heb je de kop er dan in 1 beweging af?

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Eerlijk gezegt heeft mijn vriend het gedaan, maar inderdaad: nek was in een beweging gebroken. Ik denk dat het beste is als een man dat doet, want je moet wel streng genoeg zijn dat je dit heel snel en in een keer goed kunt doen. Als een vrouw zou ik een paar keer kijken en dan pas proberen (maar ik ga het persoonlijk, denk ik, nooit doen, want het is niet voor mij. Plukken en vlees snijen vind ik wel prima om te doen).

Maar daarna in heet water en samen geplukt. Ik denk in 15-20 minuten waren we klaar en vandaag een lekkere soepje gegeten, heerlijk. We zijn op plan om wat kleine (kuikens) haanen bij te kopen (je kunt ze zelfs gratis krijgen) om wat vaker van het "zelfgemaakte" vlees te kunnen genieten. Maar de 3 kippen worden echt huisdieren voor eieren en ze gaan we nooit slachten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Afgelopen week hebben wij een schaap laten slachten, en zaterdag hebben we daar het vlees vanaf gehaald en de botten in stukken gezaagd. Allemaal voor onze honden. Die moeten ook eten... Het was een oud schaap, 8 jaar oud. Dus ze was niet bepaald dik. Maar toch kunnen we weer even vooruit met het voeren van onze 2 honden.

Ik heb een groot gedeelte van het vlees tot gehakt gemalen, en samen met gekookte rijst in zakjes gestopt. En ingevroren. En de botten met nog flink wat vlees, hebben we met een elektrische zaag in stukken/schijven gezaagd. Een beetje bruut, maar die botten zijn erg hard. Dus met de handzaag gaat het net even niet snel/goed genoeg.

Geplaatst:

Wat zullen de hondjes smullen.

Hoe lang doe je daar ongeveer mee?

Geplaatst:

Mijn hond is jaloers, al probeer ik voor haar ook zo veel mogelijk goed vlees te krijgen wat nog te betalen is.

Geplaatst:

@Gemma: Ik moet nog even tellen hoeveel porties ik nou precies heb gemaakt, ik was de tel kwijt zaterdag. Het schaap woog (geslacht en wel) 25 kilo. En op wat hele dikke botten na, eten de honden dat allemaal op.

Als er bot in zit, dan kauwen ze er tenminste lekker een tijd op. Geef ik ze een stuk vlees, ongemalen, en zonder bot, dan slikt vooral onze beagle dat in 1 keer in. Vandaar dat ik het maar kleiner maak, dan moeten ze nog wat happen nemen en kunnen ze er niet in stikken

Geplaatst:

Ik heb nog even geteld Gemma, en ik heb zo'n 100 porties gehakt+rijst gemaakt. En dan ook nog zo'n 40 stukken bot-met-vlees.

Met 2 honden, die elk een portie gehakt+rijst krijgen per dag, kunnen we dus weer even vooruit. Maar niet al te lang, omdat het niet echt een dik schaap betrof.

Ze krijgen verder ook varkensvlees+bot, en in de zomer krijgt de grootste hond af en toe een jonge haan. Die trekken we dan zijn verenpak uit, en die vreet ze met bot en ingewanden en al op Daar moet onze beagle dan ook niets van weten, die lust dat echt niet.

Ze lust wel kip, maar wil niet zien dat het een dier is geweest? Ik weet het niet.

Geplaatst:

Wij hadden laatst een half lam een een groot deel stier te verwerken, niet van ons zelf maar van vrienden.

Het makkelijkst ging het hakken van de botten met een scherpe bijl, alleen moet je wel zorgen dat je een stevig ondergrond hebt. Onze weliswaar oude tafel is behoorlijk geblesseerd geraakt

De vriezer ook weer vol met honden en mensenvoer!

edit, nu met foto:

Richard-hakt-stier1770141348174355391413482038.JPG

Geplaatst:
Ik heb nog even geteld Gemma, en ik heb zo'n 100 porties gehakt+rijst gemaakt. En dan ook nog zo'n 40 stukken bot-met-vlees.

Met 2 honden, die elk een portie gehakt+rijst krijgen per dag, kunnen we dus weer even vooruit. Maar niet al te lang, omdat het niet echt een dik schaap betrof.

Ze krijgen verder ook varkensvlees+bot, en in de zomer krijgt de grootste hond af en toe een jonge haan. Die trekken we dan zijn verenpak uit, en die vreet ze met bot en ingewanden en al op Daar moet onze beagle dan ook niets van weten, die lust dat echt niet.

Ze lust wel kip, maar wil niet zien dat het een dier is geweest? Ik weet het niet.

Dat zijn mooi wat porties.

Kunnen ze even vooruit.

Hebben ze wel eens verse pens gehad?

Geplaatst:

Tof Piroska, die vrienden hebben die dieren lopen? Wat heb je er zoal van gemaakt?

Gemma, nee ze hebben nog nooit verse pens gehad, we voeren ze alleen van eigen dieren. En dat zit dat er (nog) niet in Maar iets zegt me dat ze het geweldig vinden Als het maar hard genoeg stinkt.

Geplaatst:

Klopt, het stinkt als......

Maar ze zijn er tijden zoet mee.

Hier zijn ze tegen een kleine vergoeding te verkrijgen bij het slachthuis.

Geplaatst:

Hm, ik zal eens infomeren hier. Maar tot nu toe hebben we nog steeds voer (vlees) teveel voor ze. Dus dat is mooi.

Van de zomer hadden we botten met wat vlees ook wel in de wind en zon liggen om te drogen. Dat werden mooie kluiven. Maar nu het vochtiger en koeler is, kan dat niet meer zo buiten. Misschien eens proberen in de kachel, als die toch afkoelt 's nachts.

Geplaatst:

Jorieke, ja die vrienden hebben die dieren lopen hier, er loopt van alles in ons dorp. Wat dat betreft hoeven we zelf misschien niet echt grotere dieren te nemen. De 2 vriezers puilen uit nu al

We hebben het lam uitgebeend in lekkere stukjes en ingevroren per onderdeel. Van de restanten bouilion gemaakt met vlees en ingevroren ook.

Van de stier voornamelijk porkoltvlees ( goulash in Nederland) gesneden, dit kan ook vermalen worden tot rundergehakt nog als we willen en kan ook gebruikt om worst te maken. Verder heel veel bouillion met prei, ui, wortel en knoflook getrokken en deze geweckt en in de kelder gezet.

restvlees per portie ingevroren voor de honden dat wordt dan later gemengd met onze etensresten als rijst of mais of andere dingen.

We hadden erg veel haast met de stier, het was over de 25 graden en we werkten buiten in de zon. Dus alles zit gesneden en uitgebeend in de vriezer en wordt later verwerkt, helaas het kon niet anders, was een race tegen de klok. Ik kreeg het beest zo maar op een ochtend zonder waarschuwing, dus het moest snel snel snel... Maarrr ik kijk een gekregen stier niet in de bek hoor!

De botten ( mn rug van de stier) is in stukken gehakt met vlees eraan voor de honden, ook in de vriezer.

Als je nog een lekker recept hebt voor runderworstjes of salami, dan hou ik mij aanbevolen, heb ik iets leuks te doen in de winter.

Normaal slachten ze hier overigens in de winter, deze stier moest blijkbaar eerder weg, niet handig zo in de zomer ivm vliegen.

Geplaatst:

Tof hoor, dat je dan zelf geen grote dieren hoeft te houden. Zo werken wij ook. Dat wat je makkelijk kan ruilen of krijgen, scheelt weer in het totaalpakket van dieren/planten/etc. die je zelf nodig hebt

Ja ik ga weer wat recepten uitproberen qua salami, ben nog steeds niet HET recept tegen gekomen. (pas een paar recepten gemaakt hoor, niet veel).

Hoe maak jij die bouillon? Ik heb wel eens kippenbouillon gemaakt en geweckt, maar de smaak werd vrij flauw omdat je het nou eenmaal vrij zout gewend bent van die blokjes Dus ik was niet echt tevreden.

Geplaatst:

Wij hebben hier alle vleesresten en voor de honden on-interessante bottenresten in een pan van 50 liter gemikt, dit op een houtvuur verwarmd, aangebraden met ui, knoflook, peen, wat kruiden en prei. Deze met water aangevuld tot alles onderstaat en op het houtvuur buiten urenlang laten pruttelen. vaak roeren met een mega houten lepel. Door het urenlange gepruttel, ik denk wel 6 uur ofzo, is alles aardig ingekookt en geconcentreerd.

Alle beenderen er uit gevist, met de hand ( met Erny ) alle stukjes bruikbaar vlees van de botten afgepeuterd, de hele soep gezeefd en in weckpotten gegoten met in elke weckpot wat afgepeuterd vlees erbij. Geen zout!

Ik zal eens zoeken op Hongaarse sites naar salami, misschien vind ik wat lekkers, Hongarije is natuurlijk wel een echt salamiland.

edit, dat geen zout is om het zo puur mogelijk te houden, de smaak was erg goed en geconcentreerd, bij verwerking in soep kan het zout er alsnog wel bij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic