spike Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 (aangepast) Hoe verwijder ik al het onkruid? Als ik het alleen trek bijven de wortels zitten Er is al een paar jaar niks mee gedaan. Daar na grondfresen of ook nog ploegen. Dan beplanten en zaaien Hier wil ik aardbei planten poten dus al het onkruid moet weg zijn! 27 mei 2021 aangepast door spike Quote
Swa Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 (aangepast) Mijn advies is om de resultaatvolle no-dig methode te gebruiken: - Alles kort maaien, maaisel laten liggen. - Dan een laagje karton er op leggen. Liefst dubbel. - Tenslotte 10 à 15 cm dikke laag van compost erover (eenvoudig in big bag formaat te vinden) Nu kan je direct de aardbeien planten. Op voorhand wel lekker veel water geven, niet zo zeer achteraf tenzij je beschikt over water op temperatuur anders ga je die jonge plantjes een mep uitdelen doordat het water zo koud is. Aan deze methode is weinig fysisch werk aan, geen ploegen of frezen nodig en zo mogelijk nog belangrijker is dat dit het weinige bodemleven dat er nog is zeer sterk gaat verbeteren. Nog een pluspunt is dat het plantbed dan iets hoger komt en dat is beter bij hevige regen zoals we de laatste dagen kregen want het overtollige water kan weg en verzuipt de plantjes niet. 27 mei 2021 aangepast door Swa Quote
spike Geplaatst: 27 mei 2021 Auteur Geplaatst: 27 mei 2021 ik dacht 100 frigo aardbeiplanten te kopen! 5 planten op 1 vierkante meter of doe ik het dan verkeerd? Dus dan praten we over 20 vierkante meter. dus 20x 0.15 aan compost zou 3 kuub compost worden ik vind compost voor 130 ,- per kuub maar op marktplaats ook voor 12,5 per kuub er zal best verschil in zitten. waar koop ik mijn karton? of kan ik ook wortel doek gebruiken? of is het iedere dag een doos halen bij de supermarkt? dan moet ik wel nog steeds iets doen met de rest van de moestuin want ik wil natuurlijk meer dan alleen een aardbeien veld Quote
Swa Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Karton kan je op rol kopen, maar inderdaad is het ook mogelijk om dozen bij de supermarkt te halen. Ergens achteraan aan de leveringen zullen ze wel een kleine container staan hebben, vraag eens aan de lokale baas. Let er gewoon op dat het dozen van voedingsmiddelen zijn, dan is er ook geen kans op vieze stoffen. Tape er natuurlijk wel afhalen. En liefst ook de gewone bruine dozen zonder prints nemen. Dat karton zal eerst het onderliggende gras het licht ontnemen zodat het gras gaat afsterven. De wormen en andere beestjes in de grond gaan helpen door dat gras op te ruimen en het karton weg te vreten. De grond wordt er dus beter van en tegen dan zijn de wortels van jouw aardbeiplantjes groot genoeg om die te beginnen verkennen. Dit gaat niet lukken met gewoon worteldoek, dat is kunststof en dat zit over 50 jaar nog in de grond. Een alternatief zou composteerbare landbouwfolie zijn zoals gebruikt wordt door landbouwers als ze bvb maïs zetten. Maar die folie verdwijnt ook pas na minstens 6 maanden. Compost aan 12,5 €/m³ is geen geld, maar is de kwaliteit betrouwbaar? Ik denk aan pesticide en plcstics. Stukjes hout maakt niks uit, kleine steentjes zijn niet gewenst maar dat is inert materiaal dus maakt eigenlijk niet uit als het zeer beperk is. Veel aardbei-kweek-kennis heb ik niet, ze staan hier op een kleine 30 cm afstand van elkaar in rijke grond en doen het goed. Dat zijn dus ongeveer een 9 planten per vierkante meter. Quote
spike Geplaatst: 27 mei 2021 Auteur Geplaatst: 27 mei 2021 (aangepast) bedankt voor de uitleg morgen kijk ik het filmpje. Wortels van frigo planten zijn vlug langer dan 15 cm. Ik heb al gegoogeld op karton maar nog niks op rol tegen gekomen en de prijs was ook nog niet interessant! Karton op rol gegoogeld en prijs is veel beter . maar moet nog even verder zoeken. Er moet door het karton niet alleen gras maar ook onkruid braam, distels, brandnetels, en ook een hoop ander onkruid af gestorven worden 27 mei 2021 aangepast door spike Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 16 uren geleden, Swa zei: Mijn advies is om de resultaatvolle no-dig methode te gebruiken: - Alles kort maaien, maaisel laten liggen. - Dan een laagje karton er op leggen. Liefst dubbel. - Tenslotte 10 à 15 cm dikke laag van compost erover (eenvoudig in big bag formaat te vinden) Nu kan je direct de aardbeien planten. Op voorhand wel lekker veel water geven, niet zo zeer achteraf tenzij je beschikt over water op temperatuur anders ga je die jonge plantjes een mep uitdelen doordat het water zo koud is. Kleine kanttekeningen, de compost moet wel goed uitgerijpt zijn. Anders verbrand je je plantjes. Quote
spike Geplaatst: 28 mei 2021 Auteur Geplaatst: 28 mei 2021 (aangepast) marjoleinvdh : waar koop jij het karton de compost zag dat er erg veel prijs verschil is wortels frigo planten zijn langer dan 15 cm De rest van de moestuin moet ik ook nog om turnen . en ik zet graag bonen deze moeten geen extra mest hebben . dus ook geen compost. meestal zet ik veel snijbonen. lukt goed en vind ik lekker. bedankt alvast 28 mei 2021 aangepast door spike Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 Karton heb ik gewoon verzameld door alles te bewaren, en ook aan vrienden en familie gevraagd om het voor ons te bewaren. Je kan ook bij supermarkten vragen om kartonnen dozen. Ik heb champost besteld, ik zal eens voor je nakijken waar precies. Alleen moest dat wel nog narijpen. Ik heb het verspreid over de bedden, laag van 15 cm, en 3 maanden laten liggen voor ik er wat mee deed. Quote
Flup Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 Ik heb ook karton verzameld. Is in deze tijd ook makkelijker, want iedereen koopt nu zowat online en dan heb je snel mooie kartonnen dozen. De dozen met gekleurde bedrukte letters en foto's gebruik ik niet. Het liefst gewoon bruin karton. Bij de supermarkt kun je ook halen, zou ik ook doen ook. Op het karton champost of oude mest en daaroverheen potgrond en in de potgrond kun je direct al planten. Ik heb er de pompoenen en courgettes vorig jaar op geplant en dat gaat prima. Die houden van veel voedingsstoffen. Een paar jaar geleden heb ik zelfs op redelijk verse stalmest en daarbovenop wat potgrond de pompoenen gezet. Ging ook meer dan prima. Quote
mdubbelm Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 Je kunt ook karton bij een fietsenwinkel of lokale witgoedzaak vragen. Zijn grotere dozen en zij moet betalen voor afvoeren. Hoewel er tegenwoordig veel minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt (gelukkig) zag ik laatst bij het leveren van de nieuwe koelkast. En moet de tuin in 1x? Anders de helft kort maaien, helemaal afdekken met landbouwplastic en de andere helft zoals boven bewerken? 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.